Súkromný protest, alebo ako je to naozaj....

Len pre vysvetlenie pojmov pre širšiu verejnosť. Autodopravca nie je šofér kamiónu, je to človek, ktorému ľudovo povedané ten kamión patri. UNAS je združenie autodopravcov, teda nie šoférov kamiónov, ale ich šéfov. A ČESMAD je kategória sama o sebe. Je to zas len združenie, ale koho a pre koho pre mňa zostáva záhadou. Teda nie veľkou, ale snažím sa vyhnúť prípadnej žalobe za pravdu. Ale dnes chcem len trošku poodhaliť "krásu" povolania šoféra kamiónu. Zároveň budem mať snahu vyvrátiť pokrivený názor verejnosti.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Asi najprv o sebe. Jazdil som, jazdím a jazdiť budem. Diagnóza chronická, ktorá sa síce liečiť dá, ale vyliečiť nie. Trvá to asi od roku 1993 kedy som dostal prvý vodičák, a dúfam že trvať bude. Táto práca mi totižto dáva jedno jediné a to SLOBODU. Aj keď je na aute satelit, a vymysleli sa rôzne sledovacie a monitorovacie systémy, aj keď mám telefón stále zapnutý, aj tak je to o tom, že v momente keď vyrazím z firmy, som ten kto je pánom dňa a určuje si sám svoj čas. Jazdím v zahraničí a tu je to ešte aj o slove Dôstojnosť. Môj šéf mi totižto dáva vedieť, že si moju prácu váži.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do zahraničia ma ale vyhnali podmienky šoférov doma. Už dlhší čas sa inzeráty a rôzne nábory celkom intenzívne snažia presvedčiť, že šofér kamiónu je finančne veľmi lukratívne povolanie. Tu by bolo na mieste vysvetliť ako to je v skutočnosti. Odmena pre šoféra má dve časti. Tá prvá je MZDA (väčšinou minimálny základ mzdy) a tá druhá sú DIÉTY teda stravné (zo zákona patriace za výkon prace mimo pracoviska a výšku stravného určuje štát). Autodopravca ma zo zákona právo meniť výšku stravného o 25% smerom dole alebo hore. Pred časom (dlhším) som čítal,že povolanie šoféra je v tak veľmi obľúbených rebríčkoch na úctyhodnom 6-tom platovom mieste s príjmom 2000 Eur (60000 Sk). Tak som sa chcel s autorom článku porozprávať, ale dostal som sa len k niekomu kto mi vysvetlil, že sa v článku jedná o príjem vodiča MKD a nie o mzdu.

SkryťVypnúť reklamu

A tu je ten problém pri ktorom mi kypí krv. Vysvetlím zložky príjmu.

Celkový príjem: 1900 Eur (V zahraničných pobočkách so sídlom na Slovensku)

Mzda: 275-500 Eur (Neviem poslednú zákonnú výšku min mzdy na SK)

Stravné: 1500-1700 Eur ( Nezdaniteľná časť príjmu)

Ak to ešte niekomu nedošlo, tak je povolanie šoféra finančne absolútne podhodnotené.

Vysvetlím. Podľa medzinárodných predpisov pre prácu osádok v medzinárodnej cestnej doprave (AETR) ktoré Slovenská republika ratifikovala a šoféri sú povinný ich dodržiavať smie vodič odjazdiť za dva týždne 90 h (čistá doba jazdy). AETR mu určuje denné odpočinky a tým pádom aj maximálnu dennú dobu práce, čo je normálne 13h denne, ale má možnosť to upraviť 3x v týždni na 15h dennej práce. Pri jednoduchej kalkulácii maximálne odpracovaného času:

SkryťVypnúť reklamu

3x13+ 3x15- prvý týždeň

3x15+2x13-druhý týždeň je to 155h práce ktoré odpracuje za dva týždne

Druhý týždeň je skrátený pretože vyžaduje podľa AETR min 45h odpočinku, takže nie je fyzicky možné odpracovať 6 dní. Väčšina mesiacov ma 21 pracovný dní takže dvoj týždeň vynásobím dvoma a pripočítam 1 pracovný deň aby som sa dostal k počtu hodín za mesiac

155 x 2+ 15=325h ZA MESIAC

Jednak je pravda, že nás chráni zákonník práce ale takéto nadčasy sa väčšinou preplácajú formou náhradného voľna a na druhej strane kto si takéto nadčasy nevyčerpá tak sa vlastne stratia v prospech .....

Vrátim sa k výpočtu

325h za 275 Eur je 0,84 Eur/h

SkryťVypnúť reklamu

325h za 500 Eur je 1,54 Eur/h

 ešte si niekto z vás myslí, že šoféri majú nadštandardné platy za zodpovednosť ktorú nesú???

A to myslím zodpovednosť za seba, auto, náklad, a za váš všetkých ktorý sa nám motáte popod kolesá???? Bez urážky.

Pozorní si všimli že som k mzde nepripočítal stravné. NEPATRÍ TAM. Je to niečo čo má šofér prejesť, preto sa to nazýva stravné. Patrí každému kto je vyslaný na služobnú cestu. A je jedno či je to politik, učiteľ, stavebný robotník, alebo šofér kamiónu.

Možno sa niekto zamyslí prečo mudrujem keď jazdím a žijem v Belgicku (10,81 Eur/h )a starám sa o to, koľko majú šoféri na Slovensku..... Ale toto je presne ten dôvod a je to zároveň aj forma môjho protestu... ODMIETAM byť platený menej, ako trebárs na dokladaní tovaru pre nemenovanú obchodnú sieť. Slovensko je a neprestane byť mojim domovom. Vyškolilo si ma, zaučilo a prišlo o mňa....

P.S: a ešte mi neznámy z novín do telefónu povedal že šofér kamiónu je nekvalifikovaná pracovná sila..... K tomu sa vrátim v ďalšom blogu... Dúfam

Rastislav Čurma

Rastislav Čurma

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  140
  •  | 
  • Páči sa:  871x

Bez ohľadu na to, koľko chýb urobíte a ako rýchlo dosiahnete cieľ, ste na kilometre ďaleko pred tými, ktorí neurobia absolútne nič. Myslím, teda som. Zoznam autorových rubrík:  doprava, nákladná a ináveselo i vážne z kabíny slonaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,071 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu