V niektorých mestách a zvlášť na sídliskách, sa v súčasnosti parkuje štýlom, kto prv príde ten prv melie. Prídete neskôr na sídlisko a máte smolu, tak krúžite zopár minút, kým nájdete voľné miesto aj kilometer vzdialené od vášho bytu. Žiaľ spravodlivé to nie je. A to ešte, ak má nejaká domácnosť viac automobilov, takže si rodinka pokojne zaberá aj tri parkovacie miesta.
Niektorí obviňujú mestá, že nemajú kde parkovať, čo je síce objektívne pravda, pretože kedysi sa s takým stupňom automobilizácie nepočítalo v takej miere ako je to teraz. Myslím si však, že požiadavky, aby mestá vytvorili parkovacie miesta pre všetkých a všade, sú prinajmenšom neadekvátne.
Fakt je, že parkovacie miesta žiaľ nie sú. Prečo sa potom motoristi „ryjú“ s automobilmi do centier miest, keď vedia, že tam nie sú parkovacie miesta a potom blokujú chodníky, tak tomu teda nerozumiem. Ibaže by vedeli, že sa tu toleruje stav, aký je. Pritom nároky na parkovanie sú minimálne dvojaké, raz v mieste, kde bývate a potom aj v mieste, kde napríklad pracujete.
Je isté, že sa tu bijú dva problémy a to problém s rastom automobilizmu (ktorý podľa expertov je nenaplnený a môže ďalej rásť) a potom tu je problém s miestom na parkovanie, ktorý nie je vôbec systémovo vyriešený.
To chceme, aby sa zaberali verejné miesta a zeleň na úkor parkovania? Nech sa teda postavia parkovacie domy, podzemné garáže a bude kam dávať autá. Samozrejme, že sa za to bude platiť.
Skúsme sa na problém pozrieť z inej strany.
Osobný automobil predstavuje nejaký súkromný hmotný ekonomický statok, ktorý si človek zvyčajne kúpi (ak mu ho samozrejme niekto nedaruje, prípadne ho nevyhrá). A mal by samozrejme niesť aj zodpovednosť za ďalšie náklady spojené s jeho prevádzkou, údržbou a umiestnením. Akoby sme pri vlastníctve automobilu prestali používať vlastný rozum, teda pravdepodobne všetci rozmýšľame, keď si kupujeme nejakú vec, že kde ju dáme alebo ako ju budeme používať, či nie?
Myslím si, že aj vplyvom okolitého prostredia (reklamy, automobilový priemysel) sa nám dostáva do hlavy, ako super nám bude s automobilom a budeme sa cítiť voľní. Akurát, že sa zabúda na dve podstatné veci a to, že s tou slobodou pohybu to nebude vždy až tak ružové (stačí sa pozrieť, koľko ľudí, ktorí chcú byť tiež slobodní, budú s vami stáť ráno a poobede v kolóne) a druhá vec je to, že auto väčšinu času nevyužijeme a bude niekde zaberať miesto (štúdie preukázali, že automobily väčšinu času cca 90% parkujú nepoužité (teraz nemám na mysli živnostníkov a ostatných, ktorí automobil nutne potrebujú a využívajú a iný spôsob dopravy totiž k dispozícii nemajú).
Je teda krásne ironické, že kúpou automobilu sa chceme stať sa slobodnými a voľnými, no pritom sa stávame na ňom závislými, pričom potom všetci užívatelia (teda aj tí, čo automobily nevlastnia) dopravnej infraštruktúry znášajú negatívne následky ako zvýšenie cestovného času, kongescie a pod.
Teraz hodím kameň do vody?
Čo tak zaviesť aj u nás povinnú kúpu parkovacieho miesta, ešte pred kúpou automobilu. Možno by to nebolo 100% riešenie, ale určite by nás to prinútilo rozmýšľať zodpovednejšie.
Pre tých, čo si myslia, že je to prinajmenšom scestné, uvádzam príklad z Japonska.
V Japonsku, ak si chcete kúpiť automobil, musíte predložiť potvrdenie, že máte kde parkovať automobil. Znamená to, že musíte mať najskôr zaregistrované parkovacie miesto a predložiť potvrdenie o jeho vlastníctve (tzv.Shakoshomeishou) na políciu a až prihlásiť samotný automobil. Prenájom takéhoto parkovacieho miesta sa pohybuje od niekoľko tisíc jenov až po 100 tisíc jenov (prevažne v centrách veľkých miest ako je Tokio) za mesiac. Takže sa platí od (26 do 870) Eur na mesiac, čo je pre názornosť približne od 783 Sk do 26 209 Sk. V Pekingu (Čína) sa od roku 2010 taktiež pripravuje podobné opatrenie.
Teda, ak si Japonec chce kúpiť automobil, musí si to dôkladne rozmyslieť, pretože cena automobilu nie je veľká v porovnaní s ostatnými poplatkami, ktoré potom za automobil musí zaplatiť. Okrem toho
podľa zákona musí medzi automobilom a chodníkom na druhej strane ulice zostať minimálne 3,5 m voľného miesta, čo znamená, že okrem parkovacích zón, je parkovanie na ulici zakázané.
Takže mohli by sme sa pridať, čo vy nato?
No a zatiaľ budeme musieť tolerovať nový druh chodníka, tzv. "parkovník".
Ach, ach to parkovanie
V Bratislave sa parkuje na celých chodníkoch bez toho, aby sa to riešilo. V Žiline sa na niektorých chodníkoch plánujú umiestniť parkovacie miesta. Každý očakáva, že novým cestným zákonom sa vyriešia problémy s parkovaním. Zmení sa možno to, že budú policajti pobehovať s metrami, ale pomôže to nejako parkovaniu? Myslím si že nie, preto sa chcem spýtať, čo to tu vlastne s tým parkovaním riešime?