Dopredu sa priznávam, že nemám ani vodičák, ani auto (na všetko mi zatiaľ plne postačuje môj horský bicykel), ale v piatok som našiel na nete návod ako premeniť rastlinný olej na palivo do dieslového motora (nebude fungovať ako náhrada za benzín) a jeden známy hneď oň prejavil záujem, tak to možno bude niečo aj pre vás.
Návod pochádza zo stránky Vegetable Oil as Vehicle Fuel , ktorý prehlasuje rastlinný olej ako lacné, jednoduché, ekologické a legálne riešenie paliva do dieslových motorov. Ako je to s tou legálnosťou u nás neviem, ale spoľahnem sa, že zvyšok autor nekecá.
Problémom číslo jedna pri používaní rastlinného oleja ako paliva je že príliš hustý. Na Internete existuje niekoľko návodov ako premeniť bežný rastlinný olej (aj použitý) na biodiesel (napr. tento: The foolproof way to make biodiesel ), ktoré ale vyžadujú trochu trpezlivosti, zručnosti a času, čo väčšina asi nemá (ak máte, použite skôr ten návod, cennovo sa vám to pravdedobne viac vyplatí). Ďaleko jednoduchším spôsobom ako hustý olej premeniť na niečo tekutejšie je zmiešať ho s inou tekutinou.
Akou tekutinou? Čo tak rovno dieslom? Ako? Pridajte rastlinný olej priamo do palivovej nádrži. Najjednoduchší spôsob je pri dotankovaní z prázdnej nádrže - prilejete jednoducho po natankovaní určité množstvo rastlinného oleja. Koľko? Záleží na oleji, na čerpadle, najjednoduchšie je experimentovať - začať s pridaním málo oleja a každým natankovaním pridať viac až kým nie je cítiť, že motor už nebeží hladko - v tom prípade treba zriediť zmes doplnením dieselu.
Môj osobný laický názor je, že ak sa rastlinný olej skutočne dobre zmiešava s dieslom a časom sa neusadí, tak návod fungovať (asi) bude. Odborník na to nie som, doma by som ale pred experimentovaním s autom zobral fľašu, naplnil ju dieslom, potom dolial rastlinný olej a nechal pár dni stáť, čo to urobí (pravdepodobne zo zvedavosti aj v mrazničke). Ak sa usadí a malými pohybmi nepôjde spätne premiešať, asi by som návodu nedôveroval. Ak to niekto vyskúša, môže napísať výsledok (či už ten test s fľašou, alebo akú zmes používa a koľko mu motor žerie tohto paliva).
Niekoľko komentárov k zmesi:
10% rastlinného oleja by malo fungovať pre všetkých. 27 litrov dieselu a 3 litre oleja zo supermarketu. Prakticky by nemalo by cítiť žiadny rozdiel oproti 100% dieselu.
Pri 25% začnú vaše výfukové plyny voňať viac ako po vyprážaní hranoliek :) . Tiež by ste mali cítiť zmenu v hladkosti behu motora.
33% ( 2/3 diesel, 1/3 rastlinný olej) je najhustejšia zmes, ktorú autor návodu odporučil pre (britskú) zimu. Táto zmes by mala štartovať aj za chladných a mrznúcich rán
50%-ná zmes by mala dobre jazdiť zvyšok roka. Pri nej sa zmes už skutočne začína vyplácať (v britských pomeroch, ako je to u nás, neviem, ak to niekto prepočíta budem mu vďačný)
Olej by nemal byť príliš hustý, mal by byť čistý a mal by byť "suchý" - bez vody. Ak chcete používať priamo nepoužitý olej priamo zo supermarketu, všetky kritéria by mali byť splnené. Použitý olej (ak obsahuje nejakú vodu) nechajte odstáť pred prefiltrovaním a vody sa zbavte. Diesel neobsahuje častice väčšie ako 25 mikrónov, preto pri filtrovaní použitého oleja by mal stačiť 25 mikrónový filter a olej je rovnako dobrý ako nepoužitý.
Čo sa týka Veľkej Británie, tam je legálne jazdiť na hocičo, ale je ilegálne jazdiť na oleji bez zaplatenia poplatku. Presný návod na registrovanie v britských podmienkach je pri návode v danom článku, u nás to bude pravdepodobne podobné. Ak by som mal auto, tak by som si to zistil, keďže ale nemám, dotýka sa ma to zatiaľ len okrajovo, tak si to budete musieť zistiť sami. Zasa ak mi niekto pošle návod "ako na to právne" budem mu vďačný a dodatočne ho sem zverejním.
Toť asi všetko. Na záver znova upozornenie: toto bude fungovať len pre dieslové motory, benzínový motor funguje inak, takže sa ani nepokúšajte riediť rastlinný olej s benzínom. Skôr sa poobzerajte čo možno pridať do benzínu alebo po LPG konverzií. A mimochodom ako pri všetkých takýchto návodoch malým písmom pod čiarou: autor článku za nič neručí. :)