Zaujalo ma viac výrokov, ale najviac ten, kde pán pediater povedal pre mňa jednu zásadnú vec. „Nepýtajme od ľudí dotácie, pokiaľ sme nevyčerpali vlastné rezervy, a rezervy máme obrovské." Zrazu začal mnou tiecť prúd nezastaviteľných myšlienok a úvah, čo keby sme chceli aplikovať na toto prostredie metódy, ktoré sa vo výrobných podnikoch aplikujú niekoľko desaťročí a v zahraničí aj viac ako storočie. Výkonnosť výrobného podniku môžeme charakterizovať aj parametrom, ako kvalitne, ako rýchlo a za akú cenu je schopný uspokojiť zákazníka. Rýchlosť, kvalita a cena sú často rozhodujúcim faktorom výberu zákazníka. Zákazníkom zdravotníctva sú všetci obyvatelia tohto štátu. Teda možno predpokladať, že je to jeden z najväčších podnikov na Slovensku.
Existuje tzv. základných 8 druhov plytvaní, ktoré odstraňujeme v rôznych výrobných segmentoch:
1. Chyby - asi si vieme predstaviť, aký dramatický dôsledok môže mať čo len malá chyba lekára, ktorý určí zle diagnózu, podá zlý liek, podanie chybnej informácie a pod. Pre samotné zdravotníctvo to znamená prácu, ktorá bola urobená zbytočne, náklady na nápravu, mrhanie materiálom, negovanie práce, ktorá bola vykonaná pred chybou. Kto sa už nestretol s tým, že by mu niečo zle nediagnostikovali, alebo, že lekár neurobil zlé rozhodnutie? Ja konkr. som za to zaplatil dvoma zbytočnými operáciami.
2. Nadprodukcia - produkovanie či už prác, kontrol, diagnóz nad potrebu zákazníka. Zákazník platí za niečo čo nepotrebuje a nechce. Zas je to minutý materiál, personál a jeho zbytočná práca naviac. (V diskusii bolo pekne popísané, ako sa lekár „zichruje", tak podáva isté procedúry, návštevy iných špecialistov, lieky, aby sa uistil, že nespravil chybu.) Mám pocit, že profesionál by si mal byť istý tým čo robí, a toho zichrovania by malo byť čo najmenej, je to tak u nás? Kto z nás túži absolvovať neúnosný počet vyšetrení a kŕmiť sa nespočetným počtom liekov?
3. Čakanie - tak to špeciálne popisovať netreba. Vidíme koľko čaká zákazník. Kto z nás ešte nečakal u lekára nech zdvihne ruku :). Ale vieme, koľko čakania existuje v zdravotníctve na všetko možné? Nepoznám vôbec pozadie zdravotníctva, ale viem si predstaviť, že ho je mimoriadne veľa. Stačia mi len spomienky na to ako som bol hospitalizovaný, a ako sa 30 minút zháňali lekári a sestričky na vizitu. Neviem si dosť dobre predstaviť, aké vetry by nastali u majiteľa, keby sa pracovníci vo výrobe zháňali 30 minút na začiatku zmeny, alebo na nejakú poradu, a zatiaľ by výroba stála.
4. Nevyužívanie talentu a znalosti ľudí - nepočúvanie návrhov lekárov a sestier, neimplementovanie ich návrhov do reality, obmedzenia pre rast lekárov. Môžem vám garantovať, že taký lekár alebo sestra, ktorí nevidia záujem o ich osobu, či možný progres v kariére, nebudú mať záujem robiť veci lepšie a kvalitnejšie ako je určitý štandard.
5. Doprava - vytváranie rôznych uzlov, namiesto dopravy do miesta spotreby, využívanie neadekvátnej dopravy na istý druh, či už materiálu, alebo informácie, znehodnocovanie informácie počas dopravy.
6. Zásoby - vytváranie rôznych nadmerných zásob - lieky, spotrebný materiál. Potrebný priestor pre nepotrebné zásoby, peniaze vložené do zásob, resp. žiadne zásoby. Koľko z nás sa už stretlo s tým, že liek, ktorý sme potrebovali nie a nie dostať a naopak, niektorý liek dostanete, aj keby už nič iné nebolo.
7. Neefektívny pohyb - lekári a sestričky, či zákazníci, ktorí musia obehať celú nemocnicu, aby dospeli k výsledku. Dá sa povedať neoptimalizované pracovisko. Vytváranie práce, ktorá neprináša hodnotu, preto, aby mohla byť následne vykonaná práca, ktorá tu hodnotu už prináša.
8. Nadbytočné procesy - vynakladanie nadmerného úsilia na dosiahnutie štandardného cieľa - tá istá operácia môže byť optimálne jedným lekárom vykonaná za 30 minút, druhý lekár na to potrebuje 60 minút, lebo je nútený robiť extra veci, aby dosiahol cieľ (nemá potrebné vybavenie, nemá potrebné vedomosti atď.), neštandardizované procesy - lekár nevie, aký má byť presný postup napr. stanovenia diagnózy, ako bolo spomínané aj v diskusii a na záver, robenie niečoho čo sa už robí roky, ale nikto nevie prečo sa to robí, ale robí sa to už roky, tak sa to robí.
To čo som práve popísal, je základ a sú tu popísané všetky typy možných nešvárov, s ktorými sa stretávame ako pacienti, či ako lekári. Existuje na to mnoho výborných metód, ktoré sú jednoduché a veľmi účinné zároveň. To čo som napísal, nie je nič nové a prevratné. Neviem ako v Európe, ale v USA je to štandardná vec, že sa metódy priemyslového inžinierstva využívajú v zdravotníctve. Zatiaľ neviem o žiadnom zdravotníckom zariadení u nás, ktoré by využívalo tieto poznatky, možno že len akosi živelne a videl som pár rozvešaných Systémov kvality po nemocniciach, čo mi nezaručí prakticky nič, ako zákazníkovi. Toto je pre mňa najzrozumiteľnejšia vec, počul som už o mnohých riešeniach, s ktorých som po dvoch vetách nerozumel vôbec nič, ale nepriniesol ho žiadny lekár, ale skôr politik. Tieto metódy s velikánskym úspechom aplikujú aj firmy, ktoré poskytujú zdravotné pomôcky, nástroje a materiál aj na Slovensku. Ako ďaleko je od nich k nášmu zdravotníctvu?