reklama

Nikdy sme neboli na Mesiaci! I

Ak aj Vás rozčuľujú fanatickí tvorcovia a nadšenci konšpiračných teórií, ktorí sa v honbe za senzáciami a neraz aj za peniazmi nezastavia pred ničím, čítajte ďalej. Dozviete sa o ich neuveriteľných prešľapoch, ktorých sa dopúšťajú pri spriadaní svojich „právd“ a ich nekonečnej arogancii, ktorou urážajú ľudí, čo vo svojom živote niečo dokázali. Konkrétne sa pozrieme na tú pošliapanú pravdu okolo pristátia na Mesiaci – program letov Apollo zo šesťdesiatych rokov, vrámci ktorého sa človek prvýkrát dostal na povrch iného vesmírneho telesa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (66)
Posádka Apollo 11 v den štartu. Podla niektorých šašovia a klamári.
Posádka Apollo 11 v den štartu. Podla niektorých šašovia a klamári. (zdroj: Apollo 11 archive, NASA)

Vzhľadom nato, že ide o taký významný počin ľudstva,nechce sa mi ani veriť, čoho sú ľudia schopní v slepej závisti pri úspechuiných. Nasledujúce príklady „dôkazov" o tom, že program Apollo je celýsfilmovaný kdesi v pivnici v Hollywoode (až sa musím usmievať, ako topíšem) som zozbieral po hľadaní na internete. Niektoré vyvrátenia týchtotvrdení som prebral od iných autorov (zoznam a odkazy sú na konci),niektoré som vyvrátil sám. Tento súhrn píšem preto, aby ľudia, ktorých tozaujíma len z okraja nemali pocit, že námietky vznesené týmito fanatikmibez poznania súvislostí, položili všetkých odborníkov na lopatky a nevediasi s tým rady.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Útok proti posledným zvyškom zdravého rozumu

Analýza fotografií a v poslednej dobe aj videí jenajčastejší spôsob tejto pseudoargumentácie. Prehrabávanie archívu NASAa zúfalé hľadanie nejakého nejasného bodu, o ktorý sa dá oprieťa vzniesť námietku. Ukážem pár príkladov:

Obrázok blogu

Tak táto fotografia je dôkazom, že Apollo bolo nahrávanév štúdiu, pretože toto je prezentované ako fotografia Slnka, pritom ideo reflektor. Dôvod? Že sa pýtate. Kotúčik tohto „Slnka" je predsa omnohoväčší ako skutočné Slnko fotografované z obežnej dráhy Zeme.

Vysvetlenie: Ide o preexponované snímku Slnkaz Mesiaca, Apollo 12. Nie je to jediný nepodarený záber, ktorý lode Apollodoniesli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu


Tieto zábery, isto nejakým nedopatrením, zachytil reflektory, ktorými boli astronauti nasvietení v štúdiu.

Vysvetlenie: Odraz slnečného svetla vstupujúceho doobjektívu pod šikmým uhlom a jeho následný odraz na optických členochobjektívu fotoaparátu. Ostatne, na zábere dole vidíme, že sa o žiadne reflektory nejedná.

Na ďalších dvoch záberoch nám je podsúvané, ako má vyzeraťfotografia v noci a ako vyzerala na falošnej misii na Mesiaci.Rozdiel je viac ako zrejmý. Na zábere zo Zeme vidíme tisíce hviezd a naMesiaci, kde nie ja atmosféra ani len jednu. Podvod!

Obrázok blogu
Obrázok blogu



Vysvetlenie: Porovnávať fotografiu exponovanú desiatky minútak nie hodín širokouhlým objektívom, rybím okom alebo poskladanúz viacerých kusov do panorámy s fotografiou získanou za plnéhoslnečného svetla na Mesiaci chce silnú dávku arogancie a neznalostiproblematiky. Je pravda, že na Mesiaci je vidieť hviezdy aj počas dňa(potvrdili to aj astronauti, konkrétne Eugene Cernan sa vyjadril, že hviezdyvidel, ale musel si rukou odcloniť svietiaci mesačný povrch, aby mu nesvietil doočí), ale zachytiť ich na snímke spolu s priamo nasvietenými objektmi jenemožné. Na druhom zábere odhadujem expozičný čas na 1/500 sekundy. Ktokoľvekz autorov a pritakávačov konšpiračných teórií ma možnosť si skúsiťurobiť záber hviezd v noci s takýmto časom a presvedčiť sa.Prečo to neurobia, je mi záhadou. Ja ako človek s bohatými skúsenosťami imvšak môžem ušetriť robotu. Verte mi, neuvidíte na zábere nič. Na nasnímaniehviezd v noci je treba expozičný čas aspoň 10 sekúnd, aby sa zachytiliaspoň najjasnejšie hviezdy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu


Obrázok blogu
Obrázok blogu


Toto je veľmi častý a zdanlivo silný argument. Objektynevrhajú rovnobežné tiene. Odhliadnime od takých záberov, kde sa autorikonšpiračných teórií pomýlili (aj oni sú len ľudia s chybami)a nadšene ukazovali tiene idúce kolmo na seba, pričom jeden z danýchtieňov bol len zdanlivý alebo bol od iného objektu než sa na prvý pohľad zdalo.Totiž aj také zábery som videl, ale nepodarilo sa mi ich už nájsť. Archív NASAje skutočne veľmi bohatý.

Vysvetlenie: Tiene na záberoch nemusia ísť rovnobežnez viacerých dôvodov:

- objekty nestoja kolmo k mesačnému povrchua ten sám môže byť pokrivený; na väčšine takýchto záberov, ak nie navšetkých, nám konšpirační nadšenci nedávajú možnosť vidieť objekt, ktorý vrhátieň

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- objektív kamery nie je dokonalý a sám môževytvoriť pokrútenie dlhých objektov (dĺžka je potrebná, pretože pri malýchobjektoch je skrútenie a iné deformácie nepozorovateľné; na Mesiacidostatočnú dĺžku dosahovali práve tiene, pre malú výšku Slnka nad obzorom

- zákony perspektívy (viď obrázky nižšie) spôsobujúzbiehanie sa objektov smerom do nekonečna

- použitie širokouhlého objektívu

- poskladanie záberu z viacerých kusov do panorámy

- nerovnosť povrchu, na ktorý tieň dopadá; nerovnosťou samyslí jeho zvlnenie, nie jeho zrnitosť

- kopa ďalších, na ktoré som si nespomenul

Okrem toho, celá problematika tieňov je trochu špecifická tým, že často je ťažké určiť presný smer tieňa. Na poslednej a predposlednej fotografii tiene kameňov na zemi zdanlivo posobia, akoby išli kolmo na tieň astronauta, ale je to len klam, ktorý vzniká tým, že nevidíme celý tieň - je zakrytý samotným objektom. Smer tieňa lunárneho vozidla udáva celý problém na pravú mieru.

Na takýto pseudoargument existuje aj iná odpoveď. Ako sitotiž naši nadšenci chcú vysvetliť zbiehanie sa tieňov a nie rozbiehaniesa, ktoré by sme bez ťažkostí videli pri použití umelého svetla vzdialeného pármetrov? Odpovede na túto otázku som sa nikdy nikde nedočkal. Na celý problém savšak dá pozrieť aj z iného pohľadu. To, že na zopár snímkach mámenasnímané nerovnobežné tiene predsa nie je dôkazom toho, že objekty nie súsnímané na Mesiaci. Taká logika je celkom chybná. Skôr sa treba zaoberaťvysvetlením celého javu. A samozrejme, nejde o nijakú záhadu. Silnejšiunerovnobežnosť tieňov pozorujeme výhradne na snímkach, kedy bol aparát mierenýsmerom dole, až k nohám fotografujúceho kozmonauta, kde sa najviac prejaviadeformácie zobrazenia trojrozmerného objektu na dvojrozmernú plochu filmu.

Obrázok blogu

Obrázok blogu




Obrázok blogu

Podvody storočia: Steny skrine sú krivé rovnako ako mrakodrapy a koľajnice v skutočnosti nie sú rovnobežné! Desiatky rokov tieto záhady zostávali skryté a prísne ututlávané americkou vládou, ale dnes vieme vďaka týmto záberom pravdu...

Ďalší záber (Apollo 11) niektorí nadšenci s úžasom nazvalinajväčším dôkazom mesačného podvodu, pozrime sa naň:

Obrázok blogu



A máme pseudoargument: Na Mesiaci, kde nie je atmosféraakýkoľvek objekt priamo nenasvietený Slnkom musí byť úplne čierny. Je todychvyrážajúce, ale je to tak. Tu vidíme astronauta, ktorý je celý v tienia pritom vidíme detaily na skafandri, pričom tieň na povrchu je celýčierny. Znamená to jediné, astronaut je spredu osvetlený, aby ho vôbec bolovidieť.

Vysvetlenie: Netreba sa ukvapovať. Slnko, aj keď je dominantné,nie je jediným zdrojom svetla na Mesiaci. Je ním tiež a predovšetkým dovšetkých smerov rozptýlené slnečné žiarenie od nerovného povrchu, tiež Zem naoblohe, ďalej aj samotný astronaut svojím bielym skafandrom svieti dostatočne,síce len do svojho blízkeho okolia, podobne aj pristávací modul, vlajka atď.Takže máme aj iné zdroje svetla ako len slnečný kotúč kdesi v diaľkea vhodným nastavením clony a expozície môžeme urobiť záber ajv slnečnom tieni. Na tomto zábere vidíme skafander, ktorý je čiastočnev tieni, sprava ho osvetľuje Slnko, ktorého svetlo sa v smere spravadoľava odráža na čoraz menej záhyboch skafandra, čím vytvára efekt postupnéhozoslabovania osvetlenia sprava doľava. Časti, ktoré sú celkom v tieni, súosvetlené len rozptýleným svetlom, ktoré som spomínal vyššie. Smer tieňa presnesúhlasí s polohou Slnka odhadnutého z osvetlenia skafandra.

Ja si však kladiem otázku, ktoré mi stále niektonevysvetlil. Akoto, že astronaut osvetlený spredu a zboku reflektormi,nevrhá dva tiene? Najmä ten smerom dozadu, zdá sa, nevidno. Akoto, že našimiumelými svetlami sme schopní priamo osvetliť objekt s poklesom odrazivostisprava doľava (pri použití jedného materiálu) a nechať zmiznúť tieň tohtosvetla? Akoto, že pri použití tohto osvetlenia, ktoré je dostatočne silné, abynám v plnej kráse zobrazilo skafander, ktorý by bol inak celý čierny, niesme schopní vidieť jediný detail na tieni na povrchu Mesiaca? (Racionálnevysvetlenie tu je - svetlo rozptýlené z mesačného povrchu sa odrážapredovšetkým smerom von od povrchu a v smeroch rovnobežných už takmervôbec; správnym nastavením clony a expozície by sme videli aké-takédetaily aj v tieni, ale to by samotný skafander a osvetlený povrchboli beznádejne preexponované).

A tak sme opäť doma, senzácia sa nekoná, astronaut jefotený na Mesiaci (s prihliadnutím na vyššie uvedené fakty).

Obrázok blogu

Fotografia v úplnom tieni s minimom svetla. Dlhšou expozíciou a menšou clonou dokážene na filme aj tu zachytiť nejaké detaily. Okolie priamo osvetlené je preexponované (Apollo 16).


Ďalšie, naozaj veľmi silným pseudoargumentom je napríkladfakt, že pristávací modul nie je celý zaprášený od mesačného prachu. Nuž, keďžena Mesiaci nemáme atmosféru, nemá sa v ňom ten prach ako víriť. Jednotlivéčiastočky prachu, väčšie či menšie, dostanú impulz od výfukových plynova vydajú sa na balistický let smerom preč od pristávacieho miesta. Podobnásituácia nastáva pri chôdzi alebo skákaní astronautov, pri pohybe mesačnéhovozidla. Odkopnutý prach sa nevíri, ale okamžite odlieta podľa Newtonovýchzákonov po dopredu vypočítateľnej dráhe preč od nôh. Ak by toto bolo nahrávanév štúdiu, muselo by byť celé štúdio jednou veľkou vývevou s takmernulovým tlakom vzduchu...

To, ako si pod sebou vyčistil pristávací modul povrch jevidno napríklad na tomto zábere.

Obrázok blogu

Vďaka absencii atmosféry sa vlajka nevlní a je navšetkých záberoch z každej misie úplne rovnaká. Aby som bol presnejší,vlajka sa vlní, ale len istý čas po osadení vplyvom kmitania celej sústavystožiara a hornej tyče. Keďže tu kmitajúci systém nebrzdí vzduch, kmitanieje iné než na aké sme zvyknutí zo Zeme a trvá dlhšie. Po ustálení je všakvlajka stále v rovnakej polohe, počas celej doby trvania každej misie.Menšie „problémy" spôsobuje len stav vlajky - tá bola na Zemi poskladanáa na Mesiaci rozbalená práve pre vytvorenie efektu vlnenia. Po osadení naMesiaci sa kde-tu sporadicky mohla vlajka spontánne pohnúť ako materiál menil vlastnostia rozťahoval sa. Nič to však nemení na fakte, že absolútnu väčšinu časustojí ako doska, a to najmä pri manipulovaní s rôznymi zariadeniamiv jej blízkosti. Skúste si to na Zemi a uvidíte, ako bude reagovať.

Toto video ukazuje správanie sa vlajky počas celej misie Apollo 11. Vlajka stojí nepohnute aj keď okolo nej pobehujú a poskakujú astronauti:

Iný útok prišiel z celkom nečakanej strany. Vraj kolesámesačného rovera, presnejšie pneumatiky, mali pri tej teplote explodovať. Tu užsa rozum pozastavuje, keďže kolesá tohto mesačného vozidla žiadne pneumatikynemali, boli iba nahusto posplietané z drôtu. Tu vidíme to nešťastné drôtené koleso:

Obrázok blogu

Tvrdenie, že ľudia by nedokázali prežiť taký dlhý letmedziplanetárnym priestorom pre kozmické žiarenie a vysokoenergetickéčastice zo Slnka, takisto neobstojí. Slnečný vietor síce môže predstavovať vážny problém, aleiba v čase silných slnečných erupcií, ktoré sa vyskytujú náhodnea našťastie nie príliš často. Bežná slnečná činnosť produkuje vietor,ktorý plášť lode spoľahlivo odtieni. Problematickým môže byť prelet VanAllenovými pásmi žiarenia, kde magnetické pole Zeme udržuje vyššie koncentráciečastíc slnečného vetra, ale aj tu je štít lode dostatočne odolný, aby odolal aochránil ľudí v kabíne počas doby preletu.

A na záver najtvrdší argument - v tej dobe sme nato vraj ešte nemali techniku, najmä keď ju ešte nemáme dnes. Nuž, tu už sa idespochybňovať celý kozmický pokrok ľudstva, lebo najťažšou fázou tohtodobrodružstva nebol ani tak let k Mesiacu, to už bola skôr čerešnička natorte a víťazstvo ľudského umu. To najťažšie sa udialo na Zemi a priZemi - teda štart na obežnú dráhu Zeme, let vo formácii na orbite, spojeniea rozpojenie lodí na obežnej dráhe, prestavba lode za letu atď. Totov danom čase technici aj piloti z USA aj ZSSR bezpečne ovládali. Veď sa toaj dlhé roky učili (programy Vostok, Sojuz, u Američanov Geminia samotné Apollo). Až potom mohlo dôjsť k letu na Mesiac, ktorýsamozrejme nechcem týmto bagatelizovať. Keď si k tomu pridáme fanatickétempo, aké nasadili Američania pri snahe poraziť konečne Sovietsky zväz,čudujem sa, že nepristáli rovno na Marse. Uznávam, že na bežného človeka môžepôsobiť zvláštne, prečo dnes nelietame na Mesiac bežne. Ale na toto odpoveď uždaná bola. V prípade pretekov o Mesiac z čias studenej vojnyišlo najmä o triumf jedného nad druhým. Samozrejme, programa jednotlivé výpravy mali aj veľký vedecký a technický prínos precelé ľudstvo, ale po odznení víťazstva a vyslaní 8 výprav k Mesiacu,neexistencia celkovej koncepcie americkej kozmonautiky v tomto smere (smena Mesiaci, vyhrali sme...a čo teraz?) a najmä ohromné náklady logicky viedlik zastaveniu sa vývoja v tomto smere na celé polstoročie.

Určite som v tomto prehľade nevybral všetkypseudoargumenty tvorcov veľkého amerického sprisahania a podvodu storočia.Ale snáď som spomenul tie najčastejšie a ukázal, kde a ako sa títoľudia fatálne mýlia a ako neprejavujú minimálnu snahu overiť si svojetvrdenia teoreticky či experimentálne.

Na záver prvej časti položím jednu otázku ja: Naozaj sifanúšikovia a tvorcovia týchto šialených hypotéz myslíte, žeby NASAvysolila miliardy dolárov na skonštruovanie tohto podvodu, podplatenie tisícovzainteresovaných ľudí, dovoz mesačnej horniny pomocou automatov, umiestneniedružíc na obežnú dráhu Mesiaca na falzifikáciu rádiových prenosova oklamanie Rusov, podplatenie Rusov dodávkami pšenice (áno aj toto sompočul),aby o klamstve mlčali a vystavovala sa riziku odhalenia v prítomnosti či blízkej budúcnosti a potom by uverejnila fotky, na ktorých súvidieť reflektory alebo vypustila video na ktorom vo vetre vlaje vlajkaa s astronautmi manipulujú na dlhých lanách? Ak si toto naozaj niektomyslí, tak komu niet rady, tomu niet pomoci.

Obrázok blogu

Odraz slnečného svetla od takejto komunikačnej antény na skafandri na videách z NASA, prinútil niektorých expertov k vážnemu zamysleniu a vyhláseniu, že to vidno laná, ktorými nadľahčujú astronautov pri fantastickom podvode (Apollo 16).

V druhej časti si ukážeme fakty, ktoré bez diskusieuvádzajú na pravú mieru, čo sa to vlastne na prelome šesťdesiatycha sedemdesiatych rokov stalo.

Peter Fidler

Peter Fidler

Bloger 
  • Počet článkov:  41
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Momentálne intenzívne sa zaoberajúci štúdiom holandčiny."Je lepšie o otázke diskutovať bez toho, aby sme došli k záveru, ako dôjsť k záveru bez toho, aby sadiskutovalo" J. Joubert Zoznam autorových rubrík:  Veda - kozmologiaVeda - biologiaVeda - ostatneSpolocnostNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu