Celý postup overovania je asi taký, že študent si svoju záverečnú prácu nahrá do databázy záverečných prác. Ten následne urobí porovnanie práce s prácami, ktoré sú k dispozícii. Výstupom je protokol o kontrole originality (viď.obr.), kde sú uvedené citácie zdrojov(prác), v ktorých boli určité časti textu zhodné, resp. percento podielu rovnakého obsahu s inými prácami. Na základe neho sa má potom vedúci (školiteľ) vyjadriť do akej miery je práca originálna.

Systém má viacero nedostatkov, uvediem len niektoré:
Rozsah databázy záverečných prác, s ktorými sa porovná je príliš obmedzený
Nedisponuje databázou článkov, odborných kníh a publikácii
Nedisponuje možnosťou porovnávať so zdrojmi na internete
To znamená, že porovnávanie sa vykoná iba s prácami, ktoré boli doteraz do systému nahraté. V prípade starších záverečných prác je otázne ako sa bude kontrolovať originalita.
V prípade, že študenti uvedú vo svojej práci nezávisle na sebe rovnaké údaje, resp. preberú z nejakého rovnakého zdroja ( napr. zo štatistického úradu), systém vykáže zhodu iba u toho študenta, ktorý si ako druhý v poradí nahrá svoju prácu do systému. To znamená, že prvý študent v poradí sa nebude mať s čím porovnať a bude sa javiť ako „čistý". Druhý študent bude následne porovnávaný s ním.
To, že systém nedisponuje možnosťou porovnávať s internetom, odbornými článkami alebo knihami, znamená, že ak študent odpíše niekoho knihu, systém vôbec nezachytí, že sa jedná o plagiát. Podobne je to aj v prípade, že by si študent preložil nejakú zahraničnú publikáciu. Konečné rozhodovanie, či je práca plagiát alebo nie závisí od recenzenta, resp. školiteľa práce.
Napríklad v niektorých prácach, ktoré mali síce v protokole o kontrole originality uvedené 0%, sa po použití textového vyhľadávania v Googli ,podarilo nájsť, že niektoré zdroje sú čisto skopírované state z internetu pomocou študentskej obľúbenej metódy „Ctrl+C,Ctrl+V".
Z toho vyplýva, že aj keď samotný systém je len akýmsi „podporným" nástrojom pri rozhodovaní o originalite práce a je len v začiatkoch, predsa len by sa do budúcnosti mal vylepšiť.
Podobný systém sa používa aj v Čechách s názvom theses.cz a bol vyvinutý na Masarykovej univerzite v Brne, pričom bol aj ocenený na Inforume 2009.
Dôležité je, ale je podľa môjho názoru zmenenie zmýšľania študentov, aby preukázali v záverečných prácach skutočne, to čo sa naučili a nebrali písanie diplomoviek, len ako nutné zlo, ktorého sa chcú rýchlo zbaviť.