Prečo hrozí Unas blokádou hranice

Dnes je to 13 dní, odkedy v Poľsku uzatvorili dopravcovia hranice. A zopár dní do toho, kým Unas, uzatvorí tie naše

Prečo hrozí Unas blokádou hranice
Výstražný hodinový štrajk na hraničnom prechode Vyšné Nemecké (Zdroj: rastislav Čurma)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

V blogu sa budem zaoberať vysvetlením situácie a dôvodov, prečo UNAS hrozí blokádou hranice.

Prepravné povolenia pre ukrajinských dopravcov:

Od začiatku vojny na Ukrajine sa EK rozhodla uvoľniť ukrajinský transport spod prepravných povolení, potrebných na vykonávanie prepravy. V praxi to pred konfliktom vyzeralo tak, že na základe dohody bol vydaný každoročne balík povolení. (Ak napríklad Slovensko vydalo 100 000 povolení pre ukrajinských dopravcov, zároveň Ukrajina vydala rovnaký počet pre tých slovenských. - čísla sú ilustračné). Po začatí konfliktu boli ukrajinskí dopravcovia oslobodení od tejto povinnosti a prechádzajú bez povolení. Je to aj pochopiteľné, nakoľko sa potreba dopravy zvýšila, pre prebiehajúci konflikt. Vzniká tým ale určitá deformita na trhu. A týka sa predovšetkým susedných štátov. Ak totiž dopravca potrebuje dostať tovar "domov", musí kamión vyslať. Je pochopiteľné že ten kamión nepôjde naprázdno. Ak nie je dostatok nakládok, kamión ide prázdny a nakladá v susednom štáte. A to je tá deformita. Dopravcovia susedného štátu prichádzajú o prácu a majú problém chrániť svoj trh. To je aj princíp kabotážnej prepravy. Je zaujímavé, že proti kabotáži sa bojuje na "západe". Ak sa týka východu, asi veľmi nevadí.
Nepodarilo sa mi získať čísla za Slovensko, ale čísla z Poľska ukazujú, že od začiatku tohto roku napríklad prechody cez PL/UA hranicu stúpli z čísla 160 000 na 900 000 . Ak to ale vykonávajú výhradne UA kamióny, je to určite deformita.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Humanitárny/vojenský/biznis tovar

Nie je možné získať štatistiku aký je pomer medzi prepravami s humanitárnou pomocou, vojenskou pomocou a biznis prepravami. Vyzerá to, ako keby nikto nedisponoval touto štatistikou. Pravdou je, že v kolónach na vstupe do Ukrajiny stoja aj prepravníky prepravujúce luxusné autá a iný obchodný tovar. Táto preprava je rovnako oslobodená od prepravných povolení.

Slovenský vs zahraničný dopravca

Ak tovar z územia Slovenska a na územie Slovenska prepravuje slovenský dopravca, znamená to pre štát zdroj príjmu. Cestná daň, daň z príjmu, odvody zamestnancov. Každý štát sveta sa momentálne bije s tým, že je nedostatok vodičov. A každý štát sa snaží chrániť si svoj trh a spoločnosti na ňom pôsobiace. Ak v štáte operuje zahraničný dopravca neodvádza do systému mimo mýta nič. DPH za prípadné tankovanie, na našom území, sa mu vráti.

SkryťVypnúť reklamu

Autobusová doprava

Pred začiatkom konfliktu na Ukrajine pôsobilo viacero autobusových dopravcov na medzinárodných linkách UA/SK, UA/CZ. Ak si pozriem dostupné údaje, autobusové linky prevádzkujú takmer výhradne len ukrajinské spoločnosti.

Taxislužba/mikrobusová preprava

Slovenský dopravca v taxislužbe (autá do 9 miest, vrátane mikrobusov) musí splňať tieto podmienky:
koncesia na taxislužbu, vodič musí byť zamestnancom spoločnosti, disponovať preukazom vodiča taxi, platnými psychotestami, auto musí raz ročne absolvovať STK a EK a musí mať platné poistenie taxi. Ukrajinský mikrobus nepotrebuje nič. A že ich jazdí požehnane v rámci prepráv po Slovensku, alebo aj napríklad do CZ a iných štátov Európy.

SkryťVypnúť reklamu

Podpora poľských kolegov

Ukazuje sa, že ukrajinské kamióny začali obchádzať blokádu v Poľsku, cez územie Slovenska.
Ukrajinská strana zareagovala tým, že poslnila výkon služby na svojej strane a kolóna, ktorá na začiatku dosahovala na Slovensku 20 km sa skrátila na 10. Ak UNAS zablokuje jediný hraničný prechod na Slovensku (Vyšné Nemecké) a rovnako dôjde aj k blokáde maďarských hraníc (neoverené info), bude musieť začať ukrajinská vláda hľadať naozaj riešenia oveľa intenzívnejšie pretože jediná možnosť vstupu kamiónov bude cez Rumunsko.

Záver

Štrajk združenia UNAS má jediný cieľ. Ochrániť slovenských dopravcov. Ten druhý je podpora poľských. Bolo by zaujímavé zistiť, kto ratifikoval za Slovenskú republiku absenciu prepravných povolení. Či si dal vypracovať analýzu, aký bude dopad na slovenský trh a slovenských dopravcov.
Či sa sleduje aký je pomer medzi humanitárnym/vojenským/biznis tovarom pri prepravách. Alebo si oligarchia môže robiť čo chce? Prečo Ministerstvo dopravy nerobilo a nerobí nič pre ochranu svojich dopravcov a svojho trhu? Nikto z nás dopravcov nenamieta pomoc Ukrajine. Uvedomujeme si zvýšené potreby štátu vo vojne. Nie sme platení agenti Kremľa. Sme slovenský dopravcovia, ktorí majú svoje slovenské rodiny. Platia slovenských vodičov a tí majú svoje rodiny. Segment cestnej dopravy a logistiky zamestnáva na Slovensku obrovské množstvo ľudí a tvorí nemalý podiel na HDP.

SkryťVypnúť reklamu

Počas koronakrízy stálo na slovenskej cestnej doprave zásobovanie štátu. Základné fungovanie štátu. A na oplátku zostal segment cestnej dopravy a taxislužby ABSOLÚTNE bez pomoci. A ak sa nezačne okamžite konať, tak ten zbytok dopravcov, čo prežil koronu, dorazí vojna na Ukrajine a nečinnosť štátu. Sme za to, aby sa Ukrajine pomáhalo, ale ruka ktorá pomáha musí zostať živá. V opačnom prípade, aj pomoc prestane. A to by si mala uvedomovať aj ukrajinská strana.

A na Ministerstve dopravy by mali okamžite začať hájiť záujmy Slovenskej republiky a slovenských dopravcov

Vidíme sa na hraniciach.



Rastislav Čurma

Rastislav Čurma

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  140
  •  | 
  • Páči sa:  871x

Bez ohľadu na to, koľko chýb urobíte a ako rýchlo dosiahnete cieľ, ste na kilometre ďaleko pred tými, ktorí neurobia absolútne nič. Myslím, teda som. Zoznam autorových rubrík:  doprava, nákladná a ináveselo i vážne z kabíny slonaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,066 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu