Peniaze nám naozaj jazdia a ležia na cestách. A je to dlhodobý stav (Už od predchádzajúcich vlád Fico II, III a IV). Ale naša vláda sa rozhodla, že to meniť nebude a radšej "vydojí" všetkých vlastných občanov.
Dlhodobá realita, aj súčasnosť.
V roku 2012 prišla Vláda SR so zákonom 56/2012, ktorý určil to, že ak prepravujete ľudí za peniaze autom do 9 miest, ste TAXISLUŽBA. Ak autom nad 9 miest ste AUTOBUS.
Zákon sa prijal, ale jeho dodržiavanie nekontroluje vlastne nikto. Ministerstvo dopravy to nerobí, a Ministerstvo vnútra to nijako nezaujímalo. Teda až na zopár výnimiek, kedy dajú pokutu legálnemu dopravcovi, lebo nemá nálepku na dverách a podobne.
Nepohla s tým ani nehoda pri Nitrici, kde zomrel vodič (ktorý to prevádzkoval nelegálne a načierno), aj jeho cestujúci.
Odškodnenia sa nedočkal nikto. A zodpovednosti tiež nie.
Ak napríklad takýto dopravca opatrovateliek ide do rakúska a robí to legálne, musí si zaplatiť povolenie v Rakúsku. Cca 170 euro na 6 mesiacov. taká je dohoda medzi Slovenskou republikou a Rakúskom. Zaujímavé je to, že Slovensko nežiada toto povolenie od rakúskych dopravcov. Teda slovenskí dopravcovia prispievajú do rakúskeho systému, ale tí rakúski dopravcovia už nemusia. Naša vlastná hlúposť trvajúca viac ako 10 rokov.
Teraz niečo podobné zaviedlo Maďarsko. Slovenskí taxikári dostávajú pokuty, ak vezú klienta z Maďarska. Klasicky totiž slovenské taxi môže odviezť klienta do akéhokoľvek štátu, ale nesmie v tom štáte nakladať klienta späť. A Maďarská strana začala toto pravidlo uplatňovať. A vyberajú pokuty. Chýba bilaterálna dohoda, ktorá by to upravovala. A Ministerstvo dopravy sa práve nejako extra netrhá aby ju iniciovalo. A maďari vyberajú pokuty.
Poviete si, čo tam po zopár stovkách. Prepravcov do Rakúska je veľa. Sú to stovky až tisíce áut. Takže 2x160x1000 = 320 000 euro do štátneho rozpočtu za nič.. a len zo Slovenska. (Čísla sú ilustratívne, ale ilustrujú príjem rakúskeho rozpočtu za nič.. len za to, že má tak nastavenú legislatívu a zároveň si takto chráni svoj trh)
Ale poďme domov.
Našim problémom je
AD1: Že nič nerobíme pre ochranu našich vlastných.
V segmente tejto dopravy (taxi) tu máme povolené podnikať subjektom, ktoré síce prepravujú ľudí za peniaze (definícia taxislužby) ale sami sa definujú ako platforma.
Fungovanie napríklad takého Boltu? Jazdiť pre neho môžete. On síce je platforma a objednávku prijíma on, ale stačí že napíše že nie. A už je len platforma. už nie je dopravca. Takže chodí ako kačka, kváka ako kačka, pláva ako kačka, ale nie je to kačka. A zoberie si len cca 15-25 % výnosu. DO ZAHRANIČIA.
Riešime? Neriešime.
Ale to je len jeden z príkladov. Dokonca posvätený zákonom a teda legálny. Ako je to už s dodržiavaním pravidiel, nelegálnymi autami jazdiacimi pod službou, flotilami vozidiel, sociálnou legislatívou, zodpovednosťou?.. na to kašľať.
Aj tak to nevieme skontrolovať, lebo odpoveď Ministerstva dopravy bude: " na kontrolnú činnosť sú stanovené Mestá a obce prostredníctvom svojich orgánov (mestská polícia, ak ju mesto zriadenú má, alebo starosta ak mestskú políciu nemá), alebo zložky MV.
Odpoveď Ministerstva vnútra bude: Kontrole sa venujú v rámci možností. T.z. vyberajú pokuty od legálnych za drobnosti. Nelegálni dopravcovia, autá bez koncesie, tie ich nezaujímajú.
A do toho eldoráda prišla vojna na Ukrajine. Uvoľnenia slúžiace na uľahčenie úteku pred vojnou už potrebné nie sú.
Napriek tomu ukrajinské dopravné firmy (alebo jednotlivci) už majú na Slovensku Eldorádo. Prečo aj nie. A tak si tu veselo jazdia. Medzinárodnú prepravu, vnútroštátnu prepravu. a nepotrebujú k tomu nič, pretože NEEXISTUJE nariadenie či zákon, ktoré by ich k niečomu zaväzovalo.
takže slovenský dopravca potrebuje: Zamestnávať a platiť mzdu a odvody, platiť cestné dane, dane z príjmu, DPH, diaľničné známky Absolvovať STK každý rok a všetko potrebné.. Naproti tomu napríklad ukrajinský dopravca nič z toho neplatí, nemusí a nepotrebuje. Teda mzdu svojmu vodičovi určite platí, ale to je tak všetko. Nemusí nič, pretože nemáme legislatívu, ktorá by mu určovala čo by mal, alebo určovala by mu pravidlá prístupu na trh.
Teda pri cenotvorbe nemusí kalkulovať ani s cestnou daňou, odvodmi, DPH....
Keby slovenský dopravca robil v zahraničí to, čo u nás robia zahraniční dopravcovia na našom území, tak napríklad v takom Rakúsku by dostal pokutu, z ktorej by sa nespamätali asi ani jeho deti.
AD 2: nevieme si upratať ani vlastný bordel.
Za viac ako 10 rokov platnosti zákona NEEXISTUJE jediný publikovaný záznam o tom, že by polícia, alebo nejaká iná kontrolná zložka úspešne zasiahla proti nelegálnemu dopravcovi podnikajúcemu na čierno. A prečo? Pretože u nás zákony dodržiavanú len blbci. A čo urobí vláda? Tým zopár, ktorí podnikajú legálne a snažia sa, ešte zdvihne DPH.. Úžasné predpoklady na bujnenie šedej ekonomiky. A že existuje? Existuje už aj teraz. V segmente medzinárodnej prepravy osôb autami do 9 miest je to naozaj eldorádo. Stačí si prezrieť sociálne siete. Už pred tým ako som po 10 tich rokoch ukončil činnosť mojej firmy na trhu prepravy do Holandska, bolo 7 z 10-tich prepravcov nelegálnych a skrývali sa za spolujazdu a podobné nezmysly. Trh orientujúci sa na Rakúsko je ešte "lepší".
Čo je lepším príkladom ako mnou spomínaná nehoda pri Nitrici? Ten dopravca to vtedy robil myslím že 5-ty rok. Teda 5 rokov obchádzal zákon.
Je kde brať, ale to by štát musel chcieť.
A čo chystané zvýšenie DPH urobí ďalej z dopravou?
Treba si uvedomiť viacero aspektov a dopadov. Ak napríklad dopravca v segmente taxislužby podniká legálne, tak je drahší minimálne o tých 23%. Budú ľudia využívať dopravu? Legálnu dopravu? Prečo by mali.
Preorientoval som svoju spoločnosť a rozšíril portfólio ponúkaných služieb. A nestačil som sa diviť tomu, že napríklad miestne školy žiadajú dopravu "bez papiera". Toto bude len a len rásť.
Kalkulácia dopravy sa zdvihne. Mýto stúpa o 40%. stúpnu ceny nákladov na vstupe (náhradné diely, servisy, zamestnanci, energie). To všetko sa bude musieť naceniť aj do dopravy. Čo to spôsobí? Len rast a bujnenie šedej ekonomiky. A viac a viac požiadaviek na cenu "bez papiera"
CELÉ ZLE:
Pri absencii kontrolných orgánov a vymožiteľnosti práva sa štát mal vybrať práve tou opačnou cestou. Ak je DPH napríklad za dopravu na školský výlet 5-10% NIKOHO nebude zaujímať cena "bez bločku". A štát má príjem ako z DPH tak aj z dani príjmu a ostatných položiek. Pri 23% budú aj rodičia, či školy, ktorí platia za výlety špekulovať oveľa viac. A tých výletov bude menej.
Toto nie je konsolidácia verejných financií. Toto je likvidácia ešte tých zbytkov podnikania na Slovensku...
O nákladnej doprave, odťahových službách, preprave automobilov by som mohol písať obdobné...
Ako príklad? Pre mojim susedom nakladá auto vozidlo odťahovej služby. Firma neexistuje, auto ani len nezaplatené PZP. Ale je žtlé , má vyblednutú reklamu a má zapnuté majáky, tak je to asi legálne. Kontaktovaná polícia. Neprišli. Nie sú ľudia. Keď som sa tam zastavil, tak len znechutenie a "odhováranie" ako sa skutok nestal. Veď tak či tak ani len overiť platnosť PZP nedokážu, tak čo by mu neumožnili nielen jazdiť, ale dokonca aj podnikať.
Podnikanie v tzv odťahových službách? NEMAME zákon, ktorý by to profesionalizoval a legalizoval. Stačí vám auto a prívesný vozík a už ste odťahovka.
A najlepšie bez bločku a za hotové...
Zaplatím štátu aj 50% DPH ak my vysvetlí ako sa to dá.
Ako je možné podnikať, keď viac ako 10 rokov umožňuje podnikať ľuďom načierno a neurobí NIČ preto, aby sa tak nedialo. A zároveň umožňuje aby vedľa podnikateľov, ktorí sa naozaj snažia robiť všetko tak ako sa má, umožňuje fungovať obrovskému spektru "podnikavcov", ktorí nemusia nič.
A naozaj zaplatím štátu rád zvýšenú DPH, ak toto dokáže pri súčasnom stave v polícii a kontrolných zložkách.
Zaplatím štátu aj 50% DPH ak zabezpečí, že si budeme rovnocenní.. Ja aj on.
Zatiaľ je to o tom, že ak chcem dodržiavať pravidlá, ja ich dodržiavam, on nie.