Keď mal tento chlapec nastúpiť do školy, tak mu náš školský systém diagnostikoval jemnú mentálnu disfunkciu a poslal ho do špeciálnej školy. O rok neskôr sa rozhodli vycestovať jeho rodičia do Veľkej Británie za prácou a zobrať celú rodinu. V tejto krajine strávili niečo vyše roka. Počas tohto sa chlapec naučil veľmi dobre dohovoriť po anglicky a to až tak, že často prekladal svojim rodičom, keď niečo potrebovali. Po návrate na Slovensko bol tento chalan opäť zaradený do špeciálnej školy, lebo vraj nie je dostatočne mentálne vyspelý. Pritom tento chlapec je úplne normálny ako všetci ostatní jeho rovesníci, len má nevýhodu, že je Róm a je z osady. Máte pocit, že mentálne zaostalý človek by zvládal matematiku (násobenie, sčítavanie) ešte pred nástupom do školy alebo by sa dokázal za rok naučiť obstojne po anglicky? Ja ten pocit nemám. Proste len neprešiel testom u psychológa, lebo ten test nie je prispôsobený jeho prostrediu.
Ak sa človek dostane na špeciálnu školu, tak jeho akýkoľvek ďalší život skončil. Začína zaostávať, lebo výučba napreduje pomalším tempom a sú znížené nároky ako pri bežnej škole. Ak túto školu dokončí, tak už nemôže pokračovať na strednej škole, lebo nemá vzdelanie z bežnej základnej školy. Tak sa vlastne vytvára nezamestnateľný človek, ktorého sme nič nenaučili. Ten má potom problém si nájsť prácu a stáva sa z neho dlhodobonezamestnaný človek odkázaný na sociálne dávky.
Pýtam sa prečo zabíjame týmto deťom budúcnosť? Prečo ich strkáme do špeciálnych škôl, aby sa nemohli celý život zamestnať a my potom na nich nadávame, že nepracujú? Pripadá mi to ako keby sme ich zavraždili a urobili z nich chodiace mátohy, ktoré celý život nič nedokážu a nebudú si vedieť nájsť prácu. Pritom v deťoch, ktoré posielame na špeciálnu školu môže byť obrovský skrytý potenciál. Ak by sme venovali ich školskému a predškolskému vzdelávaniu dostatočnú pozornosť, tak by v pohode dokončili minimálne strednú školu. Stále je lepšie, ak by z nich boli napríklad výborní remeselníci než nezamestnaní bez vzdelania. Alebo by z nich boli noví lekári, ktorých máme tak málo. Alebo čokoľvek iné. Prečo potom ničíme týmto deťom budúcnosť, tým že si nevieme zreformovať vzdelávací systém? Nezdá sa vám to choré?