Prvotné nadšenie z toho, že sa môžeme opäť naživo stretávať síce vystriedala nelichotivá geopolitická situácia, živé podujatia sa však konať neprestali. Možno je stretávanie sa doslova ľudskou potrebou, možno je to spájanie príjemného s užitočným, osobne však mítingy považujem skôr za marketingový, ba dokonca brandingový nástroj. Zrejme si to uvedomujú aj klienti, keď sa k eventom opakovane vracajú.
Opäť sa začali plánovať konferencie či hybridné "onlive" podujatia, máme tu už aj zopár incentív a firemných eventov, prebúdzajú sa výstavy a veľtrhy. Vyzerá to ako dobrá správa a všetko sa vracia do starých koľají. Tie staré koľaje však už fyzicky neexistujú.
Strana dopytu má predstavu, že postupne zrealizuje všetky posunuté eventy a svet podujatí sa poľahky vráti do objemov z 2019-tky. S malou dušičkou predpokladá, že dodávatelia budú určite celí bez seba začať znovu šliapať na plné obrátky. Určite si dobre oddýchli a teraz podajú maximálny výkon za dobrú cenu. Majú voľné kapacity, izby, venues, budú klienta na rukách nosiť po tých dvoch rokoch.
Na strane druhej je realita dodávateľského reťazca. Kapacity sa zmenšili, niekoľko eventových priestorov i hotelov zaniklo, iné nemajú dosť personálu. Polorozpadnuté tímy, rozpredané alebo zastarané zariadenia, nebolo z čoho investovať do obnovy. Tých pár, čo prežilo, má len jedny ruky a nohy. Ceny energií zdraželi o desiatky percent, spätne treba platiť pozastavené odvody.
Výsledok? Obrovská medzera medzi očakávaniami dopytu a realitou ponuky. Cena ani zďaleka nekopíruje rozpočtové intervaly z rokov 2018 a 2019. V niektorých prípadoch je dokonca dvojnásobná. Pre tých „osvietených“, ktorí mali dlhodobé kontrakty z čias BC (Before Coronavirus), malá konkurenčná výhoda v podobe zafixovanej ceny, iní však znášajú trhové riziko v plnej miere.
Ako sú na tom 4 a 5* hotely a eventové venues? Úprimne, iba tuším, tento blog je skôr menší kvalifikovaný odhad. Alebo, nazvime to odborná fabulácia :).
Podľa lokácie a typu hotela budú, predpokladám, veľké rozdiely v obsadenosti. Tie konferenčné s wellness zariadeniami mimo mesta prakticky nebudú mať v sezóne voľnú kapacitu, vybookoval ich už totiž korporátny a asociačný segment (hlavne medicínsky) dlho čakajúci na „go“ v podobe zrušenia protipandemických opatrení. Ich potreba stretávania za celé tri roky nezmizla, teraz treba dohnať zameškané. Obzvlášť treba vytiahnuť zamestnancov a obchodných partnerov na vzduch a oprášiť vzťahy.
Horšie je to asi s mestskými hotelmi, ktorých kapacity sa zvykli plniť kongresmi, eventami a návštevníkmi zo zahraničia. Toto platí skoro 100% pre Bratislavu. Pre hlavné mesto bolo zatvorenie hraníc a súčasný image krajiny ako „suseda“ konfliktom zmietanej Ukrajiny asi ako 100-ročné sucho a neúroda pre poľnohospodára, ktorý nemá ani čo zasiať na budúci rok. Slovensko-český korporátny segment trošku podržal, ale nevytiahol z biedy, domáce eventy sa plánujú zo dňa na deň, všetci chcú všetko v priebehu pár mesiacov a potom je zas ticho. Zúfalo chýba zahraničný kongresový a eventový biznis, zahraničný návštevník.
Prečo o tom píšem? Pretože je treba si uvedomiť, že do „normálu“ sa tak skoro a ani tak ľahko nevrátime. Okrem spomínanej medzery v očakávaniach sa svet eventov nenávratne zmenil, už dávno nestačí objednať hotelovú miestnosť s dataprojektorom a chlebíčky. Zásadne sa menia dodávateľsko-odberateľské vzťahy, rola agentúr ako sprostredkovateľa zážitku i rola DMO (destinačná marketingová organizácia, napr. ako www.visitbratislava.com) v procese predaja destinácie. Mení sa aj obraz Slovenska, Strednej Európy ako bezpečnej destinácie. Mení sa potreba veľkostných kritérií venues, hotelov, gastra.
Už dávno nejde o nový normál, máme tu tzv. next normal. Nový svet nákupcov podujatí, ktorí sú zahltení bombastickými destinačnými videami, 3D virtuálnymi prehliadkami, AR realitou a automatizovanou tvorbou obsahu. Stavajú sa nové kongresové centrá, rozširujú sa existujúce kapacity.
Čo s tým u nás? Určite treba zvesiť ten všadeprítomný nápis „Pozor, padá omietka“ na pomyselnej stene našej destinácie. Treba začať stavať a opravovať fasádu. Stavať pomyselné domy v podobe strategického plánovania i tie reálne v podobe nových kapacít. Napríklad nové účelové kongresové centrum v Bratislave vleje celej slovenskej ekonomike do žíl novú krv. A spolu s nutnou dávkou adrenalínu pre Business Events sa obnovia aj životné funkcie hotelierstva, gastro segmentu, vedy, školstva, výskumu, kultúry, športu, exportu, investícií či inovácií.
Tak sa staň!