Viete, o čom sa politici boja hovoriť?

Každý politik to vie, ale žiaden to nechce povedať. Máme priveľa škôl a málo žiakov. Ale vybrať dve školy a povedať, že by sa mali zlúčiť, je niečo, čoho sa všetci boja.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Vedia to úplne všetci. Odborníci ministerstva školstva, financií aj nezávislí odborníci to stále opakujú: Máme priveľa škôl. Všetci vedia, že niektoré školy (základné či stredné) sú nadbytočné. Sú blízko iných škôl a mali by sa zlúčiť. Politici to ale nechcú povedať a už vôbec nie to urobiť. Pritom viac než o šetrenie financií tu ide o kvalitu školy.

Viac žiakov znamená viac peňazí pre školu. Viac peňazí znamená lepšie vybavenie, lepšie priestory. Potenciálne aj lepšie osobné ohodnotenie učiteľa a lepšie podmienky na prilákanie „nedostatkových“ učiteľov – jazykárov, učiteľov matematiky či informatiky.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Politici ale povýšili zaliečanie sa voličom nad to, aby žiaci dostali dobré vzdelanie. Radšej nechajú školu s pár desiatkami žiakov, než aby zriadili autobus a vozili žiakov do vedľajšej obce do väčšej školy. Rodičom to odprezentujú ako veľký úspech. Ale zamlčia, že podmienky na vzdelávanie tam možno nie sú veľmi dobré. Malé základné školy nedokážu vyžiť z normálneho príspevku na žiaka a preto sú špeciálne dofinancované. Ak má škola pod 250 žiakov, dostáva na žiaka vyššiu sumu peňazí. Čím menšia škola, tým viac financií na žiaka. Takto sa dofinancujú až dve tretiny základných škôl.

Niektorí argumentujú tým, že v malej škole má učiteľ menej žiakov a to zabezpečí kvalitné vzdelanie. V skutočnosti pomer žiakov na učiteľa úplne nesúvisí s kvalitou vzdelania. Viac žiakov na učiteľa než Slovensko má Holandsko, Spojené kráľovstvo či Nemecko (na druhom stupni). Ich výsledky školstva ďaleko predbiehajú to naše.

Skryť Vypnúť reklamu

Priznajme ale, že na Slovensku máme veľa malých miest a obcí. Malé školy tu vždy budú. Otázne je koľko a kde. V prípade škôl na odľahlých miestach je správne ich zachovať. Tiež by sme sa mali vyhnúť zlučovaniu škôl a dochádzaniu na prvom stupni (hoci aj tu sa stáva, že sú dve školy v pešej blízkosti). Na úrovni druhého stupňa sa ale dá ušetriť 14 miliónov eur ročne, čo možno opäť investovať do škôl.

Riešenie? Zriaďovatelia škôl, politici aj ministerstvo musia začať konať zodpovedne. Musia sa k zlučovaniu škôl postaviť realisticky. Musia prestať byť populistickí a začať ľuďom vysvetľovať, prečo je lepšie spojiť dve školy do väčšej, než ich nechať živoriť. Áno, je to pre politika riskantné. Ale populizmu sme si užili viac než dosť a musíme byť realisti. Aj tak to raz príde.

Skryť Vypnúť reklamu

P.S: Týmto tiež oceňujem zriaďovateľov, ktorí nabrali odvahu napraviť chyby predošlých vedení a konečne začínajú tento problém riešiť.

Branislav Gröhling

Branislav Gröhling

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  100
  •  | 
  • Páči sa:  3x

10 rokov som robil školenia na stredných odborných školách a prepájal ich s praxou. Snažím sa školstvo zlepšiť a v Bratislavskom kraji som ako poradca župana urobil „malú reformu školstva.“Som poslanec NR SR za SaS.Podporte ma na www.facebook.com/branislav.grohlingViac o mne na stránke www.grohling.sk Zoznam autorových rubrík:  školstvoNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Skryť Zatvoriť reklamu