Hneď na úvod: toto nie je názor pre a ani proti ministerstvu. Pokúsim sa skôr vyjadriť svoj odborný a apolitický názor na fungovanie tohto odvetvia u nás. Je to názor človeka, ktorý sa zmieta medzi láskou k odvetviu, zdravým rozumom, bezmocnosťou niečo individuálne zmeniť a túžbou prispieť k funkčnému prostrediu spolupráce aktérov cestovného ruchu.
Tou spoluprácou by som asi mala začať, pretože SPOLU + PRÁCA je alfou a omegou tohto odvetvia. Obzvlášť v Business Events, ktorému sa minimálne posledných 8 rokov nedostáva žiadna pozornosť ani snaha o koncepčné riešenie.
Stav podpory cestovného ruchu u nás stojí a padá na Zákone o podpore cestovného ruchu a na sieti inštitúcií ktorým je formálne nadradené Ministerstvo dopravy SR a naša „reklamka štátu" menom Slovakia Travel. V sieti je aktuálne 38 (!!!) oblastných a 8 krajských organizácií cestovného ruchu, ktoré by mali riešiť destinačný marketing a manažment svojho územia. (Pozn: ak medzi tým vznikli ďalšie, ospravedlňujem sa čitateľovi blogu, už to radšej nesledujem...)
Každá oblastná organizácia dostáva od štátu dotáciu na aktivity (napr. na prevádzku webu a účasť na veľtrhoch CR v zahraničí, na podporu produktu CR a pod.) a jej členská základňa vrátane komunálu financuje jej prevádzku. Napr. taký brand Pieniny je pokrytý dvoma oblastnými organizáciami, Tatry dokonca troma. Bratislavu pokrýva oblastná i krajská oblastná organizácia, každá má svoju dotáciu na svoje aktivity, ktoré sa veľmi mierne povedané „snažia o synergiu". V praxi to však vyzerá tak, že keď chcete financovať spoločnú aktivitu, trasiete sa pol roka vopred strachom, či vám to ministerstvo nevyhodí z dotácie, lebo ste „nedodržali rozpočtový chlievik“ a „prekročili územie pôsobnosti“.
Prečo to píšem? Pretože celý tento systém, ktorý už niekoľko desiatok rokov spôsobuje skôr fragmentáciu a nekonečné debaty o tom, čo oblastné organizácie robiť nemajú a nemôžu, nevedie nikam.
Na Slovensku sme ešte stále nepochopili, že:
podstatou podpory cestovného ruchu je dosahovať aktívnu platobnú bilanciu, teda EXPORT služieb, ide teda hlavne o ZAHRANIČNÉHO návštevníka. Áno, v škole sme sa učili, že CR je aj nástrojom rozvoja regiónov, v tomto som však veľmi skeptická. Obzvlášť na Slovensku, kde sa majiteľ reštaurácie nevie dohodnúť s majiteľom parkoviska pred ňou. Česť výnimkám.
štát a komunál majú vytvárať podmienky pre podnikateľov v CR / Business Events a nie kanibalizovať trh vlastným marketingom či nebodaj predajom domnelých produktov cestovného ruchu,
že štát ako hlavný beneficient z daní z príjmu a DPH z odvetvia má podporovať biznis prostredie a byť nápomocný budovaniu silných B2B sietí, ktoré sú miliónkrát efektívnejšie ako silené destinačné kampane na koncového klienta.
Pokúsim sa o profesionálnu fabuláciu: ak by sme do podpory Business Events (kongresový cestovný ruch) naliali desatinu rozpočtu, ktorý dnes ide do kampaní na našu vlastnú krajinu v našich vlastných médiách, peniaze sa do rozpočtu niekoľkonásobne vrátia do 3-4 rokov.
Je to bežná prax kongresových destinácií, nemusíme nič nové vymýšľať. Ak teda chceme založiť nové ministerstvo, prosím. Je to minimálne unikátna šanca zamyslieť sa nad základnými princípmi a začať robiť veci inak.