Branislav Gröhling
Máš maturitu? Poď do školstva!
Kto môže robiť asistenta učiteľa? To je celkom dôležitá otázka pri toľko diskutovanej inklúzii detí so špeciálnymi potrebami.
Exminister školstva, poslanec NR SR, člen školského výboru, bývalý poradca pre školstvo na BSK. Vyše 10 rokov som robil vzdelávanie na odborných školách, kde sme na školy prinášali najlepšie poznatky z praxe. Venujem sa školstvu, spoločenským a liberálnym témam, mám rád kávu (ristretto), dobré jedlo, príležitostne aj dobrý rezeň. ☕️🍝🍗 Zoznam autorových rubrík: školstvo, Nezaradené, Súkromné
Kto môže robiť asistenta učiteľa? To je celkom dôležitá otázka pri toľko diskutovanej inklúzii detí so špeciálnymi potrebami.
Príbeh z krajiny, kde sa minula jedna miliarda na informatizáciu: 80-tisíc učiteľov má dokázať svoju bezúhonnosť a nikto nevie ako.
Nedávno som sa stretol s prípadom dieťaťa s aspergerovým syndrómom, ktoré chodilo do školy a v rámci toho malo byť integrované.
Každý mesiac odíde z Bratislavskej župy viac ako stotisíc eur na niečo, za čo sa doteraz platiť nemuselo.
Je tu nový školský rok a s ním prichádza večná téma – Koľko musia rodičia platiť za bezplatné vzdelanie svojich detí? A prečo rodičia platia tak veľa zo svojho?
Obchodníci používajú slovo „zadarmo“ ako marketingový trik, ktorým spotrebiteľov presviedčajú, že robia výhodný nákup, hoci je to presne naopak.
S reformou školstva netreba čakať na ministerstvo. Dokazujeme, že v školstve sa dajú presadiť zmeny aj na nižšej úrovni.
Každý politik to vie, ale žiaden to nechce povedať. Máme priveľa škôl a málo žiakov. Ale vybrať dve školy a povedať, že by sa mali zlúčiť, je niečo, čoho sa všetci boja.
Niektorým učiteľom sa plat zvýši o 76 eur, väčšine o 5 až 13 eur. Prináša to návrh zákona od vládnych poslancov.
Angličtina nebude povinná. Ministerstvo tvrdí, že takto prinesie podporu jazykov. V skutočnosti prináša len chaos.
Ministerstvo ruší kreditový systém, ale princíp necháva rovnaký. Učiteľ musí naháňať príplatky, aby mal obstojný plat.
Ministerstvo školstva, ktoré má zlozvyk prideľovať milióny aj podivným firmám, odmietlo kontrolu. Vraj ju nepotrebuje.
Zrušený IVP, konflikt so SAV, prepadnutých 100 miliónov eurofondov, neudelené vianočné odmeny, zrušená povinná angličtina a novinka – folkloristika. Ohliadnime sa za tým, čo ministerstvo (ne)robilo v tomto vraj „prelomovom“ roku.
Ako býva zvykom, obrovské zmeny v školstve treba priniesť pred Vianocami, nech to nik radšej nevidí. 80 tisíc učiteľom sa zruší kreditový systém a nahradí ho nový systém vzdelávania. A niekto na ňom určite rád zarobí.
Stále sa objavujú problémy s obedmi „zadarmo.“ Smer si uvedomuje, že narýchlo vymyslený návrh sa nedá len tak ľahko realizovať. V dnešnom stave školstva je to nezmysel.
Po 300-miliónovom škandále by človek čakal, že vedenie ministerstva si dá sakramentský pozor na to, ako k podpore vedy a výskumu pristupuje. Omyl. Vede a výskumu sa arogantne vysmieva do tváre.
Ministerstvo školstva má vo zvyku žiadať o radu odborníkov a následne ich ignorovať. A tak nerobí nič.
Čo robí SAV pre ľudí a aký má zmysel? Prečo je dôležité nedovoliť, aby táto vláda pochovala SAV? A o čo všetko prídeme, ak sa tak stane?
S padajúcimi preferenciami skúša Smer všetko. Najnovšie aj školské obedy „zdarma.“ Už sú tak mimo reality, že ani nevedia, že školstvo nie je o jedení, ale o vzdelaní.
Zrekapitulujme si, ako vyzerala kontinuita a stabilita v tom najprioritnejšom z prioritných rezortov.