Keď som si toto čítal, tak som si povedal: „ toto je taká blbosť, že sa s tým ani netreba zaoberať". Ale keď som si prečítal pár komentárov na sociálnych sieťach, nebolo mi do smiechu. Keď učiteľom (česť výnimkám) poviete: „vedel by som vás lepšie a kvalitnejšie ohodnotiť", oni počujú: „dám vám viac peňazí". Nemám v úmysle nikoho urážať ani sa nikoho dotknúť. Možno sú platy učiteľov skutočne také nízke, že sú už niektorí zúfalí. A zúfalí ľudia robia zúfale veci. Ale čo keď je to ešte horšie a učiteľom (česť výnimkám) chýba to, čo by mali sami rozvíjať u žiakov - schopnosť kriticky myslieť. Je to kľúčová kompetencia, ktorú nemôže žiakom pomáhať vytvárať a rozvíjať ten, kto si ju doposiaľ nevytvoril sám a kto ju sám v sebe ďalej nerozvíja.
Prosím vás, učitelia, ukážte ministrovi, že vás podceňuje a uráža, keď s vami takto manipuluje. Alebo si fakt myslíte, že prácu učiteľa vo Vranove nad Topľou lepšie a kvalitnejšie ohodnotí minister v Bratislave ako riaditeľ školy? Ak by mali byť učitelia priamo zamestnancami ministerstva, tak zo všetkými dôsledkami. Kto by robil výberové konania na pozíciu učiteľa? Učiteľ uchádzajúci sa o miesto na základnej škole v Bytči by išiel na pracovný pohovor na ministerstvo do Bratislavy? Asi nie, však tu mame predsa sieť obvodných úradov patriacich pod rezort Ministerstva vnútra. A tam predsa musia najlepšie vedieť posúdiť predpoklady uchádzača na výkon učiteľského povolania, nie?
Aby tých otázok nebolo málo, tak ešte jedna. Podľa zákona riaditeľ školy zodpovedá za úroveň výchovno-vzdelávacej práce školy. Môže riaditeľ zodpovedať za niečo, na čo nemá dosah? Kvalita školy predsa závisí od kvality učiteľov. Ak nebude mať riaditeľ dosah na výber a hodnotenie učiteľov, nemôže predsa zodpovedať za úroveň práce školy.
Minister tiež tvrdí, že systém riadenie škôl je v súčasnej podobe „rozbitý, lebo peniaze učiteľom prerozdeľujú samosprávy". Asi som z inej planéty, ale práve jeho riešenie: „učitelia by boli priamo pod ministerstvom školstva, obciam a zriaďovateľom by zostali
majetky, lebo to nemôžeme prevziať", vnesie do systému riadenia chaos. Správa sa ako slon v porceláne.
Ak je cieľom zvýšiť prehľadnosť finančných tokov, stačí jednoduchá, ale podstatná a zmysluplná zmena: normatív na žiaka poukazovať priamo škole. Dnes samospráva (hlavne vo väčších mestách) prerozdeľuje 5% mzdového normatívu väčšinou bez akýchkoľvek pravidiel. Zároveň treba dať do súladu právomoci a zodpovednosti riaditeľa školy. Ak má riaditeľ (a podľa môjho názoru jednoznačne má) zodpovedať za úroveň školy, tak má k tomu mať aj primerané právomoci. A keďže kvalita školy stoji a padá na kvalite učiteľov, riaditeľ školy musí mať v rukách absolútne personálne právomoci.