
Železničná: Azda najviac má možnosť "zasiahnuť do kartelu" cestnej dopravy. Jej nevýhoda je ale časová strata a prípadná medzinárodná doprava. Už aj dnes fungujú tzv. RO-RO, RO-LA alebo LO-LO vlaky, ale len na najvyťaženejších prepravných trasách. Z praxe poznám linky trebárs Koln-Verona RO-RO alebo Freiburg- Novara RO-LA. Pri cestách do Talianska som jazdou po A22 ešte videl aj vlakové súpravy LO-LO. ( ale odkiaľ a kam???). V rámci Slovenska ale železnice prepravia len zlomok toho, čo ide po cestách. A je to vinou hlavne managementu železníc a ich logistikou (príklad: Michalovce- Bratislava- týždeň)...
Lodnú, leteckú a inú dopravu by som v rámci Slovenska radšej nekomentoval. Jednak do nej nejako zvlášť nevidím, jednak v percentách má podľa mňa malé zastúpenie. Lodná maximálne tak na trase A-SK-H-RO-BG. A letecká??? Ťažko povedať. Určite zohráva fakt aj cena. A pri leteckej doprave je najvyššia.
Takže čo s nami?
Naučiť sa s nami žiť. Čím viac budú pribúdať obmedzenia, tým viac bude slonov na ceste. A treba si zapamätať jedno: Rýchlosť kolóny je priamoúmerná rýchlosti najpomalšieho vozidla v kolóne. Ja viem, viem. Nemáte nás radi. Nemusíte nás... Ale takéto príspevky mi väčšinou píšu ľudia, ktorý o tejto práci nemajú absolútne „šajn". Ak budem citovať moju manželku:" ...ani ona by nemala, ak by so mnou nežila, a príležitostne so mnou nestrávila nejaký ten deň v práci". Ono to asi naozaj treba zažiť. Viem, že sú medzi nami aj iný.... tiež som ich spomínal skôr. Ale za to, že v kabínach sú, môžu zamestnávatelia, teda dopravcovia, ktorí takýchto vodičov prijímali.... ale naspäť k téme.
Čo s nami. Ubudnúť nás neubudne. Teda objem prepravy zázračne neklesne. Ale mohol by sa zmenšiť počet áut. A to za tzv. cestné vlaky. Ináč ma „pobavil" článok na adrese: http://www.euractiv.sk/lisabonska-strategia/clanok/cestne-vlaky-doprava-buducnosti-014238. Pokiaľ sa ostatný budú správať voči kamiónom tak arogantne ako v súčasnosti, má takéto niečo šancu na prežitie po prvú zákrutu alebo prvý diaľničný výjazd. Nehovorím, že je to nemožné, len si to v súčasnej situácii neviem predstaviť na ceste. Napríklad, čo by to urobilo v prípade „myšičiek osobákov", schádzaní osobákov z diaľničného výjazdu ( na poslednú chvíľu).....
Keď som napísal cestný vlak, myslel som tzv. švédsku súpravu. T.j súprava na fotke hore o celkovej dĺžke 25 a povolenej celkovej váhe 60t. Jedná sa o typ, ktorý sa v súčasnosti používa s úspechom, vo Fínsku, Švédsku a Holandsku. ( ak som nejaký štát zabudol, tak sa ospravedlňujem.) Ale tam som ich videl na živo. A momentálne ich testujú v plnej premávke Česko a Nemecko. Viem, že v rámci vnútroštátnej prepravy, takéto súpravy nezmenia drasticky počet áut. No majú svoj význam pri preprave trebárs dreva, mlieka, PHM, alebo rozvozoch (Tesco, Lidl, Billa). Európa tento smer naberá, a Slovensko by nemalo zaspať dobu. Ono to nie je len o zákonnom povolení väčšej dĺžky a váhy. Je to o prispôsobení sa ciest, kruhových objazdov, parkovísk...
Jednak môj názor je, že tieto súpravy sú aj ekologickejšie (odvezú viac pri menších nákladoch) aj ekonomickejšie a oveľa šetrnejšie k cestám. Majú totižto menšie „tlaky na nápravu", ako v súčasnosti používané súpravy. Takže odvezie to viac, ( pre laikov 2 nové, ako 3 súčasné) menej to ničí cesty, a menej to zaťaží aj životné prostredie. Ono táto téma je na dlhšie, ale aspoň som ju začal. Určite sa k nej vrátim. Ale za zamyslenie to určite stojí...
A slonov bolo menej a menej... a žili šťastne, pokým nepomreli.