Nosný systém v Bratislave postavený na autobusoch? Sci-fi alebo ..?

O nosnom systéme v Bratislave sa toho popísalo už mnoho. Avšak je isté, že ho mesto potrebuje ako soľ . Pritom sa dajú nájsť aj lacnejšie riešenia, ktoré vo svete fungujú.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

V priebehu minulého storočia sa pre Bratislavu uvažovalo s viacerými koncepciami. Najskôr s metrom, ktoré svojimi parametrami a hlavne nákladnosťou by asi mesto neuživilo . Potom tu boli pokusy navrhnúť tzv. ľahké metro v štýle VAL. To však svojimi parametrami nebolo vhodné na vybudovanie nosného systému. Zatiaľ sa ako posledný návrh javí vybudovanie električkovej nosnej siete s napojením na Petržalku. Apropo možno len tak pre zaujímavosť, kedysi si sa uvažovalo s obsluhou Petržalky prostredníctvom vodnej dopravy a sústavy kanálov, avšak tento návrh spadal skôr do sci-fi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zadĺžené mesto sa tak pustí do vybudovania segregovanej električkovej siete, ktoré bude síce lacnejšie ako metro, ale určite nebude z tých lacnejších riešení.

Existuje tu ešte jedno riešenie, ktorým sa asi nik ešte nezaoberal . A síce nosný systém na báze rýchlych veľkokapacitných autobusov. Už vidím ako zástancom električiek stúpa tlak:-).

Pritom systém rýchlych autobusov nie je ničím novým. Niekedy sa aj nazýva Bus rapid transit (BRT). Jeho podstatnou a jedinou požiadavkou je preferencia, teda to, že musí mať vlastnú infraštruktúru teda vyhradené pruhy, po ktorých sa pohybuje. Mimochodom Bratislava už tieto autobusy má (Mercedes Capacity) avšak neviem, čisa nasadzujú na tých najvhodnejších linkách.

SkryťVypnúť reklamu

A úspešné príklady nájdeme v celom svete.

Či už v Brazílskej Curitibe - mesto, ktoré je akousi bibliou pre moderné územné a dopravné plánovanie, kde až 85 % obyvateľov jazdí MHD, pričom v ňom žije 2,5 milióna obyvateľov. Autobusy tu v špičke jazdia v intervale každých 50 sekúnd a v sedle 2-3 minúty.

Taktiež v kolumbijskej Bogote (7,4 milióna obyvateľov), kde systém postavený na autobusoch tzv. Transmilenio využíva 70% obyvateľstva. Bogota drží aj rekord v počte prepravených cestujúcich za hodinu a síce 40 tisíc!

Najbližšie k nám nájdeme tento systém v Istanbule (13 miliónov obyvateľov), kde za jediný deň prepraví vyše 750 tisíc cestujúcich. Funguje to aj vo francúzskom Nantes. A teraz si to porovnajme s počtom obyvateľov Bratislavy:-)

SkryťVypnúť reklamu

A aké by boli výhody tohto systému pre Bratislavu?

Jednak nižšie investičné náklady ako aj náklady na údržbu. Taktiež flexibilita využitia vozidlového parku, teda možnosť využitia na celej dopravnej sieti. Medzi ďalšie patrí možnosť využitia danej infraštruktúry pre vozidlá rýchlej zdravotníckej pomoci, hasičského zboru alebo polície.

A aby bol nosný systém skutočne fungujúci a efektívny je nutné, aby aj mesto spravilo nejaké zásadné opatrenia, ktoré budú vplývať či už na reguláciu parkovania v centre a pod.,lebo inak vám ani ten najlepší systém nepomôže.

Marián Gogola

Marián Gogola

Bloger 
  • Počet článkov:  118
  •  | 
  • Páči sa:  1x

podporovateľ alternatívnych druhov dopravy a zatiaľ optimista:-) Zoznam autorových rubrík:  kade tadekultúrazaujímavostihistória v dopravečo priniesol webproblémy obyčajných cestujúcicGooglovinyDopravno - inžinierske zázrakySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

90 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu