Pozrime sa v obrázkoch na to, ako plynú peniaze do našich škôl a ako sa vyvíjalo financovanie školstva:
1. V tomto období bolo financovanie celkom jednoduché a prehľadné. Cez originálne kompetencie sa financovali školské zariadenia (a materské školy, jazykové a umelecké školy), ktoré zriaďoval iba VÚC alebo obec. Cez prenesené kompetencie sa financovali všetky ostatné školy a školské zariadenia prostredníctvom Krajského školského úradu.

Poznámka: Pre sprehľadnenie neuvádzam v kolónke so školskými zariadeniami aj materské školy, základné umelecké školy a jazykové školy, ktoré tiež spadajú pod originálne kompetencie.
2. Financovanie sa komplikuje. V roku 2007 získali obce väčšie právomoci a začali prerozdeľovať peniaze pre súkromné aj cirkevné školské zariadenia, materské školy, základné umelecké školy a jazykové školy.

3. Financovanie sa komplikuje ešte viac. V roku 2008 politickým rozhodnutím získali VÚC dôležitejšiu pozíciu a do VÚC začali financie prúdiť priamo z ministerstva školstva a nie cez Krajský školský úrad.

4. Najväčšia zmena. V rámci reformy ESO (Efektívna, Spoľahlivá a Otvorená verejná správa) začalo ministerstvo školstva prideľovať financie už len VÚC. Prostriedky, ktoré dovtedy prideľovalo krajskému školskému úradu, prevzalo Ministerstvo vnútra SR. Rozpočtuje ich pre odbor školstva okresného úradu v sídle kraja, čím v podstate prevzalo kontrolu nad väčšinou tokov financií prúdiacich do regionálneho školstva. Tento systém funguje dodnes.

Takto dnes vyzerá financovanie našich škôl. Zdá sa vám takýto systém prehľadný? Je logické, že cez rezort vnútra plynú peniaze do škôl? Myslíte si, že niekto dokáže odsledovať všetky poprepletané toky financií? Zdá sa vám to ako efektívny systém? Odpoveď na všetky otázky bude zrejme rovnaká.
Zmyslom financovania, ktoré vidíte na poslednom obrázku, malo byť zefektívnenie a transparentnosť vynakladania verejných financií. Vyúsťuje to však do chaosu a prekrývania kompetencií (napr. pri 8-ročných gymnáziách, ktoré spadajú aj pod jedno aj pod druhé ministerstvo). Logickým riešením, ktoré preto navrhujeme, je zjednotiť financovanie pod ministerstvo školstva.