Asi najprv o sebe. Jazdil som, jazdím a jazdiť budem. Diagnóza chronická, ktorá sa síce liečiť dá, ale vyliečiť nie. Trvá to asi od roku 1993 kedy som dostal prvý vodičák, a dúfam že trvať bude. Táto práca mi totižto dáva jedno jediné a to SLOBODU. Aj keď je na aute satelit, a vymysleli sa rôzne sledovacie a monitorovacie systémy, aj keď mám telefón stále zapnutý, aj tak je to o tom, že v momente keď vyrazím z firmy, som ten kto je pánom dňa a určuje si sám svoj čas. Jazdím v zahraničí a tu je to ešte aj o slove Dôstojnosť. Môj šéf mi totižto dáva vedieť, že si moju prácu váži.
Do zahraničia ma ale vyhnali podmienky šoférov doma. Už dlhší čas sa inzeráty a rôzne nábory celkom intenzívne snažia presvedčiť, že šofér kamiónu je finančne veľmi lukratívne povolanie. Tu by bolo na mieste vysvetliť ako to je v skutočnosti. Odmena pre šoféra má dve časti. Tá prvá je MZDA (väčšinou minimálny základ mzdy) a tá druhá sú DIÉTY teda stravné (zo zákona patriace za výkon prace mimo pracoviska a výšku stravného určuje štát). Autodopravca ma zo zákona právo meniť výšku stravného o 25% smerom dole alebo hore. Pred časom (dlhším) som čítal,že povolanie šoféra je v tak veľmi obľúbených rebríčkoch na úctyhodnom 6-tom platovom mieste s príjmom 2000 Eur (60000 Sk). Tak som sa chcel s autorom článku porozprávať, ale dostal som sa len k niekomu kto mi vysvetlil, že sa v článku jedná o príjem vodiča MKD a nie o mzdu.
A tu je ten problém pri ktorom mi kypí krv. Vysvetlím zložky príjmu.
Celkový príjem: 1900 Eur (V zahraničných pobočkách so sídlom na Slovensku)
Mzda: 275-500 Eur (Neviem poslednú zákonnú výšku min mzdy na SK)
Stravné: 1500-1700 Eur ( Nezdaniteľná časť príjmu)
Ak to ešte niekomu nedošlo, tak je povolanie šoféra finančne absolútne podhodnotené.
Vysvetlím. Podľa medzinárodných predpisov pre prácu osádok v medzinárodnej cestnej doprave (AETR) ktoré Slovenská republika ratifikovala a šoféri sú povinný ich dodržiavať smie vodič odjazdiť za dva týždne 90 h (čistá doba jazdy). AETR mu určuje denné odpočinky a tým pádom aj maximálnu dennú dobu práce, čo je normálne 13h denne, ale má možnosť to upraviť 3x v týždni na 15h dennej práce. Pri jednoduchej kalkulácii maximálne odpracovaného času:
3x13+ 3x15- prvý týždeň
3x15+2x13-druhý týždeň je to 155h práce ktoré odpracuje za dva týždne
Druhý týždeň je skrátený pretože vyžaduje podľa AETR min 45h odpočinku, takže nie je fyzicky možné odpracovať 6 dní. Väčšina mesiacov ma 21 pracovný dní takže dvoj týždeň vynásobím dvoma a pripočítam 1 pracovný deň aby som sa dostal k počtu hodín za mesiac
155 x 2+ 15=325h ZA MESIAC
Jednak je pravda, že nás chráni zákonník práce ale takéto nadčasy sa väčšinou preplácajú formou náhradného voľna a na druhej strane kto si takéto nadčasy nevyčerpá tak sa vlastne stratia v prospech .....
Vrátim sa k výpočtu
325h za 275 Eur je 0,84 Eur/h
325h za 500 Eur je 1,54 Eur/h
ešte si niekto z vás myslí, že šoféri majú nadštandardné platy za zodpovednosť ktorú nesú???
A to myslím zodpovednosť za seba, auto, náklad, a za váš všetkých ktorý sa nám motáte popod kolesá???? Bez urážky.
Pozorní si všimli že som k mzde nepripočítal stravné. NEPATRÍ TAM. Je to niečo čo má šofér prejesť, preto sa to nazýva stravné. Patrí každému kto je vyslaný na služobnú cestu. A je jedno či je to politik, učiteľ, stavebný robotník, alebo šofér kamiónu.
Možno sa niekto zamyslí prečo mudrujem keď jazdím a žijem v Belgicku (10,81 Eur/h )a starám sa o to, koľko majú šoféri na Slovensku..... Ale toto je presne ten dôvod a je to zároveň aj forma môjho protestu... ODMIETAM byť platený menej, ako trebárs na dokladaní tovaru pre nemenovanú obchodnú sieť. Slovensko je a neprestane byť mojim domovom. Vyškolilo si ma, zaučilo a prišlo o mňa....
P.S: a ešte mi neznámy z novín do telefónu povedal že šofér kamiónu je nekvalifikovaná pracovná sila..... K tomu sa vrátim v ďalšom blogu... Dúfam