
Rozhovor on-line neprebiehal prostredníctvom chatu, to by sa asi ťažko dalo zrealizovať (live jeden odpovedajúci niekoľkým desiatkam pýtajúcich sa).
Po napísaní otázky som, pochopiteľne, očakával odpoveď. Rozmýšľal som síce, či otázky nie sú filtrované a tak sa nedočkám, ale napokon predsa:
stanley - Dobry. Preco sa vasa spolocnost obuva do cirkvi (vseobecne)? Akoby ste nedokazali prezentovat vlastne nazory, iba sa snazite vyvratit nabozenske nazory. Prikladom je vasa internetova stranka, kde je 95% clankov o nabozenstve. Vdaka za odpoved.
( 30.01.2006 12:02 ) Naopak, našim cieľom nie je byť len kritickými, ale pozitívne formovať životné postoje a hodnoty ľudí bez náboženského vyznania. O tom svedčia aj manifesty humanistov, posledný bol prijatý v roku 2000 a aj Amsterdamská deklarácia, ktorá definuje základy moderného humanizmu. Radi vás s nimi oboznámime. Kontaktuje nás, na mailovej adrese.
Zdá sa to len mne, ale ozaj dotazovaný člen združenia slovenských humanistov odpovedal vágne, nie príliš jasne a možno to ani nebola odpoveď na zadanú otázku... Ale ponuku na vstup som dostal. :)
Okrem iných otázok typických pre čitateľov média, na ktorom debata prebiehala som objavil (pre mňa) dve zaujímavé:
roman h. - Pekny den. V ustave nasho statu sa vravi, ze stat sa neviaze na ziadnu ideologiu ani nabozenstvo, t.j., ze nas stat nemoze byt ani katolicky ci zidovsky, ale ani komunisticky ci ateisticky. Co vravite na preambulu, kde sa spomina cyrilometodske (krestanske) dedicstvo, na ktore sa odvolavame? Akym statom ma teda byt SR? Dakujem.
( 30.01.2006 12:10 ) V preambule ústavy sa odvolávame na cyrilometodské duchovné dedičstvo a historický odkaz Veľkej Moravy, nie ná jeho kresťanský rozmer, ktorý tvorí len časť tohto dedičstva. Preto si myslím, že je to jasne povedané v prvom článku ústavy.
V čom je teda cyrilometodské dedičstvo? V prinesení písma alebo kultúry? Veruže nie. Solúnsky bratia sem priniesli v prvom rade evanjelium v reči našim predkom zrozumiteľnej. "Staroslovienčina" sa stala oficiálnym liturgickým jazykom. Zredukovanie misijnej činnosti na kultúrnu je nezmysel. Náš štát sa teda v preambule ústavy odvoláva na kresťanský charakter dedičstva, ktoré by sme mali realizovať aj v súčasnosti.
Ďalšia otázka ma zaujala svojou jasnosťou a presnosťou:
Hubert - P. Hradecký v čo osobne Vám by mohla táto zmluva uškodiť.
( 30.01.2006 11:58 ) Napr. v tom, že by som nedokázal zabezpečiť eticko-humanistickú výchovu mojich dcér a vnúčat, ktoré už klopú na dvere.
Nechápem, ako by zmluva o výhrade svedomia mohla brániť p. Hradeckému v tom, aby svoje deti (doma) vychovával spôsobom, ktorý považuje za najvhodnejší. Výchova je totiž v prvom rade úloha rodičov a do toho určite spomínaná zmluva nezasahuje. Alebo že by po jej prijatí mal p. Hradecký toľko problémov z jej napĺňaním, žeby nezostal čas na výchovu vlastných detí?
Trošku čudne vyznieva aj veta o tom, že "chýba zmluva medzi občanmi bez náboženského vyznania a SR o možnosti výhrady vo svedomí, napriek tomu, že je to najpočetnejšie druhá skupina obyvateľov podľa sčítania ľudu z roku 2001".
Predstavte si, že máte doma 84 CD s klasickou hudbou a 16 s rapom. Rapové CD sú druhou najpočetnejšou skupinou vo vašej zbierke. Nepripadá vám to smiešne? Vy totiž nemáte iné CD, iba týchto 100, neexistuje tretia skupina... Ak je 84% Slovákov veriacich, tak tých 16% je neveriacich. Nie tretej skupiny (ak nerátame štatisticky "nezistené").
Inak, kto túto "druhú najpočetnejšiu skupinu" nereprezentuje? Ako chcú uzavrieť so Slovenskou republikou zmluvu, keď jej nedokážu byť rovnocenným partnerom?
Aby som odpovedal na otázku z nadpisu: áno aj nie...
Ono totiž nejde o to, akého vyznania sú diskutujúci, ale aby sa navzájom počúvali a nie len spolu hovorili.