Súvis samozrejme nemusí byť zrejmý hneď na prvý pohľad. Nakoniec, ide o témy, ktoré by navonok nemali mať nič spoločné. Ale predsa, priemernému pozorovateľovi začína byť neobyčajná súhra jasná v momente, keď sa pustí do sledovania diskusie (a to nemám na mysli len tú pod článkami).
Česká polemika...
Pražský arcibiskup Duka síce hovorí o "základe pre dobré vzťahy medzi cirkvami a štátom", no mnoho reagujúcich v tom vidí niečo iné - ďalšie obohatenie "nenažraných cirkví". Málokto z tých, ktorí si dajú tú námahu, aby vložili svoj názor do niekoľkých súvislých viet súhlasí s tým, že to, čo bolo za komunistov ukradnuté by sa malo vrátiť. Dôvod? No jednoducho je to tak dobré, lebo Cirkev (a hlavne tá katolícka) si určite svoj majetok získala nečestným spôsobom.
... a slovenská polemika.
S arcibiskupom Bezákom to je iná káva. Konferencia biskupov Slovenska síce zverejnila list, no musíme súhlasiť s pánom Mikloškom a otvorene priznať, že dôvody jeho odvolania sú stále neznáme. Ťažko to však pripisovať pápežovi a jeho schopnosti napísať list a nič nepovedať - myslime na to, že list písal arcibiskupovi Zvolenskému, ktorý je asi o niečo lepšie informovaný (aj keď podľa jeho slov nie stopercentne).
Pápež síce veľa nám, teda verejnosti, nehovorí, ale čosi naznačuje. Dôvody sú zahalené termínmi "kolegialita" a "účinné pastoračné riadenie". Je fakt, že "biskupská kolegialita" je termín, ktorý sa vysvetľuje na niekoľkých stranách dokumentu "Lumen Gentium" (to je 2. vatikánsky koncil), a teda si pod tým ťažko prestaviť len jednoduchú "partiu biskupov". To však nebráni tomu, aby ako opozícia slovám arcibiskupa Zvolenského zneli iné slová - slová o tom, že Bezák iste nehral podľa špinavých pravidiel ostatných, že nekryl finančné podvody a že ho preto odtiaľ vyhnali "nechutným osočovaním u pápeža".
Takže ideme do finále...
... aký je spoločný menovateľ? Peniaze.
Nie nadarmo sa hovorí, že ľudia sú kňazovi schopní odpustiť všetko, ale nečestné nakladanie s peniazmi nie. Zdá sa, že v oboch krajinách, ktoré ešte pred dvadsiatimi rokmi tvorili jeden štát existuje vo verejnosti značná nechuť vidieť Cirkev, ktorá má veľké majetky.
A riešenie? Ospravedlňujem sa, ak ste čakali, že skúsim ponúknuť vysvetlenie alebo niečo nové k témam o arcibiskupovi Bezákovi alebo cirkevných reštitúciách. Kvôli úcte k pravde si to z dostupných informácií nemôžem dovoliť.
Pre nás, členov Cirkvi, však táto polemika môže mať aj pozitívny efekt. Bez toho, aby sme svet rozdelili na zlé bohatstvo a dobrých všetkých ostatných sa môžeme spýtať seba samých: Nie je zlé, ak disponujem väčším majetkom či menším majetkom, bol som však verný svojmu kresťanskému povolaniu, bol som verný láske? (Láske?)
Lebo, a to je na tom to najkrajšie, nemôžeme slúžiť aj Bohu, aj bohatstvu. To sú slová, ktoré dnes zaznejú v našich kostoloch. Nemôže to byť náhoda.