
Preto, že mám skutočne takú smolu, preto, že mám vysoké nároky, preto, že kvalita remeslníckych prác zmrzla kdesi v minulosti? Neviem, odpoveď márne hľadám a mám sklony byť vzťahovačná, že jednoducho mám smolu.
Je toho veľa, predpokladám ( iste sa nemýlim), žeby sa nenašiel čitateľ, ktorý by môj článok vydržal čítať do konca, keby som pospomínala hoci námatkove, rôzne nezdary. Mám však čerstvú skúsenosť a tá mi ničí pozitívne sny a vkráda sa do nich ako strašidlo.
Dlho sme zvažovali zasklenie balkóna. Je pomerne veľký a často využívaný. Má - mal však jednu chybu. Každú poveternostnú spúšť sme si "odskákali". Keď lialo, bol celý zamočený, keď snežilo, bol celý zasnežený, keď moc fúkalo, kvety len tak lietali v rytme vetra a smeti od susedov nebudem ani spomínať, včítane cigaretových ohorkov.... To je kapitola sama o sebe.
Nakoľko sme sa stali majiteľmi psíka, ktorý veľmi rád vybehne na balkon, tak sme si uvedomili, že v tejto situácii nám práve počasie bude robiť väčšie starosti ako kedykoľvek predtým.
Po dlhej dobe zvažovania, práve táto skutočnosť sa stala hybnou pákou nášho rozhodnutia pre zasklenie.
Hľadala som firmy, ktoré sa takouto činnosťou zaoberajú, pamätám si roky nazad, že som neustále v schránke nachádzala reklamné letáčiky takýchto firiem. Zákon schválnosti aj tu zapracoval, teraz, keď sme také informácie potrebovali, akoby zmizli z povrchu Zeme. V našom regióne som sa záhadne, dopracovala len k dvom firmám.
Jednu, ktorej reklama vyzerala lákavejšie, ako tej druhej, sme pozvali domov. Ak sa totiž opýtate na cenovú ponuku, možnosti, mailom, okamžite vám dajú odpoveď, že oni musia prísť na "miesto činu". Dobre, príďte, ak ináč nedáte, povedali sme si s manželom.
Prišiel mladý muž, prehodili sme pár slov, vychválil svoj produkt, zameral balkon a opýtal sa, či berieme... Taký prudký priebeh sme nečakali. Predstavovali sme si, že na základe meraní nám poskytne cenovú kalkuláciu, my preveríme toho druhého dodávateľa prác a rozhodneme sa. Ale, mladý pán vytreštil na nás oči, že keď je teda u nás, že nám tú kalkuláciu dá hneď. Dobre, počkáme, kým vyráta. Vyrátal... No, priznám sa, že cena mi vyrazila dych, ale manžel sa rozhodol, že asi s tým nič neurobíme, chlapíka máme doma, možnosť objednať práce ja na dosah ruky a nakoľko on nerád špekuluje (ako ja) tak nakoniec som pristala aj ja... práce sme objednali. Nevadí, že na letáčiku bolo napísané, že robia bez zálohy, od nás si ju vypýtali, 10% z konečnej sumy. Zaplatili sme.
Prišiel deň "D". Dorazili dvaja chalani a pustili sa do práce. Prešla som niekoľko sídlisk a tak mám tie zasklené balkóny a ich rôzne verzie v oku... táto veta získa na význame až v závere môjho článku...
Hneď v úvode sa postarali o šok, keď som prišla do obývačky a pohľad mi padol na môj cenný obraz a sklenené tabule, ktoré v pohode oň opreli... Prišlo mi zle.
Pílenie, vŕtanie, hluk... znášali sme s mojim zverincom statočne. Zdalo sa, že všetko beží ako má. Iba zdalo. "Pani domáca, máme problém", zakričal na mňa z dvojice ten zhovorčivejší. Uff, znervóznela som a išla som si vypočuť o čo ide. "Balkón je krivý, rozdiel medzi obidvomi stranami je cez 4 cm.". "A čo teraz?", opýtala som sa bezradne. "Šéf nám nič také nepovedal a tak my sme také nečakali, snáď nejaká pur-pena by to zvládla, ale tú nemáme". Volala som ihneď manžela a ten dobehol z práce domov. Bol to dlhý rozhovor, volal aj šéfovi, ktorý tak báječne balkón vymeral, že na taký rozdiel vôbec neprišiel. Chlapci boli ako z kameňa vytesaní, mňa obchádzala slabosť z nervozity a manžel sa snažil nájsť z prúseru cestu. Nakoniec sa dohodlo, že "fugu" vypodložia hranolmi a neskôr sa zaplní pur-penou a tento vzniknutý zmätok sa zakryje nejakým plechom. Bolo po radosti. Neznášam takéto improvizácie. Veď stačilo správne zameranie a problém sa mohol vopred riešiť. Manžel hneď vedel navrhnúť niekoľko, pomerne jednoduchých postupov, ktoré by dané rozdiely vyrovnali.
Chlapci len krútili hlavami: "To sa už nedá," opakovali ako pokazené platne. No, asi boli blízko pravdy, pretože pôvodné zábradlie balkóna už bolo obložené a pripravené na položenie samotného modulu zasklenia.
Manžel volal pánu Zameračovi. Krútil sa ako sa dalo, mali sme pocit, že my sme tí vinníci, čo naschvál dali postaviť krivý balkón. Tvrdil však, že pri ďaľšej návšteve to chlapci zvládnu, že ju zariadi čo najskôr.
To však nebolo všetko. Vybrali sme sa zvonku obzrieť naše zhavarované dielo. Až na druhý deň, lebo v deň provizórneho ukončenia prác už bola takmer tma. O "fuge" sme teda vedeli a boli sme pripravení na ten hrozný pohľad aj zdola. Neboli sme však pripravení na to, že aj obklad zvonka má chyby. Preliačený a tak znovu medzi lamelami, ktoré ho tvoria sa vyskytla fmedzera, ktorá doslova bije do očí. Znovu telefonát šéfovi, znovu predostrenie reklamácie, znovu sľub, že to opravia... Vraj čo najskôr, len neviem, čo v jeho slovníku znamená "čo najskôr"...
Mám(e) po nálade. Balkón vyzerá ako koncert fušeriny a navyše nie je tak zrealizovaný ako sme podľa poskytnutých fotografií čakali. Je dosť zložité to opísať a verím, že detaily by nikoho nezaujímali, tak to vynechám.
Nie je to lacná záležitosť, okrem malého nedoplatku je balkón vyplatený. Radosť sa však nedostavila. Skôr naopak. Nadávam na naše rozhodnutie. Preklínam nedôslednosť, nezodpovednosť a fušerinu. Neviem ako to dopadne. Je mi však nad slnko jasné, že táto skúsenosť ma znovu poznačila. Znovu som sa stala nedôverčivejšou. Ja už prestávam veriť, že existujú firmy, ktoré naozaj svoju prácu odvedú dokonale, zodpovedne a že sumu, ktorú si za ňu vypýtajú, si ozaj zaslúžia. Biznis je biznis a kvalita sa kdesi stráca, rýchlokvasné firmy ryžujú a naivný objednávateľ ich prác dopláca na svoju naivitu, ružové okuliare a nedokonalé preverenie ich predchádzajúcich prác (čo je často takmer nemožné).
Píšem preto, aby som zdvihla varovný prst. Ak si budete objednávať takéto, alebo podobné služby u (pre vás) neznámych firiem, vyobracajte ich z každej strany a istite sa vopred. Nikdy neviete, ako dielo dopadne a tak nech máte v rukách nejaké páky, ktorými dodávateľa prác prinútite k náprave...
Znovu som sa presvedčila, že vopred sa tešiť nemá význam... Nad vodou ma drží iba to, že si dookola opakujem pravdu overenú storačiami... "Keď nejde o život o ide o hov..." Žiaľ, presviedčam sa neustále, že vzorec cena=kvalita už vyšiel z módy.
PS1: Ak oprava nebude prevedená k našej spokojnosti, zverejním meno firmy a budem vám odporúčať, aby ste sa jej oblúkom vyhýbali. Urobím im reklamu v regionálnych novinách. Budú ju mať zadarmo.
PS2: Vynovený balkón má byť našim spoločným darčekom pod stromček. Asi som to predsa mala nechať na Ježiška a nemala som sa mu miešať do kompetencií, cha.
PS3: Pokiaľ popod balkón kráčajú ľudia, nevstupujem tam. Keď vidím, tie zdvihnuté hlavy a prekvapené, zhrozené, do smiechu zvádzajúce pohľady, radšej počkám, až prejdú pár krokov ďalej. Pripadáme si ako sídlisková atrakcia. Mám chuť na sklo nalepiť plagát s uvedením firmy, ktorá toto veľdielo realizuje.