Čo s nákladnou dopravou, alebo návod na zníženie počtu slonov.

Toto je na vážno. Už som to spomínal, ale pripomeniem len v skratke. Bez nás (kamiónov), to v Európe jednoducho nejde. Nedá sa to. Európa je na cestnej doprave závislá. A na druhej strane je zasa cestná doprava najrýchlejšou a najekonomickejšou v pomere: cena, výkon, čas.Alternatívou sú iné druhy dopravy, ktoré však nedokážu prepraviť daný objem. Pokúsim sa rozobrať..

Písmo: A- | A+
Diskusia  (31)
ilustračné foto
ilustračné foto (zdroj: http://www.flickr.com/)

 Železničná: Azda najviac má možnosť "zasiahnuť do kartelu" cestnej dopravy. Jej nevýhoda je ale časová strata a prípadná medzinárodná doprava. Už aj dnes fungujú tzv. RO-RO, RO-LA alebo LO-LO vlaky, ale len na najvyťaženejších prepravných trasách. Z praxe poznám linky trebárs Koln-Verona RO-RO alebo Freiburg- Novara RO-LA. Pri cestách do Talianska som jazdou po A22 ešte videl aj vlakové súpravy LO-LO. ( ale odkiaľ a kam???). V rámci Slovenska ale železnice prepravia len zlomok toho, čo ide po cestách. A je to vinou hlavne managementu železníc a ich logistikou (príklad: Michalovce- Bratislava- týždeň)...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Lodnú, leteckú a inú dopravu by som v rámci Slovenska radšej nekomentoval. Jednak do nej nejako zvlášť nevidím, jednak v percentách má podľa mňa malé zastúpenie. Lodná maximálne tak na trase A-SK-H-RO-BG. A letecká??? Ťažko povedať. Určite zohráva fakt aj cena. A pri leteckej doprave je najvyššia.

Takže čo s nami?

 Naučiť sa s nami žiť. Čím viac budú pribúdať obmedzenia, tým viac bude slonov na ceste. A treba si zapamätať jedno: Rýchlosť kolóny je priamoúmerná rýchlosti najpomalšieho vozidla v kolóne. Ja viem, viem. Nemáte nás radi. Nemusíte nás... Ale takéto príspevky mi väčšinou píšu ľudia, ktorý o tejto práci nemajú absolútne „šajn". Ak budem citovať moju manželku:" ...ani ona by nemala, ak by so mnou nežila, a príležitostne so mnou nestrávila nejaký ten deň v práci". Ono to asi naozaj treba zažiť. Viem, že sú medzi nami aj iný.... tiež som ich spomínal skôr. Ale za to, že v kabínach sú, môžu zamestnávatelia, teda dopravcovia, ktorí takýchto vodičov prijímali.... ale naspäť k téme.

SkryťVypnúť reklamu

 Čo s nami. Ubudnúť nás neubudne. Teda objem prepravy zázračne neklesne. Ale mohol by sa zmenšiť počet áut. A to za tzv. cestné vlaky. Ináč ma „pobavil" článok na adrese: http://www.euractiv.sk/lisabonska-strategia/clanok/cestne-vlaky-doprava-buducnosti-014238. Pokiaľ sa ostatný budú správať voči kamiónom tak arogantne ako v súčasnosti, má takéto niečo šancu na prežitie po prvú zákrutu alebo prvý diaľničný výjazd. Nehovorím, že je to nemožné, len si to v súčasnej situácii neviem predstaviť na ceste. Napríklad, čo by to urobilo v prípade „myšičiek osobákov", schádzaní osobákov z diaľničného výjazdu ( na poslednú chvíľu).....

SkryťVypnúť reklamu

 Keď som napísal cestný vlak, myslel som tzv. švédsku súpravu. T.j súprava na fotke hore o celkovej dĺžke 25 a povolenej celkovej váhe 60t. Jedná sa o typ, ktorý sa v súčasnosti používa s úspechom, vo Fínsku, Švédsku a Holandsku. ( ak som nejaký štát zabudol, tak sa ospravedlňujem.) Ale tam som ich videl na živo. A momentálne ich testujú v plnej premávke Česko a Nemecko. Viem, že v rámci vnútroštátnej prepravy, takéto súpravy nezmenia drasticky počet áut. No majú svoj význam pri preprave trebárs dreva, mlieka, PHM, alebo rozvozoch (Tesco, Lidl, Billa). Európa tento smer naberá, a Slovensko by nemalo zaspať dobu. Ono to nie je len o zákonnom povolení väčšej dĺžky a váhy. Je to o prispôsobení sa ciest, kruhových objazdov, parkovísk...

SkryťVypnúť reklamu

 Jednak môj názor je, že tieto súpravy sú aj ekologickejšie (odvezú viac pri menších nákladoch) aj ekonomickejšie a oveľa šetrnejšie k cestám. Majú totižto menšie „tlaky na nápravu", ako v súčasnosti používané súpravy. Takže odvezie to viac, ( pre laikov 2 nové, ako 3 súčasné) menej to ničí cesty, a menej to zaťaží aj životné prostredie. Ono táto téma je na dlhšie, ale aspoň som ju začal. Určite sa k nej vrátim. Ale za zamyslenie to určite stojí...

 A slonov bolo menej a menej... a žili šťastne, pokým nepomreli.

Rastislav Čurma

Rastislav Čurma

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  140
  •  | 
  • Páči sa:  871x

Bez ohľadu na to, koľko chýb urobíte a ako rýchlo dosiahnete cieľ, ste na kilometre ďaleko pred tými, ktorí neurobia absolútne nič. Myslím, teda som. Zoznam autorových rubrík:  doprava, nákladná a ináveselo i vážne z kabíny slonaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,071 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu