Väčšinaz nás by súhlasila s tvrdením, že len nedávno boli Vianoce a užmáme marec a daňové priznania na krku. Alebo prečo sa nám zrazu zdá, žeVeľká Noc klope na dvere a ešte len „včera“ sme zbalili vianočný stromčekdo škatule. Letné dovolenky plánujeme už nielen pomocou LAST Moment, čo bolokedysi veľké nóvum, ale už je bežne v ponuke februárový FIRST Moment. Inakozaj škoda, že nás cestovky nenaučia viac anglických termínov, najlepšie všetky?!Aj táto úvaha sa ocitla v poznámkach kedysi pred pol rokom a „svetlosveta“ uzrie až teraz, keď sa už objavujú prvé vianočné ponuky a zástupyčokoládových figúrok už vzorne čakajú v regáloch na príchod Mikuláša. Aleveď ešte len začala jeseň preboha?! Čo takto vyjsť na prechádzku vona nájsť si svoj list zo stromu, kde bude napísaná pravda o našom vlastnomživote...
Jednouz možných odpovedí je, že nám uniká zmysel žitia. Prečo vôbec sme saocitli na našej modrej planéte? Dosť to súvisí so zmenou spôsobu nášho života.Doba nás núti byť rýchli, stále byť „in, mať novú košeľu, vedieť nové zbytočnévedomosti, stále v tempe a pokluse. Žijeme nepochopiteľne rýchlo.Celá spoločnosť sa mení k horšiemu. Hodnoty sa strácajú. Zabúdame prečo žijeme.Treba byť úspešný a trendy. Makať od rána do večera. Cieľom je vysokýplat, cool mobil či noťas, auto, byt či dom, stúpať stále hore v rebríčku.Čoho a Kam? Zrazu sa ocitneme v kolotoči, ktorí sa stále viaca rýchlejšie točí. Alebo aj v mlynčeku, ktorí nás všetkých zomelie.Kde to skončí, keď to takto pôjde ďalej?! Ak sa nám zdá, ako rýchlo beží nášživot, čo potom generácií našich detí a vnúčat? Ak máme pocit, že Vianocesú tu čoraz častejšie, aké pocity budú mať oni!? „Ách jo, veď som sa len prednedávnom narodil a už šup ho do hrobu?!Ledva si stačíš pomyslieť, hmm, ale nejako rýchlo ubehol ten život, nemyslíš?!“
Je to desnápredstava. Skúsme ju konkretizovať. Každý sám na sebe! Musíš veľa pracovať, abysi zarobil. Musíš veľa spotrebovať, aby si zarobené minul. Ak veľa pracuješ,ostane ti málo času. A ten malý kúsoček voľného času aj tak strávišs košíkom v supermarkete, kde vyzbrojený kreditkami ľahko míňaš ťažkozarobené. A stále „do kolečka, do kola!“ Sem tam sa vytrhneme dovolenkou z kolobehu.Ale aj tá dovolenka je pre väčšinu stresom, aj počas nej nestíhame. Drvivejväčšine národa sa veľmi páči, keď nejaké voľno padne na piatok či pondeloka máme zrazu predlžený trojdňový víkend. Prečo teda nepracujeme len 4 dniv týždni a nežijeme skromnejšie, jednoduchšie, normálnejšie?
Možnúpríčinu nájdeme vo virtuálnom mediálnom svete reklamy. Príklad z novínje viac ako symbolický. Na jednej strane veľký článok o pokračujúcejtragédií v Darfúre prebíja druhá strana - veľká reklama s nápisom „Vymeň starú za novú“. Svet reklamy je svetom „mútenia hláv“. Tocelé súvisí so spomínaným „kolotočo-mlynčekom“: práca, reklama, spotreba. Jednouz príčin trvalého nedostatku času je rýchly spôsob života s neustálerastúcou spotrebou, kde meníme staré za nové aj keď často zbytočne. Ideme kúpiťs dcérou hrozno a pri pokladni zistíme, že košík máme bohatšío niekoľko ďalších položiek. Tá naša uponáhľanosť, rýchly spôsob života,míňanie zarobených peňazí, trvalá spotreba vyvoláva v nás pocity nedostatkučasu. V podstate nestíhame žiť! A ak teda nestíhame žiť, tak čovlastne robíme?
Mne táspomínaná novinová stránka stále beží pred očami. Ovaľuje ma tá absurdita. Najednej strane informácia o tisíckach mŕtvych, informácia o tom, akonáš „vyspelý“ svet nedokázal zabrániť genocíde a najväčšej humanitárnejkatastrofe súčasnosti a na druhej strane informácia o tom, aké výhodymá kúpa nového auta. Nemám, čo by som viac dodal. Musím končiť. Beží mi čas.Musím makať, aby som našetril na kúpu novej „škody“. Veď naša vláda mi užurýchlene a nezákonne stavia nové diaľnice. A staré cesty sú čorazhoršie! Ale to je už iná pesnička. Na záver trošku odľahčenia od Plíhalas jeho Radostnou vyhlídkou: Až mi bude tak sto deset, přijde Bůh azmáčkne RESET.