V priebehu minulého storočia sa pre Bratislavu uvažovalo s viacerými koncepciami. Najskôr s metrom, ktoré svojimi parametrami a hlavne nákladnosťou by asi mesto neuživilo . Potom tu boli pokusy navrhnúť tzv. ľahké metro v štýle VAL. To však svojimi parametrami nebolo vhodné na vybudovanie nosného systému. Zatiaľ sa ako posledný návrh javí vybudovanie električkovej nosnej siete s napojením na Petržalku. Apropo možno len tak pre zaujímavosť, kedysi si sa uvažovalo s obsluhou Petržalky prostredníctvom vodnej dopravy a sústavy kanálov, avšak tento návrh spadal skôr do sci-fi.
Zadĺžené mesto sa tak pustí do vybudovania segregovanej električkovej siete, ktoré bude síce lacnejšie ako metro, ale určite nebude z tých lacnejších riešení.
Existuje tu ešte jedno riešenie, ktorým sa asi nik ešte nezaoberal . A síce nosný systém na báze rýchlych veľkokapacitných autobusov. Už vidím ako zástancom električiek stúpa tlak:-).
Pritom systém rýchlych autobusov nie je ničím novým. Niekedy sa aj nazýva Bus rapid transit (BRT). Jeho podstatnou a jedinou požiadavkou je preferencia, teda to, že musí mať vlastnú infraštruktúru teda vyhradené pruhy, po ktorých sa pohybuje. Mimochodom Bratislava už tieto autobusy má (Mercedes Capacity) avšak neviem, čisa nasadzujú na tých najvhodnejších linkách.
A úspešné príklady nájdeme v celom svete.
Či už v Brazílskej Curitibe - mesto, ktoré je akousi bibliou pre moderné územné a dopravné plánovanie, kde až 85 % obyvateľov jazdí MHD, pričom v ňom žije 2,5 milióna obyvateľov. Autobusy tu v špičke jazdia v intervale každých 50 sekúnd a v sedle 2-3 minúty.
Taktiež v kolumbijskej Bogote (7,4 milióna obyvateľov), kde systém postavený na autobusoch tzv. Transmilenio využíva 70% obyvateľstva. Bogota drží aj rekord v počte prepravených cestujúcich za hodinu a síce 40 tisíc!
Najbližšie k nám nájdeme tento systém v Istanbule (13 miliónov obyvateľov), kde za jediný deň prepraví vyše 750 tisíc cestujúcich. Funguje to aj vo francúzskom Nantes. A teraz si to porovnajme s počtom obyvateľov Bratislavy:-)
A aké by boli výhody tohto systému pre Bratislavu?
Jednak nižšie investičné náklady ako aj náklady na údržbu. Taktiež flexibilita využitia vozidlového parku, teda možnosť využitia na celej dopravnej sieti. Medzi ďalšie patrí možnosť využitia danej infraštruktúry pre vozidlá rýchlej zdravotníckej pomoci, hasičského zboru alebo polície.
A aby bol nosný systém skutočne fungujúci a efektívny je nutné, aby aj mesto spravilo nejaké zásadné opatrenia, ktoré budú vplývať či už na reguláciu parkovania v centre a pod.,lebo inak vám ani ten najlepší systém nepomôže.