Ozdravný plán je urobený na 10-tich stranách prezentácie v PowerPoint a po konvertovaní do Wordu je na štyroch stranách. Postupne ho zverejním v dvoch príspevkoch.
Ozdravný plán nemocnice je rozdelený do nasledovných častí :
Všeobecná časť
Zabezpečenie vyrovnaného hospodárenia
Zefektívnenie chodu organizácie
Zvýšenie efektívnosti vo využívaní finančných zdrojov určených na poskytovanie zdravotnej starostlivosti
Personálna politika
Riešenie aktuálnych problémov
Cieľ projektu (presné definovanie) a spôsob na jeho dosiahnutie
Perspektívy a spôsoby uplatnenia projektu v praxi
Záver
1. Všeobecná časť
Projekt vychádza zo zadania uvedeného pre výberové konanie, t.j. forma a obsah nepredpokladá zmenu právnej formy subjektu a rozsahu poskytovanej zdravotnej starostlivosti v prvej etape.
Projekt je orientovaný na riadenie nemocnice „cez peniaze", s cieľom dosahovať vyrovnané hospodárenie, resp. prebytkový rozpočet s reinvestíciou kladného hospodárskeho výsledku do skvalitňovania zdravotnej starostlivosti (zvyšovanie platov, vzdelávanie a odborný rast zdravotníckeho personálu, nákup novej zdravotníckej techniky, pracovné prostredie).
Navrhované riešenie v projekte je štandardné, ako by bolo v každom inom subjekte pôsobiacom na trhu regulovaných či neregulovaných tovarov a služieb.
V závere sú zhrnuté hlavné ciele a cesta k cieľu, ako dosiahnuť výsledky.
2. Zabezpečenie vyrovnaného hospodárenia
1. krok : Cash is king !
Analýza pohľadávok a záväzkov v lehote a po lehote splatnosti
Aktívny vstup do jednania s poisťovňami a ostatnými dlžníkmi nemocnice (získanie cash)
Aktívny vstup do jednania s veriteľmi (dohody o splátkových kalendároch)
Započítanie pohľadávok a záväzkov alebo trojzápočty, prípadne postúpenie pohľadávok a záväzkov
2. krok : Cash is king ! (opäť)
Dodávateľské a odberateľské vzťahy (stav zmluvných vzťahov, platnosti zmlúv, obchodné podmienky, atď.)
Zmena platobných podmienok u dodávateľov tovarov a služieb (predĺženie splatnosti, skontá a pod.)
3. krok : Cash is king ! (opäť a znova)
Ukončenie nevýhodných zmlúv, nové transparentné výberové konania na dodávky tovarov a služieb
Obmedzenie dodávok tovarov a služieb už objednaných alebo zakontrahovaných len do výšky krytia očakávaným cash
Stav zásob - optimalizácia zdravotníckeho materiálu, jeho štruktúra, potreby, skladovanie a pod.
Odpredaj nepotrebného hmotného majetku a zásob
3. Zefektívnenie chodu organizácie
1. krok : Reštrukturalizácia procesov
Analýza procesov na hlavné a obslužné procesy
Hlavné procesy : zdravotnícka starostlivosť určená zriaďovacou listinou a vykonávaná lekármi, zdravotnými sestrami a ostatným zdravotníckym personálom
Obslužné procesy : procesy podporujúce alebo zabezpečujúce hlavný proces (administratíva, budovy, zdravotnícke prístroje a zariadenia, manipulácia, logistika, servis, účtovníctvo, ľudské zdroje, nákup, atď.) vykonávané nezdravotníckym personálom
2. krok : Organizačná zmena
Bude urobená na základe rozdelenia a optimalizácie procesov na hlavné a obslužné
Nový organizačný poriadok a postupná zmena interných riadiacich dokumentov
3. krok : Zamestnanci
U hlavných procesov (lekári, sestry a ostatný zdravotnícky personál) optimalizovať počet a kvalitu personálu (odborný rast, úprava (rast) platov pre jednotlivcov a skupiny)
U obslužných procesov dôjde k rozdeleniu, k fúzii alebo zániku vykonávaných činností
Časť vykonávaných obslužných činností bude zabezpečovaná outsourcingom (tzv. „privatizácia procesov", napr. upratovanie, bufety, lekáreň, časť údržby, atď.). Najprv bude ponúknutá vlastným zamestnancom, v prípade ich nezáujmu budú prepustení z organizačných dôvodov a outsourcing sa bude zabezpečovať verejnou súťažou alebo súťažou s podmienkou, že zamestná na danú činnosť podnikateľský subjekt pôvodných zamestnancov
4. Zvýšenie efektívnosti vo využívaní finančných zdrojov určených na poskytovanie zdravotnej starostlivosti
1. Transparentnosť
Výberové konania na dodávky tovarov a služieb (e-aukcie)
Zverejňovanie aukcií na bežné tovary a služby na portáli nemocnice
Tlak na znižovanie cien u dodávateľov tovarov a služieb pri zvyšujúcej sa kvalite a pridanej hodnote (napr. servis, doprava v cene, rabaty)
2. Zjednotenie systému nákupu
Centralizovanie nakupovaných položiek (zamedzenie duplicity)
Jeden produkt = dvaja - traja dodávatelia (najnižšia cena)
Logistika a sklady (optimalizácia zásob = lepšie využitie cashu)
3. Interné pravidlá
Kompetencie - kto, ktoré a v akej hodnote môže odsúhlasovať výdavky (nákupy tovarov a služieb)
Systém odmeňovania zamestnancov - finančná motivácia na úsporách
Projektové tímy zamerané na hľadanie úspor v režijných nákladoch
4. Hmotná zodpovednosť a finančná zainteresovanosť
Obmedziť, resp. stanoviť okruh zamestnancov zodpovedných za nakladanie s financiami (prijímanie záväzkov)
Rozdiel v platovom ohodnotení je práve v zodpovednosti za vykonávané činnosti (aj u zdravotníckeho aj u nezdravotníckeho personálu)
Koniec I. časti