Čo je neopodstatnene príliš drahé a kto na tom neprimerane zarába? Rozhliadnime sa okolo, kto sú tí najbohatší. Nezamerajme sa však na tých, ktorí tvrdo pracujú, ani na tých, ktorí mali k dispozícii obrovský kapitál, dedičstvo, reštitúciu alebo zbohatli v nejakej privatizácii. Zamerajme sa na tých, ktorí pracujú tak "akurát" alebo aj menej, ale zarábajú oveľa viac ako ostatní. Aké sú to odvetvia, ktoré najviac vynášajú? Čo sú tie veci, za ktoré najviac platíme, ale tušíme, že by mohli byť aj lacnejšie? Čo majú títo ľudia, firmy, tovary a služby spoločné? Nedostatok konkurencie.
Ako konkurencia znižuje ceny?
Keď na trhu viacero obchodníkov predáva podobné produkty, navzájom si konkurujú. Pretekajú sa o zákazníkov. Súťažia v tom, kto si zákazníkov získa na úkor ostatných predajcov. Kto vie lepšie získavať zákazníkov, ten bude lepšie prosperovať. Jedným z viacerých základných parametrov, na ktoré sú zákazníci citliví, je cena. Konkurujúci si predajcovia sa preto snažia znižovať svoje ceny tak, aby z obchodu ešte stále mali nejaký osoh, ale aby ich ceny boli pre zákazníkov atraktívnejšie ako ceny konkurenčných predajcov. Tam, kde nie je dostatočná konkurencia, sa ceny nemusia až tak znižovať. Bezkonkurenčným predajcom stačí, aby ceny nastavili tak, aby ich voľajaký zákazník bol ešte schopný zaplatiť, ale v ich znižovaní sa nemusia prakticky s nikým pretekať. Cena tovarov bez konkurencie je vysoko nad výrobnou cenou, nákladmi na distribúciu a prevádzku obchodu.
Keď sa teda stretnete s voľačím, čo sa vám zdá príliš drahé, zamyslite sa a spýtajtajte sa samých seba - má predajca dostatočnú konkurenciu? Má s kým súťažiť o zákazníkov na trhu? Ak nie, rozmýšľajte, prečo je to tak. Aké sú rôzne dôvody nedostatku konkurencie a s ktorými z nich sa dá niečo robiť?