Dve črty z Febiofestu 2009

Niekoľko poznámok zo zápisníka tohoročného filmového festivalu FEBIOFEST

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

DVE ČRTY Z FEBIOFESTU 2009

 

 

 

BABIČKA ZUZANY PIUSSI

 

 

Je to skvelý a silný zážitok. Obava z toho, že lascívny námet (starnúca žena na inzerát hľadá mládencov) skĺzne do triviálneho príbehu, kde bude dominovať sex – sa rýchlo a definitívne vyparila. Je to dielo nielen dobré, ale i poetické, komponované s obdivuhodnou dôslednosťou ako dokument, hoci ide o hraný film a hlavná hrdinka je autentická. Ak si niekto myslel, že neorealizmus s princípom nehercov sa vyčerpal a nemá už čo povedať – tak tento film ho presvedčí o opaku. Zuzana Piussi od svojho predchádzajúceho filmu, s rovnako háklivou témou homosexuality (Anjeli plačú) zdisciplinovala svoj výraz a režijný rukopis, dozrela v svojský, neopakovateľný režijný štýl, ktorý je pre ňu charakteristický a snáď aj nenapodobiteľný. Nakrúca tak ako keby len nezúčastnene zaznamenávala čo protagonisti urobia a povedia, predstiera to aby získala autentický výraz a nakrútený materiál potom komponuje do zovretého a pôsobivého celku, pripomína mi filmy J.-L.Godarda nielen vyzývavou neposlušnosťou a vzburou proti konvenciám, ale aj bezočivosťou s akou pristupuje k voľbe témy, zámerne provokujúc diváka nečakaným uhlom pohľadu. Rovnako esejistické miešanie žánrov a postupov, od rekonštrukcie prípadu po odbornú anketu alebo interwiev pripomína rukopis tohto “enfant terrible” francúzskej novej vlny 60. rokov. Mal som pocit, že tu vzniklo dielo, ako kedysi Godardovo a Truffautovo dielo Na konci s dychom, alebo Vydatá žena, ktoré odštartovali nástup nového, moderného filmu. Ale aj Bressonova prísna poetika zdanlivo ľahostajného záznamu, ktorý vo výsledku vyvolá silné emócie sa v tomto diele okato pripomína. Samé dobré vzory, avšak rukopis Babičky je svojským rukopisom na vzoroch nezávislého, možno iba inšpirovaného tvorcu, nezadržateľne stúpajúceho k vysokým métam.

V Zuzane Piussi vyrastá totiž slovenskej kinematografii silná osobnosť o ktorej budeme ešte veľa počuť.

Pointa filmu má v sebe nečakane citlivú melanchóliu, ktorá nie je zobrazená, iba zo zobrazovaného vyplýva prostým radením scén a s podporou silnej hudby vovedie človeka k spoluprežívaniu nevypovedaného, no všadeprítomného smútku nad postavou “zraneného vtáčaťa” – ako sa vo filme v jednom rozhovore akoby mimochodom (ale veľmi výstižne) aj povie.

 

 

POKOJ V DUŠI

 

Je aj druhý film, celkom inak komponovaný, s takmer opačnou štruktúrou, ale vzbudzujúci rovnako nádej, že do slovenskej kinematografie nastupuje nová a silná generácia.

Film je charakterizovaný typickým príbehovým, priam klasickým tvarom. Príbeh napísal Jiří Křižan, osvedčený scenárista dvoch skvelých filmov (Hollého Signum laudis a Vláčilovho Stíny horkého léta), ktoré sú typické zovretou formou budovania príbehu. Rovnaký rukopis má aj film Pokoj v duši. Formálne je pravým opakom “príbehu babičky” Z.Piussi, ktorý je komponovaný ako skladačka rôznorodých výpovedí a príhod.

Pokoj v duši rozochvieva neobyčajne pôsobivým vedením hercov, (hádam s výnimkou V. Luknára v postave Štefana, ktorého výkon pramení v divadelnej inšpirácii, ktorú kamera nemá rada) tak, že vzniká dojem autentického chlapského, miestami až naturalistického herectva. Ale pristane to príbehu o chlapovi, ktorý práve opustil väzenie a pokúša sa dajako zladiť svoj osud s drsnosťou skutočnosti, ktorú po návrate nachádza v nepretržitej reťazi pôsobivých a presvedčivých scén. Vyčítať filmu klasické podanie príbehu by bolo nespravodlivé. Naopak, metódou zovretej kompozície dôsledne idúcou cestou odhaľovania motivácií postáv režisér stupňuje a trvalo udržuje napätie a umožňuje divákovi spoluprežívať dezilúziu protagonistu a popritom zaznamenávať novú až zmätočnú drsnosť nového života, ktorý priniesla do idylického prostredia vidieka súčasná doba darwinistického kapitalizmu, kde “silnejší” bezohľadne víťazí a “slušný” dostáva údery v nekončiacom reťazci prekážok a prehier, ktoré ho dovedú k zániiku.

Dobré, veľmi dobré dielo, hádam iba s drobným kazom neprimerane ilustratívnej hudby, zvýrazňujúcej kontúry tradične rozprávaného príbehu. Vynikajúca kamera Martina Štrbu dáva zabudnúť na sentimentalitu hudby a predstavuje prekrásne zábery slovenskej prírody toľkokrát už filmovanej, že by sa zdalo ako nemožné nájsť v nej niečo, čo tu ešte nebolo. Tvorivé nadanie kameramana však presvedčivo dokazuje, že sa to dá. Rovnako si zaslúži ocenenia jeho nevtieravé, no sugestívne svietenie interiérov. Kamera dotvára obraz úspešného a vydareného filmu, ktorého pôsobivosť umožňuje i herectvo Heleny Krajčiovej vo výraze bolesti i lásky korenené neoceniteľným osobným pôvabom. Rovnako silné sú herecké výkony zahraničných hercov Attilu Mokosa a Roberta Wieczkiewicza. Celkom osobitným čarom prispieva k úspechu filmu skladba, text a spev speváčky Jany Kirchner.

Režisérovi Vladovi Balkovi sa podarilo nakrútiť naozaj dobrý film, ktorý je súčasne akceptovateľný náročným divákom pre svoje estetické kvality, ako i bežnému divákovi, ktorý očakával silný a pôsobivý príbeh. Súbeh týchto dvoch kvalít je veľmi zriedkavý a preto ho osobitne zdôrazňujem.

 

Eduard Grečner

Eduard Grečner

Bloger 
  • Počet článkov:  81
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Som filmový režisér a zaujímam sa o všetko čo súvisí s umením a súčasným svetom. Po tom ako sa pre (údajný)nedostatok peňazí (pre kultúru) asi definitívne zrútil môj sen nakrútiť aspoň ešte jeden film (nakrútil som ich 7), vrátil som sa k písaniu poézie (vydal som dve zbierky). Na to netreba sponzora.Stačí metafora a papier. A je to tvorba, tak čo. Zoznam autorových rubrík:  filmpríbehySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

152 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,093 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

36 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu