Jeho príspevok a súvisiaca spomínaná téma nám pekne poskytuje obraz smerovania katolíkov u nás, keďže raprezentuje katolícku cirkev Slovenska. Obraz smerovania katolíkov, alebo predstavu vodcov katolíkov? Pokúsim sa očami študenta teológie, v krátkosti analyzovať určité časti príhovoru, ktoré pokladám za nosné, pretože sa vyskytujú vo frázach tvoriacich podstatnú konštrukciu textu.
Prídavné meno mravný je v príhovore použité šesťkrát; päť ráz v spojení so slovom život, raz so slovom vplyv. To, čo zaujíma Zvolenského je prínos veriacich pre spoločnosť, kresťanský mravný vplyv na spoločnosť a funkčné údy Kristovho mystického tela (biblický obraz) katolíckej cirkvi na Slovensku. Ak sa nemýlim, zámerne podčiarknuté termíny sú skôr súčasťou ekonomického jazyka. Žeby tento bol až tak hlboko zakorenený v podvedomí tých, ktorých príspevok reprezentuje? Človek má absolútnu hodnotu už pre samotný fakt svojho jestvovania. V tomto príhovore je, však, vo funkcii spoločnosti, čiže je tu pre niečo iné, nie pre podstatnú skutočnosť svojho bytia. Nie sme tak ďaleko od marxizmu. Akoby tu nebolo nič podstatnejšie okrem ovplyvnenia spoločnosti mravným správaním sa kresťanov. Kedy sa konečne pochopí, že čas kedy kresťania boli príkladom pre iných je dávnou minulosťou? Kedy sa pochopí, že ak si kresťania nevezmú príklad z tých, čo k nim nepatria, nemajú viac právo nazývať sa ľuďmi?
Prízvuk daný morálnym veciam sa mi v tomto prípade zdá nadmieru prehnaný. Svetu, ktorý sa mení, je moralistický jazyk so svojimi podstatnými výrazmi „musíš a nesmieš“ archaický, negatívny a nič nehovoriaci. Morálna teológia by mala zmeniť svoje termíny „musíš a nesmieš“ na „chceš a môžeš“ a morálka získa úplne nové dimenzie. Veď práve ona je o živote, čiže o skúsenosti. Možno sa pri tom človek raz, dvakrát popáli a zraní, no jazvy mu budú krásne vlastné. Nezrádzajme teda oblasť morálnej vedy.
Ak veriaci, aj kvôli hriechu, nepristupujú k svätému prijímaniu, ako to v závere spomína Zvolenský, nie je to i preto, že slová kazateľov nevedia viac presvedčiť o tom, že kresťanský život je najlepším spôsobom života na zemi? Najprv by o tom museli presvedčiť asi sami seba. A vedia vôbec, že Eucharistia sa nelimituje iba (*) na sväté prijímanie? Otázok by tu mohlo byť strašne veľa. Faktom je, že v cirkvi nesú zodpovednosť za veriacich v prvom rade biskupi a kňazi. Teda? Každá negatívna štatistika je napomenutím ich samých.
(*) ...na nedeľných bohoslužbách v našich farnostiach sa zúčastňujú aj viacerí veriaci, ktorí nepristupujú k svätému prijímaniu, ale živia sa v podstate iba chlebom Ježišovho slova.