Heuréka... som to vyriešil.

Preto, aby som vyvrátil už na začiatok dojem, že som stratil zdravý rozum, zdôrazňujem, že tento príspevok je absolútne hypotetický. Uvažujem v rovine dokonalého sveta. Možno som „snílek", ale čo už, som ryba. A bez snov, by životu každého z nás chýbala určitá časť. Vyriešil som problém cestnej dopravy. Komplexne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

 Základný návod si požičiam z toho, čo ma živí, teda z kamiónovej dopravy. Už skôr som spomínal, že slony sú elektronicky obmedzené na 90 km/h. Darmo na nás trúbite, blikáte a ukazujete prostredník. Ono to rýchlejšie nejde, aj keby vodič pretlačil pedál až do motora. Tak isto som spomínal, že v modeli Man F200 a aj v súčasnej hajtre, mám možnosť využiť funkciu variabilného nastavenia obmedzovača max rýchlosti. V praxi to znamená, že napríklad pri vjazde do mesta mi stačí kliknúť na ovládač pri 60 km/h a auto rýchlejšie nepôjde. Má to tú výhodu, že sa nemusím venovať svojej rýchlosti. Plynový pedál môžem stláčať ako chcem, až do vypnutia tejto funkcie slon jednoducho rýchlejšie nepôjde.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Tak isto, ak si všimnete, sú obmedzením rýchlosti slony na ceste takmer dokonalé. Ok beriem, až na tie naše predbiehacie manévre. Ale v globále to ujde. Pravidelné tempo, a len to tak odsýpa...Pokiaľ nás niekto nezabrzdí. Vtedy sa to po... prvý slon pribrzdí (trebárs mu do cesty vojde osobák, ktorý odbočuje alebo schádza z diaľnice). Druhý slon pribrzdí viac, lebo je to prirodzené. Tretí ešte viac, štvrtý ešte viac a piaty zastaví. A kým sa pohne, za ním už 10 slonov stojí. A je vlastne jedno či sú to slony alebo osobáky. Princíp je rovnaký.

Každý nový slon vyrobený po roku 2005 (myslím) má v kabíne niečo, čomu sa hovorí digitálny tachograf. V praxi ide o skrinku, do ktorej sa strká čipová karta a slúži na záznam rýchlosti, doby jazdy, doby odpočinku atď, atď... nemá nič spoločné s obmedzovačom, ale pre ďalšie pochopenie je nutná. A teraz si predstavte toto isté v osobáku.

SkryťVypnúť reklamu

 Nie na záznam rýchlosti, alebo čas jazdy. Len pre tú rýchlosť samotnú. Je to totižto potrebné najmä preto, že každý osobák ukazuje na ukazovateli rýchlosti nezmysel. Áno je to tak. Odchýlka je od 5 do 30%. ( vycucal som si to z prsta, ale pravdu v odchýlke mám). Takže predstavte si takúto skrinku namontovanú v aute a prepojenú s riadiacou jednotkou. A auto idúce po ceste. Na ceste rampa (dajme tomu mýtna) a na nej vysielač. Vysielač vyšle signál o najvyššej povolenej rýchlosti. Skrinka to pri jazde popod rampu prijme a upraví. A obmedzovač sa nastaví na prijatú hodnotu max rýchlosti. Má to asi tú výhodu, že vodič nepotrebuje venovať pozornosť „tachometru" a venuje sa premávke. Pri automatickej prevodovke s tým nevidím problém. Auto si jednoducho podradí a je to OK. Pri manuálnej by ale skrinka musela vydať nejaký tón, a na displeji by ho upozornila na korekciu rýchlosti. Vodič by si potom rozmyslel, či potrebuje preradiť alebo nie. Toľko k novým autám. S tými starými už je ale problém, pretože napríklad model Š105 elektronikou nejak zvlášť neoplýva. Ale k tomu sa vrátim. Naspäť do dokonalého sveta.

SkryťVypnúť reklamu

 D1 príjazd do Bratislavy, pondelok ráno. Alebo kdekoľvek v Európe. Myslím si, že je oveľa lepšie prejsť komplikovaný úsek 50-tkou ako tam poskakovať hodinu a spáliť viac PHM, drať spojku a brzdy. Blavu som dal ako príklad, pretože píšem na slovenský blog. Teda sú na výber dve možnosti.

Tá prvá: nechať to tak a poskakovať od Triblaviny, alebo od iného miesta ako somár. A nadávať na slony, na iných vodičov, na vládu a na celý svet. Prezradím jedno tajomstvo. Ak bude aj 10 pruhov na príjazd do Blavy, tak je to jedno. Lebo sme ľudia. Rozdiel je len v dĺžke zápchy, a nie v čase jej tranzitu. Ak sa 10 pruhov zúži na 2-3, tak síce bude zápcha kratšia, ale jej prejdenie dlhšie. Stále to bude o machroch, čo na poslednú chvíľu menia jazdné pruhy z úplne ľavého na odbočovací a pod.....

SkryťVypnúť reklamu

Tá druhá: od Trnavy znížená rýchlosť cez rampu na 90 km/h. Od Senca na 70 km/h a príjazd 50 km/h. a všetko ide plynulo.... lebo všetci idú rovnako a neexistujú pretekári. Nehovoriac o tom, že tento systém má svoju variabilitu. To znamená obmedzovať rýchlosti, trebárs len cez deň, alebo len v špičke. Dá sa takto regulovať celá Európa. Ináč pre odporcov Slonov: obmedziť len slony nemá zmysel. Z praxe uvediem Mestre v Taliansku. Slony 50, a zápchy aj tak. Nehovoriac o tom, že to ekológii nepomáha a oveľa viac ju zaťažuje.

 Variabilita by bola aj v tom, že trebárs po polnoci, by to mohlo byť aj o zvýšení rýchlosti. Na vysnívanú 150 na diaľnici. To neznamená, že tak pôjdu všetci.... Ale môžu. Alebo trebárs na 120 na nacionálke. Všetko je to o premávke a kamerách. Ja viem, na Slovensku ich veľa nie je, ale do budúcna.... kto vie. Napríklad Holandsko, Nemecko a ďalšie štáty ich majú habadej. A rampy a tabule v patričnej hustote... Tak isto zastavané zóny: trebárs 200m pred dedinou automatická 70 a na značke začiatku automatická 50. Alebo trebárs po polnoci v dedine ktorou, tranzituje cesta 1 triedy sa dá aj 70. Dajme tomu mimo sobotného večera. Pri školách automatická 30 v čase vyučovania. Cez víkendy a večer je 30 zbytočná. Pri kamerách je to o tom, že to operátor môže meniť, lebo premávku vidí. Pri úsekoch kde to nie je, sa to dá nastaviť automaticky.

 Chcelo by sa s tým pohrať. Odpadli by nervózovia, tlačiaci sa na chrbát, a celá doprava by sa skľudnila. Nevidím problém uviesť takéto niečo do praxe. Vývoj takejto skrinky zaberie asi tak pol roka a do dvoch by sa to mohlo spúšťať na ostro. S polročným testovaním, aby sa vyhlo tomu, že to jeden má a druhý nie. A samozrejme zaviesť povinné ciachovanie skrinky v intervale 2r. A zákaz zmeny rozmeru pneu po naciachovaní. Aby sa predchádzalo tomu, že si to niekto naciachuje na rozmer „14", prezuje na 15-tky a ide mu to trošičku rýchlejšie. Doladiť, vychytať muchy a spustiť...

 A aby si to vedel niekto aj predstaviť, uvediem hypotetický príklad. Ak by sa VŠETKY tri pruhy príjazdu do Bratislavy tvorili pre slony, a po ceste by išli tri slony vedľa seba 90, tak by oni, aj tá kolóna prišli na objazd súvisle a pri permanentnej rýchlosti... A všetko by išlo plynule... a to isté sa dá dosiahnuť práve tým „zázrakom", ktorý opisujem.

 Nemyslím, že ako nápad je to blbé. Ak sa chce, tak sa dá všetko. Vymizli by policajti, pretože kontroly rýchlosti by strácali na význame a cesty by boli pokojnejšie. Aj ľudia. Klesla by nehodovosť.... Nehovoriac o ekonomickej a ekologickej stránke veci. Finančne by sa do vývoja a montáže mohli zapojiť poisťovne... alebo by sa zapojili zníženou poistnou sadzbou... to už je na iných ako som ja. Ja len smečujem nápady.. Na realizáciu sú tu iný.

P.S: A pre Nobelovu cenu si pôjdem osobne.:-)

Rastislav Čurma

Rastislav Čurma

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  140
  •  | 
  • Páči sa:  871x

Bez ohľadu na to, koľko chýb urobíte a ako rýchlo dosiahnete cieľ, ste na kilometre ďaleko pred tými, ktorí neurobia absolútne nič. Myslím, teda som. Zoznam autorových rubrík:  doprava, nákladná a ináveselo i vážne z kabíny slonaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,071 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu