Vitamíny a výživové doplnky na podporu imunity

Ľudská imunita je komplexný systém, tvorený súborom buniek a orgánov spolupracujúcich pri obrane organizmu pred...

Vitamíny a výživové doplnky na podporu imunity
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Ľudská imunita je komplexný systém, tvorený súborom buniek a orgánov spolupracujúcich pri obrane organizmu pred cudzorodými látkami a patogénmi, ale aj pred vlastnými bunkami, ktoré sú nefunkčné alebo telu škodia (odumreté a nádorové bunky). Poznáme špecifickú (získanú) a nešpecifickú (vrodenú) imunitu. Súčasťou imunitného systému je aj tzv. slizničná imunita a jej samostatným imunitným „svetom“ je črevný trakt.

Veľký vplyv na fungovanie imunitného systému majú genetické rodinné pozadie, prostredie, v ktorom žijeme, vek a dlhodobo prijímaná potrava. Ak teda hovoríme o podpore imunity prostredníctvom výživových doplnkov či byliniek, je dobré vedieť, na ktorú zložku imunity daná potravina alebo bylinka pôsobí, akým mechanizmom, po akých dávkach, a tiež, pre akú vekovú skupinu je určená.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pri úvahách nad oslabenou imunitou občas zabúdame, že nie každý prejav ochorenia musí byť zákonite aj prejavom nefungujúcej imunity. Niekedy len dostatočne nerozumieme mechanizmu fungovania tohto zložitého systému. Napríklad, pri príznakoch prechladnutia alebo nádchy, ako kýchanie, kašľanie a zvýšená teplota, si predstavujeme, že náš imunitný systém je „oslabený“, a preto sme ochoreli.

V skutočnosti môže ísť len o osobitnú formu imunitnej odpovede organizmu bez reálneho zníženia imunitných parametrov (ktoré vieme merať v krvi). Inak povedané, zvýšená teplota či pokašliavanie nemusí byť hneď príznakom oslabenej obranyschopnosti, ale naopak ukážkou správne fungujúceho systému. Podporiť takéto fungovanie imunity prostredníctvom výživových doplnkov, čajov či byliniek je žiaduce.

Skryť Vypnúť reklamu

Poznáme aj  situácie, keď snaha o „nakopnutie“ imunitného systému prírodnými látkami zvyčajne nekončí úspechom, či dokonca môže organizmu aj uškodiť.. Jednou z nich sú rôzne autoimunitné poruchy, pri ktorých imunita reaguje tak intenzívne, že útočí na vlastný organizmus. Odlišnou kategóriou sú vrodené poruchy imunity. V týchto prípadoch je lepšie navštíviť imunológa a poradiť sa s ním o vhodnosti kombinovať klasickú liečbu s prírodnou.


Ktoré výživové doplnky a vitamíny pomáhajú pri prechladnutí

  1. Zinok je stopovým prvkom, nevyhnutným pre existenciu buniek imunitného systému. Ukazuje sa, že jeho užívanie dokáže pozitívne stimulovať imunitu vrátane liečby prechladnutia. Nadmerné užívanie zinku ale môže viesť k opačným účinkom, dokonca aj k prejavom toxicity. Zinok teda odporúčame užívať najmä na začiatku a počas akútneho ochorenia horných dýchacích ciest, najlepšie v kombinácii so selénom.

  2. Selén je dôležitým antioxidantom, ktorý je taktiež nevyhnutný pre fungovanie organizmu. Konzumujme ho preventívne iba pár týždňov počas obdobia viróz, alebo priamo počas priebehu akútneho prechladnutia a nádchy. Častejšie si ho môžu dovoliť aplikovať rizikové skupiny ako tehotné ženy, mladí zle sa stravujúci ľudia, vegetariáni, fajčiari, ľudia s poruchami trávenia a seniori.

  3. Beta-glukán (IMG®) – podporný imunitný efekt tejto látky získanej z hlivy ustricovitej bol, okrem iného potvrdený aj pri infekčných ochoreniach u detí a dospelých. Vhodný je aj pre športovcov, ktorí majú po špičkovom výkone dočasne oslabený imunitný systém.

  4. Vitamín D – tento vitamín sa v posledných rokoch teší značnej pozornosti lekárov a vedcov. Ovplyvňuje správne fungovanie imunitného systému svojím protizápalovým, protivírusovým a imunomodulačným účinkom. Vitamín D tiež podporuje rozvoj ľudských svalov a kostí u detí, reguluje hladinu vápnika a fosforu v tele či funkcie srdcovocievneho systému a podobne. Získať ho môžeme „zadarmo“ zo slnečného žiarenia v mesiacoch marec až október (v našej zemepisnej polohe) a z rybieho tuku, morských rýb, húb a vaječného žĺtka.

  5. Vitamín B2 (riboflavín) – tento vitamín zvyšuje odolnosť voči bakteriálnej infekcii.  K najvýdatnejším prírodným zdrojom vitamínu B2 patria morské riasy a pivné kvasnice. Z bežných potravín sú to napríklad mandle, pečeň, syry, orechy, mlieko, vajcia, ryby a ďalšie.

  6. Probiotiká – určité baktérie v čreve ovplyvňujú vývoj a regeneráciu imunitných buniek. Ich cielený príjem je dôležitý najmä počas a po užívaní antibiotík. Správnemu fungovaniu črevnej mikroflóry pomôžete aj zvnútra potravinami, ktoré obsahujú viac prospešných bakteriálnych kultúr (probiotík). Sú nimi napríklad: kefír, zrejúce syry, jogurty, kombucha, kyslé uhorky či jablčný ocot.


Imunoblog

Imunoblog

Bloger 
Firemný blog
  • Počet článkov:  54
  •  | 
  • Páči sa:  15x

Zdravie máme iba jedno, preto je dôležité sa oň starať.Nadmerná precitlivenosť alebo naopak znížená obranyschopnosť vie poriadne zamávať s našim zdravím, ktorého hlavným zdrojom je naša imunita. Aby sme si ju však dokázali chrániť a udržať, musíme jej rozumieť. Na našom blogu preto nájdete rady odborníkov, ktorí majú dlhoročné skúsenosti v oblasti zdravia a imunity. Viac o imunite sa dočítate na: www.imunoblog.sk Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

6 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Róbert Ďurec

Róbert Ďurec

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Skryť Zatvoriť reklamu