
Koľko máme vlastne peňazí na rozdeľovanie bez podmienky práce? Ako už bolo spomínané - aj základný príjem alebo "univerzálny kredit" - treba niečím kryť. Tým, čo máme pre ľudí a v tej sume, koľko máme k dispozícii - napríklad 150 miliónov litrov mlieka alebo milión automobilov - vyjadrené v ich cenách. Tým krytím je časť z reálnej kapacity ekonomiky - z celkovej produkcie služieb a produktov užitočných a potrebných pre ten "dôstojný život", ktorý majú pokrývať. (zvádza ma to nepočítať tam napr. finančné služby a služby štátu). Je to jednoducho tak, že občania každej obce, mesta, alebo celého štátu by mohli slobodne rozhodnúť, akú časť zo svojej užitočnej produkcie (výroby potravín, tepla, služieb, tovaru) obetuje iným "neproduktívnym" členom vo svojom meste - v kraji - v štáte. Povedzme 25% z produkcie (užitočných) obyvateľov pôjde na krytie základného príjmu, namiesto dnešných 45% daní a odvodov, z toho 15% na miestny univerzálny kredit, 7% na krajský kredit a 3% na štátny kredit. V týchto sumách by odovzdali prostriedky svojej obci, kraju a štátu na výplatu základného príjmu. Kompletne nezamestnaná obec (jej občania), ktorá neprodukuje nič užitočné do spoločného solidárneho vrecka, dostane len solidárne 3% štátnych + 7% krajských na výplaty základného príjmu. Otázkou na občanov je solidarita vs. rovnoprávnosť - pokojne si vytvorte modely, kde v rámci štátu sa môžu líšiť základné príjmy podľa produkcie kraja alebo aj obce - podľa toho, ako sú schopní jej obyvatelia pokrývať tento prácou nepodmienený kredit vlastnou produkciou. Stále tu môže platiť - ak obec alebo kraj produkuje menej, má nižší nárok na základný príjem pre svojich obyvateľov - ale na vyššej úrovni obcí a krajov. Alebo zjednotíme výšku "univerzálneho kreditu" na úrovni štátu? Alebo rovnaký v celej EÚ?? Budú nám kryť Nemci naše kredity svojou vysokou produkciou?
Ľudia môžu chcieť stále viac, ale môžeme rozdávať iba z toho, čo reálne vyprodukujeme. Samozrejme niekto to jedlo, teplo a bývanie nakoniec vyrobiť musí.
Zásadným prínosom základného príjmu (univerzálneho kreditu) by bolo tiež technické zjednodušenie celého procesu výberu a prideľovania dávok - kde už dnes tečú veľké prostriedky a ich presuny sú zámerne zahmlievané a komplikované a zožerie ich štát, bankári a korupcia.
Ako významne by sa týmto mechanizmom prerozdeľovania obišli neefektívne služby štátu, úžera finančného sektora a korupcia? Nechali by sa ukrátiť o ich príživnícke zdroje príjmov? To je otázka za miliardy.
Diskusie, zdroje, hlasovania a online chat nájdete na Facebook skupine: NEPOTREBUJEM POLITIKOV- Priama občianska demokracia