Čudné náhody sa ponášajú na cenzúru

Bolo nás dvadsaťtri. Stáli sme 12.XII. pod pomníkom nezabudnuteľného Paľa Bielika a spomínali na jeho nedožitých 99. rokov. Akciu nakrúcala STV 1 a v ten istý deň aj odvysielala o 19,15. Lenže...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

 

.... vo vysielanej reportáži niečo chýbalo.

Paľo Bielik je dnes legendou, ba bol ňou ešte za života. Jeho neprekonateľný Jánošík v réžii Martina Friča a napokon aj jeho vlastná filmová tvorba mu zabezpečili trvalé miesto nielen v dejinách slovenskej kinematografie, ale aj v srdciach jeho vďačných divákov. No aj v srdciach jeho niekdajších spolupracovníkov, ktorí sami zorganizovali toto stretnutie pri príležitosti nedožitých narodenín. Bol veniec, spomienkový príhovor Tibora Michalčíka a Silvie Lackovej a pod dáždnikmi zopár verných filmárov, ktorí nezabudli akým obrovským prínosom pre slovenskú kinematografiu bol Paľo Bielik.

Povedal som pre kameru iba niekoľko krátkych viet, o ktoré ma požiadal redaktor p. Tomáš Bukovský. Nechýbali síce v odvysielanej reportáži, iba neboli celé (niečo ako pes s uťatým chvostom) a tým sa premenili na niečo úplne iné ako som povedal. Nebol som spolupracovníkom Bielikovým, iba jeho súčasníkom a pre jeho nepodkupnú priamosť aj jeho ctiteľom, hoci naše režijné rukopisy si boli cudzie. Ctím v ňom spolu s ostatnými predovšetkým tvorcu- človeka, zakladateľa slovenskej kinematografie, ktorému sa vytrvalým tlakom, neúnavným domŕzaním vrchnosti podarilo realizovať grandióznu myšlienku: vybudovať na Slovensku filmové ateliéry na Kolibe. A práve o tom bol môj krátky vstup do relácie. Podotkol som v ňom a poukázal na paradox, že dnes tu stojíme pod sochou človeka, ktorý sa o postavenie filmových ateliérov zaslúžil hádam ako nik –a že jeho socha stojí na pozemkoch filmových ateliérov, ktoré však už nie sú majetkom filmárov a socha zakladateľa je odsúdená na ne hľadieť.

Tak táto zmienka z reportáže vypadla. Lenže práve na túto paradoxnú situáciu som ja chcel upozorniť. Boli to hádam tri vety, celý môj príspevok, ale aká náhoda! Zásahom vypadla zmienka o podstate a zmysle celého tohoto stretnutia, veď medzi tými účastníkmi boli prevážne filmári - ľudia, ktorí s nadšením na budovaní filmových ateliérov dlhodobo brigádovali až do ich dokončenia, to jest pracovali zadarmo pre vec samotnú, z nadšenia pre slovenský film. Ani z ostatných prednesených príspevkov sa o tomto zmysle stretnutia nedostalo do reportáže nič. Čudné náhody sprevádzajú zmienky o hanebnej privatizácii filmových ateliérov, ozaj čudné. Nie je to tak dávno (aj o tom som tu na blogu vzápätí písal) čo som pri recenzii románu Adolfa Lachkoviča “postrádal” v uverejnenej recenzii tento kľúčový text, kvôli ktorému som recenziu písal:

(No okrem zjavných literárnych kvalít dielo Na hrane snov rozozvučí aj iné tóny v človeku. Pregnantne to hovorí sám autor. S celkom osobným rozochvením uvádzam tu slová, ktorými uzatvára svoje dielo sám autor:

“Film, o ktorom píšem, sa na Kolibe nikdy nenakrútil. Je vymyslený a predsa vo svojej podstate pravdivý, tak ako je pravdivá autenticita prostredia, v ktorom sa odohráva. Preto v rôznych slovníkoch a Dejinách slovenského filmu nijakú Varínsku epopeju nenájdete. Rovnako márne by ste na Kolibe hľadali filmové produkcie celovečerných, krátkych, animovaných a dokumentárnych filmov: dramaturgiu, dielne. laboratóriá, maskérne a kostymérne. Niet ich, nejestvujú. Slovensko si ako jediný z okolitých štátov zlikvidovalo svoju desaťročia trpezlivo budovanú širokú technickú, umeleckú a profesionálnu základňu tvorby filmov. Ako švihom čarovného prútika, zo dňa na deň, pochovalo sny celej generácie mladých tvorcov národného filmového umenia.” )

 

To bola druhá pozoruhodná náhoda, myšlienka tentoraz “vyzmizíkovaná” z časopisu Literárny týždenník bez toho aby ma redakcia upozornila, že “krátenie kvôli miestu” nastane.

A do tretice- o tom som tiež písal vo svojom blogu.sme – ako recenziu pod nadpisom Film o filmovej Kolibe, ktorý nakrútila Zuzana Piussi. Aj v recenzovanom filme akosi vypadla “pre krátenie” moja zmienka o bravúrne zinscenovanej tichej tragikomédii, ktorej výsledkom bola blesková privatizácia. Veď aj samotný film o Kolibe niekoľkokrát z vysielania odsunuli.

Čudné náhody sa teda začali hromadiť. A vždy sa dotýkajú rovnakej témy. Začínam sa domnievať, že nejde o náhodu. Ale kto má záujem aby sa táto téma nepretriasala? Budem to naďalej sledovať, hádam sa to dozviem.

Eduard Grečner

Eduard Grečner

Bloger 
  • Počet článkov:  81
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Som filmový režisér a zaujímam sa o všetko čo súvisí s umením a súčasným svetom. Po tom ako sa pre (údajný)nedostatok peňazí (pre kultúru) asi definitívne zrútil môj sen nakrútiť aspoň ešte jeden film (nakrútil som ich 7), vrátil som sa k písaniu poézie (vydal som dve zbierky). Na to netreba sponzora.Stačí metafora a papier. A je to tvorba, tak čo. Zoznam autorových rubrík:  filmpríbehySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

152 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,093 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

36 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu