Problematike slovenských webov na propagáciu cestovného ruchu a ich porovnaniu s českou konkurenciou, som sa venoval už dávnejšie v článku Slovensko je krásne (aj na webe)? Téma ma neprestáva dodnes zaujímať a prekvapovať. So zákonom č.91/ 2010 o podpore cestovného ruchu sa vyrojilo množstvo organizácií cestovného ruchu, či už krajských alebo oblastných (OOCR), ktorých zoznam je dostupný v registri. Ich členmi sú obce, alebo organizácie pôsobiace v cestovnom ruchu, ktoré za spoločne vyzbierané členské príspevky, koordinujú a realizujú projekty, medzi ktorých cieľmi je práve propagácia.
Myšlienka je výborná, doterajšie výstupy však vzbudzujú pochybnosti. Pre zjednodušenie si vyberme, ako príklad OOCR Stredné Slovensko, ktorej členmi sú Banská Bystrica, Zvolen a Sliač. Plány organizácie sú pravdepodobne rozsiahlejšie a preto si napriek terajšiemu obmedzeniu na tri blízke sídla zvolili pôsobnosť vo väčšom regióne Stredné Slovensko. V úvodnom roku bola činnosť OOCR limitovaná sumou niečo viac, ako 100 tisíc eur, za ktorú je doposiaľ viditeľným výstupom web na adrese www.centralslovakia.eu.
Náhľad www.centralslovakia.eu
Pred samotným otvorením webu si ho najprv skúste vyhľadať cez Google. Ak sa zahráte na neznalého potenciálneho návštevníka, ktorý hľadá informácie o regióne Stredného Slovenska, vaše šance dostať sa na spomínaný web budú značne nízke. Po zadaní slovného spojenia "stredné slovensko" vám ho vyhľadávač ponúka, až na šiestom mieste, pričom dáva prednosť odkazom na referaty.sk, wikipedii, pluske.sk, alebo bbonline.sk. Ak by ste sa náhodou rozhodli použiť menej exaktné kľúčové slová, vaše šance na doplávanie k webu sú takmer nulové. Nie som odborníkom na tvorbu webov, ale myslím, že ich optimalizácia pre webové vyhľadávače by nemala byť, až natoľko náročnou, aby sa na ňu pozabudlo. Web, ktorý sa nedá nájsť, akoby nebol...
Ale dobre, povedzme, že sme sa na web úspešne dostali cez referenciu od známeho a plní očakávania ideme pátrať po informáciách, ktoré ponúka. Ako prvá nás prekvapí informácia, že ide stále len o "beta" verziu, ktorej chýbajú akékoľvek iné jazykové verzie okrem slovenskej. Nevadí, sme Slováci a preto ideme ďalej. Grafika je obstojná a fotky sú pekne farebné s pridaným kontrastom, čiže pritiahnu pozornosť aj menej všímavých. Čo už pritiahne menej je samotný obsah, o ktorom sa vlastne ťažko hovorí. On totižto takmer absentuje. Ak máte šťastie, možno si všimnete nevýrazný odkaz na spriatelený web visitbanskabystrica.sk, ktorý je vizuálne podobný, obsahovo už našťastie o niečo plnší. K ideálu má však stále ďaleko. Obidvom webom chýba interaktívna mapa s vyznačenými turisticky zaujímavými lokalitami v prehľadnej a užívateľsky priateľskej forme, čo je už v zahraničí bežným štandardom.
Banskobystrický kraj sa môže popýšiť nielen novým sloganom, ale aj logom
Poďme však ďalej. Náš región je tak krásnym, že jeden web nestačí a ako sa vraví, ak robia dvaja to isté, nikdy to nie je to isté. Nech sa páči predstavujem vám oficiálny web pre cestovný ruch Banskobystrického kraja s romantickým názvom www.branadosrdca.sk. Web je súčasťou projektu "Atraktivity Banskobystrického samosprávneho kraja", na implementáciu ktorého získal VÚC nenávratný finančný príspevok vo výške 285 tisíc eur. Cieľom je pretvorenie kraja na konkurencieschopný región predstavujúci atraktívnu turistickú destináciu.
Ak sme mali problém vyhľadať už web centralslovakia.eu, v prípade Brány do srdca to budeme mať ešte ťažšie. Málokomu napadne googliť toto slovné spojenie v prípade plánovania svojho výletu do oblasti BBSK, na to však tvorcovia zrejme nemysleli. Môžete sa snažiť zadávať možné aj nemožné kľúčové slová, neuspejete. Ak bolo snahou kraja vytvoriť utajený zdroj informácií o svojich krásach, podarilo sa mu to na jednotku.
Na webe možno snáď oceniť len prezentáciu výsledkov nedávnej súťaže Sedem divov Banskobystrického kraja a publikácie o regiónoch kraja dostupné online v pdf. Všetko ostatné je ak nie vyslovene zlé, tak minimálne podpriemerné. Web, ako súčasť projektu za takmer 300 tisíc eur vytvorený v redakčnom systéme Joomla, vyzerajúci takmer ako blog, nie je najlepšou vizitkou kraja. Absentujúci obsah nevytrhnú z biedy ani kvalitné fotografie. Fakt, že opäť chýba akákoľvek cudzojazyčná mutácia, už ani neprekvapuje. Veď načo ... my sme tu doma! Brána do srdca sa dodnes asi mnohých sŕdc nedotkla, keď má jej FB page až 23 fanúšikov.
Na záver malé zhrnutie. Oblasť Banskobystrického kraja sa dnes môže pochváliť dvomi webmi na propagáciu cestovného ruchu. Oba sú nedostatočnej obsahovej kvality, jedine v slovenskej jazykovej mutácii a nájsť cez bežné vyhľadávače aspoň jeden z nich, hraničí s malým zázrakom. Ešteže tak, už sme sa my Stredoslováci začali obávať, že na našich grúňoch pribudne všakovakej, cudzej a zvedavej hávede. To by nám tak chýbalo priatelia!