To, že sa niekto od roku 2005 zapojil do druhého piliera znamená pre štátny rozpočet jeden negatívny a jeden pozitívny dopad.
Negatívny dopad spočíva v tom, že sa znížia príjmy na vyplácanie dôchodkov o čiastku odvodov presmerovaných do druhého piliera.
Pozitívny v tom, že sa znížia výdavky na dôchodky o čiastku, o ktorú sa takémuto dôchodcovi priznáva v prvom pilieri nižší dôchodok.
Aby sa nesčítavali peňažné sumy vyjadrené v korunách, ktorej hodnota sa z roka na rok mení, dôchodkový systém vyjadruje hodnotu peňažných súm v percentách, resp. násobkoch celkovej priemernej mzdy príslušného roka.
Je napríklad jedno či sme prispievali z 18 761 Sk mzdy v roku 2006 alebo z 1 863 Sk v roku 1969, obe čiastky sa rovnajú celkovej priemernej mzde tohto obdobia, takže sa považujú za čiastku rovnakej hodnoty, a aj za ne prináleží rovnaký dôchodok.
Výška odvodov presmerovaných do druhého piliera je daná ako 9 percent zo mzdy jednotlivca, v našom prípade predpokladajme, že to bude vždy priemerná mzda SR.
Ročný objem presmerovaných odvodov do druhého piliera je teda 1,08 priemerných mesačných miezd (12*0,09).
Aktuálne sa za 1 odpracovaný rok so mzdou na úrovni priemernej slovenskej mzdy priznáva dôchodok vo výške 1*1* 249,14* 105%, čo je 261,60 Sk/mes. Do júna 2008 to bolo bez percenta valorizácie 249,14 Sk. Spolu za rok je to teda 3 064 Sk.
Zapojeným do druhého piliera sa dôchodok v prvom pilieri kráti na polovicu, čiže ročná čiastka 3 064 Sk o 1 532.
Priemerná mzda v roku 2008 sa očakáva približne na úrovni 22 000 Sk.
Čiastka, o ktorú sa znížia ročné výdavky sociálnej poisťovne za jeden rok zapojenia do druhého piliera je teda 7 % priemernej mesačnej mzdy (1 532 ku 22 000).
Aká bude teda súhrnná bilancia v prípade 35 ročného človeka, ktorý zarába priemernú mzdu, do druhého piliera sa zapojil v roku 2005, dožije sa 75 rokov, čo je zhruba priemerný vek dožitia 35 ročných a nezanechá za sebou pracujúceho potomka?
Suma presmerovaných odvodov v období od 35 do 61 rokov jeho veku je 27 rokov krát 1,08 násobok celoštátnej priemernej mesačnej mzdy, čiže 29,16 PMZ.
Suma znížených výdavkov z titulu zníženia dôchodku vyplácaného od 62 do 75 rokov je 14 rokov dôchodku krát 27 rokov v druhom pilieri krát 7 % PMZ, teda 26,46 PMZ.
Celková bilancia teda je, že štát si znížil príjmy o 29,16 PMZ, výdavky o 26,46 PMZ a teda na druhom pilieri v prípade tohto jednotlivca prerobil čiastku na úrovni 2,7 násobku priemernej mzdy, čo je súčasných cca 59 400 Sk.
Rozpísané po rokoch je to v tabuľke:
rok | vek | zníženie príjmov štátu | zníženie výdavkov štátu | bilancia kumulatívne |
v násobkoch priemernej mes. mzdy (PMZ) | ||||
2005 | 35 | 1,08 | 0,00 | -1,1 |
2006 | 36 | 1,08 | 0,00 | -2,2 |
2007 | 37 | 1,08 | 0,00 | -3,2 |
2008 | 38 | 1,08 | 0,00 | -4,3 |
2009 | 39 | 1,08 | 0,00 | -5,4 |
2010 | 40 | 1,08 | 0,00 | -6,5 |
2011 | 41 | 1,08 | 0,00 | -7,6 |
2012 | 42 | 1,08 | 0,00 | -8,6 |
2013 | 43 | 1,08 | 0,00 | -9,7 |
2014 | 44 | 1,08 | 0,00 | -10,8 |
2015 | 45 | 1,08 | 0,00 | -11,9 |
2016 | 46 | 1,08 | 0,00 | -13,0 |
2017 | 47 | 1,08 | 0,00 | -14,0 |
2018 | 48 | 1,08 | 0,00 | -15,1 |
2019 | 49 | 1,08 | 0,00 | -16,2 |
2020 | 50 | 1,08 | 0,00 | -17,3 |
2021 | 51 | 1,08 | 0,00 | -18,4 |
2022 | 52 | 1,08 | 0,00 | -19,4 |
2023 | 53 | 1,08 | 0,00 | -20,5 |
2024 | 54 | 1,08 | 0,00 | -21,6 |
2025 | 55 | 1,08 | 0,00 | -22,7 |
2026 | 56 | 1,08 | 0,00 | -23,8 |
2027 | 57 | 1,08 | 0,00 | -24,8 |
2028 | 58 | 1,08 | 0,00 | -25,9 |
2029 | 59 | 1,08 | 0,00 | -27,0 |
2030 | 60 | 1,08 | 0,00 | -28,1 |
2031 | 61 | 1,08 | 0,00 | -29,2 |
2032 | 62 | 0,00 | 1,89 | -27,3 |
2033 | 63 | 0,00 | 1,89 | -25,4 |
2034 | 64 | 0,00 | 1,89 | -23,5 |
2035 | 65 | 0,00 | 1,89 | -21,6 |
2036 | 66 | 0,00 | 1,89 | -19,7 |
2037 | 67 | 0,00 | 1,89 | -17,8 |
2038 | 68 | 0,00 | 1,89 | -15,9 |
2039 | 69 | 0,00 | 1,89 | -14,0 |
2040 | 70 | 0,00 | 1,89 | -12,2 |
2041 | 71 | 0,00 | 1,89 | -10,3 |
2042 | 72 | 0,00 | 1,89 | -8,4 |
2043 | 73 | 0,00 | 1,89 | -6,5 |
2044 | 74 | 0,00 | 1,89 | -4,6 |
2045 | 75 | 0,00 | 1,89 | -2,7 |
Podstatne horšia bude bilancia v prípade tých, ktorí majú deti, predpokladajme, že dve, takže každý z rodičov zanechá po sebe jedného, predpokladajme pracujúceho, potomka.
Keď narodenie dieťaťa predpokladám v 28 rokoch, nástup do práce so zapojením sa do druhého piliera v jeho 22 rokoch a ostatné parametre nemeníme, potom rozpis zníženia príjmov štátu, zníženia výdavkov a celkovej bilancie je:
rok | vek najstaršieho | zníženie príjmov štátu | zníženie výdavkov štátu | bilancia kumulatívne | |
v násobkoch priemernej mzdy | |||||
2005 | 35 | 1,08 | 0,00 | -1,1 | ďieťa má 7 rokov |
2006 | 36 | 1,08 | 0,00 | -2,2 | |
2007 | 37 | 1,08 | 0,00 | -3,2 | |
2008 | 38 | 1,08 | 0,00 | -4,3 | |
2009 | 39 | 1,08 | 0,00 | -5,4 | |
2010 | 40 | 1,08 | 0,00 | -6,5 | |
2011 | 41 | 1,08 | 0,00 | -7,6 | |
2012 | 42 | 1,08 | 0,00 | -8,6 | |
2013 | 43 | 1,08 | 0,00 | -9,7 | |
2014 | 44 | 1,08 | 0,00 | -10,8 | |
2015 | 45 | 1,08 | 0,00 | -11,9 | |
2016 | 46 | 1,08 | 0,00 | -13,0 | |
2017 | 47 | 1,08 | 0,00 | -14,0 | |
2018 | 48 | 1,08 | 0,00 | -15,1 | |
2019 | 49 | 1,08 | 0,00 | -16,2 | |
2020 | 50 | 2,16 | 0,00 | -18,4 | ďieťa už pracuje |
2021 | 51 | 2,16 | 0,00 | -20,5 | |
2022 | 52 | 2,16 | 0,00 | -22,7 | |
2023 | 53 | 2,16 | 0,00 | -24,8 | |
2024 | 54 | 2,16 | 0,00 | -27,0 | |
2025 | 55 | 2,16 | 0,00 | -29,2 | |
2026 | 56 | 2,16 | 0,00 | -31,3 | |
2027 | 57 | 2,16 | 0,00 | -33,5 | |
2028 | 58 | 2,16 | 0,00 | -35,6 | |
2029 | 59 | 2,16 | 0,00 | -37,8 | |
2030 | 60 | 2,16 | 0,00 | -40,0 | |
2031 | 61 | 2,16 | 0,00 | -42,1 | |
2032 | 62 | 1,08 | 1,89 | -41,3 | rodič je už dôchodca |
2033 | 63 | 1,08 | 1,89 | -40,5 | |
2034 | 64 | 1,08 | 1,89 | -39,7 | |
2035 | 65 | 1,08 | 1,89 | -38,9 | |
2036 | 66 | 1,08 | 1,89 | -38,1 | |
2037 | 67 | 1,08 | 1,89 | -37,3 | |
2038 | 68 | 1,08 | 1,89 | -36,5 | |
2039 | 69 | 1,08 | 1,89 | -35,6 | |
2040 | 70 | 1,08 | 1,89 | -34,8 | |
2041 | 71 | 1,08 | 1,89 | -34,0 | |
2042 | 72 | 1,08 | 1,89 | -33,2 | |
2043 | 73 | 1,08 | 1,89 | -32,4 | |
2044 | 74 | 1,08 | 1,89 | -31,6 | |
2045 | 75 | 1,08 | 1,89 | -30,8 | |
2046 | 48 | 1,08 | 0,00 | -31,9 | rodič už nežije |
2047 | 49 | 1,08 | 0,00 | -32,9 | |
2048 | 50 | 2,16 | 0,00 | -35,1 | vnuk už pracuje |
2049 | 51 | 2,16 | 0,00 | -37,3 | |
2050 | 52 | 2,16 | 0,00 | -39,4 | |
2051 | 53 | 2,16 | 0,00 | -41,6 | |
2052 | 54 | 2,16 | 0,00 | -43,7 | |
2053 | 55 | 2,16 | 0,00 | -45,9 | |
2054 | 56 | 2,16 | 0,00 | -48,1 | |
2055 | 57 | 2,16 | 0,00 | -50,2 | |
2056 | 58 | 2,16 | 0,00 | -52,4 | |
2057 | 59 | 2,16 | 0,00 | -54,5 | |
2058 | 60 | 2,16 | 0,00 | -56,7 | |
2059 | 61 | 2,16 | 0,00 | -58,9 | |
2060 | 62 | 1,08 | 2,80 | -57,1 | ďieťa je už dôchodca |
2061 | 63 | 1,08 | 2,80 | -55,4 | |
2062 | 64 | 1,08 | 2,80 | -53,7 | |
2063 | 65 | 1,08 | 2,80 | -52,0 | |
2064 | 66 | 1,08 | 2,80 | -50,3 | |
2065 | 67 | 1,08 | 2,80 | -48,5 | |
2066 | 68 | 1,08 | 2,80 | -46,8 | |
2067 | 69 | 1,08 | 2,80 | -45,1 | |
2068 | 70 | 1,08 | 2,80 | -43,4 | |
2069 | 71 | 1,08 | 2,80 | -41,7 | |
2070 | 72 | 1,08 | 2,80 | -39,9 | |
2071 | 73 | 1,08 | 2,80 | -38,2 | |
2072 | 74 | 1,08 | 2,80 | -36,5 | |
2073 | 75 | 1,08 | 2,80 | -34,8 | |
2074 | 48 | 1,08 | 0,00 | -35,9 | dieťa už nežije |
2075 | 49 | 1,08 | 0,00 | -36,9 | |
2076 | 50 | 2,16 | 0,00 | -39,1 | pravnuk už pracuje |
2077 | 51 | 2,16 | 0,00 | -41,3 | |
2078 | 52 | 2,16 | 0,00 | -43,4 | |
2079 | 53 | 2,16 | 0,00 | -45,6 | |
2080 | 54 | 2,16 | 0,00 | -47,7 | |
2081 | 55 | 2,16 | 0,00 | -49,9 | |
2082 | 56 | 2,16 | 0,00 | -52,1 | |
2083 | 57 | 2,16 | 0,00 | -54,2 | |
2084 | 58 | 2,16 | 0,00 | -56,4 | |
2085 | 59 | 2,16 | 0,00 | -58,5 | |
2086 | 60 | 2,16 | 0,00 | -60,7 | |
2087 | 61 | 2,16 | 0,00 | -62,9 | |
2088 | 62 | 1,08 | 2,80 | -61,1 | vnuk je už dôchodca |
2089 | 63 | 1,08 | 2,80 | -59,4 | |
2090 | 64 | 1,08 | 2,80 | -57,7 | |
2091 | 65 | 1,08 | 2,80 | -56,0 | |
2092 | 66 | 1,08 | 2,80 | -54,3 | |
2093 | 67 | 1,08 | 2,80 | -52,5 | |
2094 | 68 | 1,08 | 2,80 | -50,8 | |
2095 | 69 | 1,08 | 2,80 | -49,1 | |
2096 | 70 | 1,08 | 2,80 | -47,4 | |
2097 | 71 | 1,08 | 2,80 | -45,7 | |
2098 | 72 | 1,08 | 2,80 | -43,9 | |
2099 | 73 | 1,08 | 2,80 | -42,2 | |
2100 | 74 | 1,08 | 2,80 | -40,5 |
Z tabuľky je vidno, že v najťažších rokoch 2040 - 2060 je vždy negatívna bilancia štátu, minimálne na úrovni 30 násobku priemernej mesačnej mzdy.
Druhý pilier teda k týmto rokom znamená na tejto "polrodine" zaťaž na úrovni minimálne súčasných 680 tisíc Sk, v priemere takmer 1 mil. Sk.