Nezaradené

Prečo potrebujeme umenie

Eduard Grečner

Prečo potrebujeme umenie

Ozaj je umenie pre človeka potrebné? Je taká zvláštna doba, že takáto otázka nemusí byť zvláštna, naopak, často sa vyskytuje.Niekto tvrdí, že potrebné nie je, iný zasa, že umenie je iba pre tých, čo by bez umenia boli nešťastní.

  • 13. dec 2015
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 886x
  • 7
Dva omyly T.G.Masaryka

Eduard Grečner

Dva omyly T.G.Masaryka

Vyrastal som v  rodine, kde meno prvého prezidenta ČSR T.G.Masaryka bolo vždy a bezvýhradne vyslovované s absolútnou úctou. Prevzal som v domove pestovaný rešpekt a dlho som sa ho pridržiaval. Napokon, táto úcta i rešpekt boli zaslúžené. Ak sa tento bezvýhradný postoj presunul z obdivu ku kritickému hodnoteniu, má to príčinu v tom, že som dielo T.G. Masaryka začal aj pozorne čítať.

  • 28. okt 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 993x
  • 16
stránka z denníka

Eduard Grečner

stránka z denníka

Celý svet je skonštruovaný na princípe: príčinanásledok. Ťažko veriť, že existujúci svet vznikol “len tak” bez príčiny a tak zložito, že v každej živej bunke je zakódovaná nielen príčina (smerujúca späť k nekonečnu) ale aj účel následku (rovnako smerujúci vpred k nekonečnu) – viď napríklad dedičnosť.

  • 31. jan 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 055x
  • 3
Intelektuálny film?

Eduard Grečner

Intelektuálny film?

Či chcem alebo nie, musím sa k jednej otázke vrátiť. Nedávno som čítal knihu Juraja Mojžiša o Marenčinovej pozícii v dejinách slovenskej kinematografie. Filmár na križovatkách času - sa volá táto zaujímavá a veľmi užitočná kniha, ktorá osvetľuje nemilosrdne ostrým svetlom niektoré temné zákutia rozvoja kinematografie na Slovensku, špeciálne v období veľkej križovatky dejín, prudkej schematizácie a neskôr postupného presvitania a návratu slovenského filmu do sféry umenia. Málokto si uvedomuje, že slovenský film pred februárom roku 1948 začal na vysokej umeleckej úrovni filmom Paľa Bielika Vlčie diery. Čo sa stalo potom, aj o tom je táto pozoruhodná kniha. O degradácii a o postupnom vzkriesení, na ktorom má Albert Marenčin nemalú zásluhu.

  • 12. jan 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 213x
  • 3
Pre koho sa vlastne nakrúcajú filmy?

Eduard Grečner

Pre koho sa vlastne nakrúcajú filmy?

Keď som koncom sedemdesiatych rokov sedel v jednom bratislavskom kine, premietal sa film Ingmara Bergmana Jesenná sonáta. Bergman bol vtedy jeden z najuznávanejších a obdivovaných tvorcov svetového filmu, vo filme hrala Ingrid Bergmanová (náhodná zhoda priezvísk) a Liv Ullmannová, obidve slávne z iných filmov po celom svete. Príbeh filmu strhujúci vnútorný zápas medzi láskou a nenávisťou, hlboký ponor do duše matky a dcéry kreslený v neopakovateľnej bergmanovskej atmosfére poltónov striedajúcich mohutné akordy pocitov. Skrátka- zážitok. V kine sme boli pätnásti.

  • 6. jan 2008
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 774x
  • 12
Skryť Zatvoriť reklamu