Riešenia v rozpore so všeobecným záujmom sú zakázané

Toto pravidlo je vlastne princíp manažérskej, ale aj politickej, či verejno-správnej zodpovednosti.

Riešenia v rozpore so všeobecným záujmom sú zakázané
Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

V praxi toto pravidlo znamená:

Manažér, líder, funkcionár, úradník alebo politik nesmie presadzovať také riešenia, ktoré zvýhodňujú úzku skupinu (napr. jednu divíziu, inštitúciu, politickú stranu, jedného dodávateľa, konkrétneho človeka, a pod.) na úkor celku – teda celej firmy, organizácie, alebo spoločnosti.

Všeobecný záujem = to, čo je prospešné pre väčšinu a pre dlhodobé fungovanie systému (firma, štát, verejnosť). Riešenia v rozpore so všeobecným záujmom = partikulárne, sebecké, krátkodobé, klientelistické alebo korupčné kroky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príklady:

  • Firma: Ak manažér presadí nákup od „svojho známeho“ za nevýhodné ceny, poškodí tým celú firmu → je to v rozpore so všeobecným záujmom zamestnancov a vlastníkov.

  • Štát: Ak politik schváli zákon, ktorý pomáha iba úzkej skupine podnikateľov a škodí rozpočtu alebo občanom, ide o porušenie tohto pravidla.

  • Tím: Ak líder projektového tímu nastaví proces, ktorý uľahčuje prácu jemu, ale komplikuje kolegom, je to tiež proti všeobecnému záujmu.

Inými slovami, toto pravidlo je taká „červená línia“ pre rozhodovanie – hľadaj riešenia, ktoré sú spravodlivé, dlhodobo udržateľné a prospešné pre väčšinu, nie pre vybraných.

Potom kladiem legitímnu otázku:

Ako je možné, že Slovensko ako štát riadený politikmi, úradníkmi a manažérmi, ktorí by mali dodržiavať predmetné pravidlo, doviedli Slovensko na pokraj bankrotu, resp. istého úpadku a nevedia ponúknuť riešenia na zvrat?

Ak použijem vyššie uvedené pravidlo („riešenia v rozpore so všeobecným záujmom sú zakázané“), tak problém Slovenska je, že politici, úradníci a manažéri verejného sektora ho v praxi nedodržiavajú. Nie preto, že by nevedeli, ale preto, že sa systém rozhodovania dlhodobo posúva od všeobecného záujmu k partikulárnym záujmom.

SkryťVypnúť reklamu

Tu sú hlavné dôvody:

  • Krátkodobosť politiky – volebné obdobie je 4 roky, takže rozhodnutia sa robia pre rýchly efekt (napr. Sociálne dávky, prísľuby, „balíčky“) a nie pre dlhodobú stabilitu.

  • Partikulárne záujmy a klientelizmus – rozhodnutia často slúžia malým skupinám (straníci, oligarchovia, spriaznené firmy) na úkor väčšiny občanov.

  • Slabá zodpovednosť – politici ani úradníci nenesú reálnu osobnú zodpovednosť za chyby alebo nekompetentnosť. Maximálne stratia funkciu, ale škody znáša štát = občania.

  • Slabé riadenie štátu ako organizácie – chýba disciplína, procesy a jasné KPI, ktoré by vo firme boli samozrejmosťou. Štát je riadený viac cez kompromisy a mocenské dohody než cez systém.

  • Nízka finančná gramotnosť politikov – veľká časť politickej reprezentácie nerozumie rozpočtu, ekonomickým dopadom ani verejným financiám. Rozhodujú viac cez ideológiu alebo PR.

  • Pasivita občanov – všeobecný záujem nie je aktívne chránený občanmi. Keď sa spoločnosť zmieri s korupciou a nekompetenciou, politici necítia tlak robiť inak.

A aký je výsledok?

Štát sa správa ako firma, kde manažéri uprednostňujú vlastný prospech a PR pred dlhodobou stabilitou. Dlhy štátu rastú, reformy sa nerobia, procesy sa rozkladajú, a keď príde kríza, už niet rezerv. Ešte doplním, ak by som sa držal čisto uvedeného manažérskeho pravidla, odpoveď je:

Slovensko sa dostalo na pokraj úpadku, pretože rozhodnutia boli dlhodobo v rozpore so všeobecným záujmom – namiesto „čo je dobré pre väčšinu občanov“ sa presadzovalo „čo je výhodné pre malú skupinu na krátke obdobie“.

Tu sú 4 konkrétne príklady zo Slovenska, ktoré ukazujú, ako sa rozhodovalo v rozpore so všeobecným záujmom:

1. Energetická pomoc v roku 2023–2024

  • Čo sa stalo: Vláda „zafixovala“ ceny energií, ale bez jasného systému adresnosti. Dotácie šli masívne všetkým – aj domácnostiam s vysokými príjmami, aj firmám, ktoré to nepotrebovali.

  • Dopad: Štát minul miliardy eur, zvýšil deficit a dlh, ale systémovo sa nič nevyriešilo (energetická efektívnosť, cielená pomoc).

  • Rozpor: Namiesto riešenia vo všeobecnom záujme (adresná pomoc zraniteľným + investície do energetiky) to bolo populistické „kupovanie pokoja“.

2. Sociálne balíčky a trináste dôchodky

  • Čo sa stalo: Zavedenie plošných trinástych dôchodkov a iných dávok, bez ohľadu na reálne možnosti rozpočtu.

  • Dopad: Zvýšenie výdavkov bez krytia, rozpočet v mínuse, odďaľovanie dôchodkovej reformy.

  • Rozpor: Dobré pre popularitu politikov, ale zlé pre budúcu udržateľnosť dôchodkového systému.

3. Nečinnosť pri zdravotníctve

SkryťVypnúť reklamu
  • Čo sa stalo: Roky sa odkladajú systémové reformy nemocníc, digitalizácie či zefektívnenia zdravotných poisťovní. Politici sa boja nepopulárnych krokov (zatváranie oddelení, optimalizácia siete nemocníc).

  • Dopad: Chronicky podfinancovaný systém, odchod zdravotníkov do zahraničia, zhoršujúca sa kvalita služieb.

  • Rozpor: Politici uprednostnili „nepohne sa so status quo, lebo stratíme hlasy“ pred riešením v záujme pacientov.

4. Eurofondy – nevyužitá šanca

  • Čo sa stalo: Slovensko opakovane nedočerpáva miliardy z eurofondov, alebo ich míňa neefektívne (predražené tendre, IT projekty bez výsledku, dotácie do spotreby).

  • Dopad: Strata príležitosti modernizovať krajinu, slabá infraštruktúra, zlé školstvo.

  • Rozpor: Všeobecný záujem = využiť fondy na rozvoj. Realita = projekty slúžili často partikulárnym záujmom (spriaznené firmy, korupcia).

Spoločný menovateľ:

Politické rozhodnutia neboli prijímané podľa kritéria „čo je dlhodobo prospešné pre väčšinu občanov“, ale podľa krátkodobého PR efektu alebo úzkych záujmov.

Teodor Dlužanský

Teodor Dlužanský

Bloger 
  • Počet článkov:  56
  •  | 
  • Páči sa:  220x

„V jednoduchosti je krása. No najväčšie umenie je sa k jednoduchosti dopracovať.“ Zoznam autorových rubrík:  EkonomikaPolitika

Prémioví blogeri

Anna Brawne

Anna Brawne

109 článkov
Karol Galek

Karol Galek

117 článkov
Martin Sukupčák

Martin Sukupčák

121 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

36 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

770 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu