Súhlasím s tým, že platy by sa ľudom, ktorí pracujú so žiakmi, zvyšovať mali. Pedagógovia totiž musia zvládať generáciu, ktorá neraz nemá rešpekt voči vzdelaniu ani voči ľuďom, ktorí im vedomosti sprostredkovávajú. No k tomu, aby fungoval vzdelávací systém, vyššie platy nestačia. Treba zlepšiť podmienky, v akých učitelia učia a naše deti sa vzdelávajú.
Momentálne sa veľa hovorí o výsledkoch rôznych prieskumov. Čo z nich vyplýva? Chceme školu, v ktorej sa deti dobre cítia, v ktorej sa naučia veci potrebné pre život, pre ďalšie vzdelávanie či ich zamestnanie a pod. Hovoríme, že je potrebné zvýšiť úroveň vzdelávania a škôl, ktoré ho poskytujú, že je potrebné zlepšiť a aktualizovať obsah vzdelávania, aby nešlo len o memorovanie, ale o zaujímavé, modulové, projektové a podobné vzdelávanie... bla, bla, bla...Príliš veľa slov, príliš veľa zahmlených návrhov, nápadov. Všetky tieto diskusie končia vždy pri tom istom ... POTREBUJEME PENIAZE. Potrebujeme do školstva naliať peniaze, aby sme mohli niečo riešiť a naštartovať nové veci, iniciatívy, reformy. Čo je však potrebné zdôrazniť, potrebujeme naliať peniaze tým správnym smerom a do správnych vecí. Nie len na papieri, ale reálne, kedy školstvo a školy tie peniaze aj naozaj dostali a dostali ich tak, aby ich mohli využiť na zvyšovanie úrovne a kvality vzdelávania.
V prvom rade by sme mali prehodnotiť systém financovania škôl, vlastne tok peňazí k nim. Dnes dostáva škola peniaze na „hlavu“, teda na počet žiakov. Tie však štát neposiela priamo do školy, ale tečú k jej zriaďovateľom. Až tí rozhodujú, ktorej škole z týchto peňazí ukroja a ktorej pridajú. Neraz tak škola, ktorá je „šikovná“ a z pridelených zdrojov by dokázala fungovať, trpí, pretože jej zoberú peniaze na úkor inej, ktorá ich „potrebuje viac“. Je nespravodlivé, aby úspešná škola bola za svoju úspešnosť potrestaná tým, že jej bude odňatých napríklad 10 percent zdrojov určených pre ňu a udelených inej škole, ktorá sa z rôznych dôvodov nevie ekonomicky sama uživiť. Systém financovania škôl teda nemusí byť chybný. Chybný môže byť ten ďalší krok prerozdeľovania.
Prečo aj v školstve sú úspešní trestaní? Zvážme možnosť zamedzenia posúvania týchto 10 percent pre školy, ktoré svoju ekonomickú existenciu nezvládajú. Zaveďme nejakú „priamu“ formu financovania, ktorá bude zároveň prirodzenou selekciou kvalitných a úspešných od tých, ktoré nie sú takými. Zaveďme podobný systém, aký sa navrhuje pri žiakoch a ich testovaní 9, ktoré má byť „prirodzenou“ selekciou žiakov na tých, ktorí majú na to, aby študovali na gymnáziu a tých, ktorí by mali vďaka slabším vedomostiam, ale zručnostiam ísť na odborné školy. Uplatnime systém prirodzenej selekcie aj pri školách, ktorý nám taktiež pomôže pri znížení ich počtu, ktorých je predovšetkým v prípade stredných škôl dosť, ak nie príliš veľa.
PS: A nie je príliš veľa je aj vysokých škôl a systém prirodzenej selekcie je potrebné premyslieť aj v tejto oblasti ...