Do poslednej chvíle som nevedela či z Trnavy pocestujem vo štvrtok alebo v piatok, preto som si dopredu lístok nekúpila. V stredu som to, plná optimizmu, ešte chcela skúsiť, samozrejme však už všetky miestenky boli vypredané. Spomenula som si aj na správu z Veľkej noci a slová: "Sme pripravení pružne zareagovať a podľa záujmu cestujúcich posilniť jednotlivé spoje." Hoci tu šlo o autobusového dopravcu. Pomyslela som si, aké by to bolo pekné, keby ZSSK na základe prudkého nárastu záujmu o miestenky pridala nejakú tú súpravu navyše, aby dopyt pokryla. Snívajte s nami. Vo štvrtok som zo školy šla stále s úsmevom. Počas tých šiestich rokov sa mi totiž ešte nestalo to, čo ma čakalo. Zrejme som vždy mala akési šťastie.
Nebyť chalana, ktorý si posunul tašku, by som sa totiž do vlaku ani nedostala. Bol beznádejne plný. Nie ako sa niekedy zvyknú dopravcovia vyhovárať - že sa všetci napracú do troch vagónov a hromžia na nefungujúci systém. Všetkých jedenásť vagónov súpravy R 609 (Avízo - Spišan) praskalo vo švíkoch. Na nasledujúcej zastávke, v Leopoldove, som vystúpila a preskočila do vedľajšieho vozňa - tretieho od konca súpravy. V uličke tam stálo cca o päť ľudí menej, ako v uličke v ktorej sme sa tiesnili predtým. Dokonca som občas mohla aj prešliapnuť z nohy na nohu. V Novom Meste nad Váhom už sa dalo celkom aj dýchať, v Trenčíne sa dokonca uvoľnilo miesto natoľko, že som si mohla sadnúť na zem. V Považskej Bystrici už to začínalo vyzerať takmer ideálne - a teda že za Žilinou by som si snáď aj sadla normálne ako slušný človek - na sedadlo k tomu vyhradené. Prezatiaľ som sa nasúkala do medzierky, ktorú som v novom vagóne objavila (naschvál som si zmerala jej šírku - cca 33 centimetrov).
Aké bolo moje prekvapenie, keď v Žiline časť ľudí vystúpila - zároveň sa však do vlaku nahrnulo ďalšie kvantum ľudí. Nie, nenastupovali v Žiline. Sedeli (a stáli) v dvoch posledných vagónoch, ktoré sa v Žiline odpájajú, aby sa mohli pripojiť ležadlové vozne smerujúce do Moskvy. Áno, spoj ktorý by sa dal označiť za rizikový, ktorým sa vo štvrtky pravidelne stovky študentov dostávajú do svojich domovov, ktorého trať je značená ako Bratislava - Žilina - Košice, tento spoj v Žiline odpojí posledné dva vozne, aby sa mohli napojiť dva ležadlové do Moskvy.
Neveriacky sme krútili hlavou, ako sa na Slovensku spoje "posilujú". Súprava R 609 takto "vyhadzuje a pridáva" stále, pozrime sa teda na iné možnosti - z Trnavy do Popradu štvrtky chodí ešte päť rýchlikov (pred siedmou, deviatou, jedenástou, trinástou a sedemnástou hodinou), jeden rýchlik smerujúci z Bratislavy do Martina (možnosť vo Vrútkach prestúpiť na osobák do Popradu), a dve IC-čka (skoro ráno o 6:04, neskôr 10:24). Okrem toho ešte tuším dve (možno tri) súpravy, no v hodinách ktoré sa dňom neodvážim nazvať. Som rozmaznaná, ja viem... A áno, naozaj si myslím, že je to málo. V piatky napríklad, čo už predstavuje finálny nápor študentov, je riziková trasa Bratislava - Žilina posilnená rýchlikom (pre mňa by teda existovala možnosť ísť do Trenčína a tam prestúpiť na ICčko, poprípade ísť do Žiliny a počkať si na najbližší rýchlik z Bratislavy, keďže za Žilinou už to býva lepšie). Po druhej dokonca idú rýchliky dva - 1505, ktorý chodí len piatky, a tradičný 609. Na piatok je pripravený aj 1507 či 1703 - skrátka riadne posilnené smery, ktoré sú počas víkendov rizikové. Rovnako je to v nedeľu, problém som mala zatiaľ vždy len po sviatkoch, no nikdy som necítila potrebu sťažovať sa.
Až dodnes.
Vcelku som so službami ZSSK veľmi spokojná, niekoľkohodinové meškania spôsobené kalamitami, či tie menšie (do dvoch hodín) spôsobené nečakanou poruchou lokomotívy; nie vždy čisté vozne, alebo tie v ktorých nefunguje kúrenie, to všetko viem "prehryznúť". Som celkom skromný človek, ktorý je rád, že mu spoločnosť poskytuje možnosť dopraviť sa zo študentského do svojho rodného mesta.
Naozaj by ma však zaujímalo, či ZSSK nepremýšľa o tom, že by posilnili štvrtkové spoje. Ako som už spomínala, stáva sa že najmä do Žiliny celú cestu prestojím v uličke. Jednoducho nie je iná možnosť.
A tiež by ma zaujímalo, či spoločnosť má možnosť pružne zareagovať a podľa záujmu cestujúcich posilniť jednotlivé spoje. A teda keď sú týždeň vopred vypredané všetky miestenky na všetky rýchliky smerujúce z Bratislavy na východ, či je schopná vypraviť ešte nejaké súpravy navyše. Zvlášť keď sa tie isté situácie rok čo rok opakujú. A v správach vystupujú hovorcovia, ktorí hrdo hlásia, že rizikové spoje posilnené sú. Áno, v piatok či nedeľu skutočne sú. To však všetkým tým ľuďom ktorí sa vo vlaku tlačili so mnou naozaj nepomôže.
Link na tento spot spolu s pár slovami posielam mailom na odporúčanú adresu: info@slovakrail.sk . O odpovedi Vás rada informujem.
ilustračný obrázok - pravda