Nedávno som oslovila mailom aj vedenie Jednoty, pýtala som sa práve na záležitosť letákov, pretože práve Jednota je ich usilovným producentom a zbytočným plytvačom papiera. Odpovede som sa nedočkala. Všimli ste si, aké a ako často vydáva táto spoločnosť svoje informačné lajstre? V našom regióne dostávame do schránok štyri druhy letákov (pre supermarket, pre supermarket Terno....), ktorých platnosť je zväčša dva týždne, pričom sa ešte niektoré letáky prelínajú v rovnakých dátumoch. Okrem toho iné letáky vydáva Jednota Turčianske Teplice a iné Čadca.... takže všetko ešte treba brať "krát dva". Netreba zabudnúť ani kadejaké "špeciály". Raz som sa na túto tému bavila s predavačkou Jednoty. Porozprávala mi, aké sú predavačky už unavené z často meniaceho sa akciového tovaru. Stále sa na predajni čosi mení, že už nie je v ich silách pamätať si akciové tovary, keď napr. dostávajú od zákazníkov otázky tohto typu, často zostávajú bezradné v odpovedi.
Pritom nie je nič výnimočné, že sa zákazník vyberie "podľa letáku" na nákup a na pultoch tovar aj tak nenájde. Tým chcem poukázať na nezmysel takej frekvencie vydávania letákov. K Jednote sa pripája Tesco, Lidl, Billa, Hypernova, JYSK, Decodom, Baumax, firmy ponúkajúce drogistický či elektrické spotrebiče ani vymenúvať nejdem. Koľko ton letákov sa vyproduje napríklad za mesiac? Celkom by ma to zaujímalo, iste by to bolo šokujúce číslo. Iste, niekto môže namietať, že biznis je biznis, že keď sú separované zbery, že papier sa môže šetriť takýmto spôsobom, že keď sa mi nepáči, nech si zruším schánku, cha ...
U nás doma sa letáky, tak ako aj iný papier, odkladá a odovzdáva príležitostne mobilnýmh zberom, ktoré zvyknú prísť priamo na sídlisko. Často však vidím aj taký obrázok, že niekto vyberie hrču letákov zo schránky a rovno s nimi smeruje do kontajneru, do toho "všehochuťového", nie určeného pre separáciu. Preto sa pýtam, je toto naozaj nutné? Prečo jednotlivé reťazce, či iné prevádzky zamerané na predaj neriešia svoje letákové vojny napr. raz za mesiac. Podľa mňa by to stačilo. Verím, že takýto názor nezdieľam sama. Kiežby sa niekto nad tým skutočne zamyslel a postavil napr. svoju reklamu na tom, že letáky vydáva rozumne a zaručuje, že tovar z nich na predajni aj nájde napr. tých tridsať dní...