(Ne)baví vás geografia?

Geografia je veda o Zemi, o javoch a procesoch na nej, o ľuďoch a ich aktivitách, ktorých pestrosť nás neraz udivuje viac, ako rôznorodosť prírody vytvorená evolúciou. Každý by mal byť do geografie blázon, ani zďaleka tomu tak však nie je. Na školách je obľúbeným predmetom, keďže sa považuje za jeden z ľahších, u niektorých žiakov je však aj ona v nemilosti. Keby len žiakov, ani páni v školstve najvyšší ju zrejme nemajú radi. Ako inak si vysvetliť znižovanie jej hodinovej dotácie na školách?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (44)

Výhodou Geografie oproti iným predmetom je z hľadiska výučby, jej celkom jasná prepojenosť s reálnym životom. Zabŕda prakticky na všetky smery a každý si v nej môže nájsť to svoje. Samotná výučba má veľký potenciál zaujať žiakov cez množstvo obrazových, mapových, zvukových, či filmových pomôcok. Dnešná doba a internet nám ponúka priam neobmedzené možnosti od virtuálneho cestovania, lietania (plavenie sa) vybraným územím, prezerania kruhových panorám cez počúvanie hudby sveta, žasnutie nad fotogalériami, až po tvorbu vlastných digitálnych máp.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Všetko je to strašne fajn, i keď si ozaj nemyslím, že IKT je všeliek na všetky bolačky vzdelávania a čím viac ho do škôl prinesieme, tým bude lepšie. Prečo však niektoré možnosti nevyužiť... Na to však netreba len ochotného učiteľa a motivovaných žiakov, ale aj čas. Nanešťastie je Geografia medzi viacerými predmetmi, ktorým bola hodinová dotácia v jednotlivých ročníkoch ZŠ okresaná a neraz sa stáva, že sa žiaci s geografiou stretajú len raz za týždeň. Okresanie množstva učiva by rozhodne problém byť nemusel, problém však nastáva, keď je na učivo okresané o 30 percent, času o polovicu menej. Odvšadiaľ zaznieva potreba učiť inak, kreatívne, s individuálnym prístupom k žiakom, využívať "case studies" k rozvoju kritického myslenia, využívať projektové, či zážitkové učenie apod., to všetko je však výrazne sťažené nedostatkom času, ktorý má učiteľ a žiaci k dispozícii.

SkryťVypnúť reklamu

S rovnakým problémom sa boria aj predmety ako Biológia, Chémia a Fyzika, ktoré nie sú výchovné, napriek tomu majú neraz hodinovú dotáciu na úrovni hudobnej, či náboženskej výchovy. Viem, že nie je možné časovo vyhovieť tak, aby bol každý spokojný, súčasný stav je však nepriaznivý a bolo by treba porozmýšľať nad zmenou. V opačnom prípade sa rozvoj talentu žiakov so záujmom a nadaním na časovo podvyživené predmety obmedzí len na poobedie a voľnočasové krúžky, ktoré budú suplovať to, čo má poskytnúť bežná výučba.

Všetkým vám, ktorí máte Geografiu radi, venujem nasledovnú interaktívnu mapu štátov a miest Ázie (fullscreen s možnosťou úpravy vrstiev), cez ktorú sa môžete plne ponoriť do zatiaľ aspoň virtuálneho cestovania a nasávania krás, ktoré nám svet ponúka :)

SkryťVypnúť reklamu


PS: Ak by ste chceli preskúmať nevyčerpateľnú studnicu zaujímavých zdrojov geografického poznania na internete, nech sa páči, na nástenke môjho Pinterestu toho nájdete viac, ako dosť.

Peter Farárik

Peter Farárik

Bloger 
  • Počet článkov:  258
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Učiteľ geografie, ktorý už viac neučí ako učí. Čerstvý otec. Bystričan žijúci vo Zvolene. Milovník cykloturistiky, ktorý už rok nesedel na bicykli. Konštruktívny rýpal. Autor a správca webu pre lepšiu geografiu - www.lepsiageografia.sk. Zoznam autorových rubrík:  KvízyNezaradenáPotulkyCyklopotulkyŠkolstvoŠkola hrouGeografiaZamýšľaniePseudorecenzieEkológiaVysmrkané básneHaiku a kvázihaikuPoviedky a povedačky

Prémioví blogeri

INESS

INESS

106 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Marian Nanias

Marian Nanias

274 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu