Za bratov Rómov II

Hnusný humanista z Bratislavy sa znova hlási. Tento krát s vlastnými príbehmi a novými postrehmi. Zmiešajú sa langoše od rómskeho bufetára s nakupovaním bez košíka a medenými drôtmi z Rudnian. Okoreníme to, dúfam kratším pokusom o filozofiu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)
z mapovania 40-tich rómskych osád v r. 2006
z mapovania 40-tich rómskych osád v r. 2006 (zdroj: Jakub Šimek)

Na začiatok chcem zdôrazniť, že žiadny humanista, ako ma nazvali diskutéri z predošlého článku, nie som. Humanizmus a relativizovanie v duchu postmoderny diskusii o Rómoch len škodia. V istom zmysle som libertarián, ktorý tvrdí, že sloboda človeka končí tam, kde začína päsť toho druhého. Nemám problém s tým, keď niekto vystrelí na človeka, ktorý sa mu vlámal do domu. Ak mu niekto len pobehuje po záhrade, tak je lepšie iba zahučať alebo možno vystreliť do vzduchu. Predsa v Amerike ešte nie sme. Celá pointa je, že libertarián rieši problémy vo svojom okolí buď podobrotky alebo pozlotky, ale vždy sám. Nečaká na spasiteľa v podobe politikov alebo nejakého poblúzneného Kotlebu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niektorí diskutéri ma obviňovali, že živého Róma som v živote nevidel. Nie je to tak. V lete sa stretávam dosť často s Rómom, správnym chlapom, ktorý má stánok pri jazere, kde sa chodím kúpať. Určite je omnoho bohatší ako ja. Minule som mu povedal, že toho veľa v ten deň neminiem, lebo som už dal 12 eur za obed s mamou. Povedal mi, že platiť by mali hádam rodičia. Že oni „všecko tým deťom platia". Za mnou v rade pri stánku stál na horúcom slnku imigrant z Blízkeho východu v obleku. Chcel hotdog a kofolu. Bufetár, mu povedal 1,3 eura. Potom naňho zhúkol ešte raz „1,3 eura". Otočil sa ku mne a povedal o imigrantovi: „On je hlúpučký" a pokrútil hlavou. Keď mu vydával, tak mu tie peniaze hodil do ruky, aby sa ho nedajbože nedotkol. Ako vidno, Rómovia a ostatná Slovač toho majú veľa spoločného.

SkryťVypnúť reklamu

Pointa tohto príbehu je aj tá, že na východe Slovenska asi nie je veľa bufetárov rómskeho pôvodu a to hlavne preto, že tam nie je veľa ľudí ako ja, ktorí za pár hodín pri jazere minú desať eur na pár pív a langošov. Jasne, že ak by sme zohľadnili lokálne ceny a kúpnu silu išlo by asi o 6 eur. Sklon k úsporám je na východe asi väčší, ale miera úspor bude asi nižšia ako v Bratislave a určite sú aj spotrebné návyky diametrálne odlišné. Aj nedávny článok v Sme o zakladaní živnosti hovoril, že najľahšie je začať v Bratislave. Ide o začarovaný kruh chudoby. Nechcem tým ospravedlňovať priestupky Rómov ani proklamovať zastarané heslo z fotografie „protináckovskej demonštrácie", kde anarchisti držia transparent s nápisom „Nerozdeľujú nás rasy, ale triedy". V dnešnom „diskurze Univerzity a postpolitiky" nebudeme ďaleko od pravdy ak povieme, že nás skôr spája nízka životná úroveň, alebo nízka úroveň ekonomického rozvoja. Veľa o tom dopodrobna popísal napríklad indický nositeľ Nobelovej ceny za ekonómiu Amartya Sen. No predsa existuje veľké rezíduum, zostatok v podobe emócie, ktorá predstavuje značný politický kapitál pre pravicový populizmus a nedá sa stotožniť so zlou ekonomickou situáciou a jej symptómami.

SkryťVypnúť reklamu

Aby som to ilustroval: Predstavme si, že jedného krásneho dňa všetkých Rómov naraz napadne vrátiť fľaše, čo majú doma. Kúpia si za to oplotené haciendy s kamerami a s Range Roverami a jachtami na dvoroch. Zrazu začnú zamestnávať svojich susedov gadžov ako upratovačky, opatrovateľky, záhradníkov a kuchárov. Nebolo by práve to tou najväčšou nočnou morou par excellence?

Druhý príbeh sa týka mojej drahej, ktorá ako som už spomínal má írsku a libanonskú krv a k tomu ešte na čierno zafarbené vlasy, a preto pre neznalého môže občas vyzerať ako Rómka. Minule si pred prácou išla kúpiť ice tea do obchodu. Stále ju sledoval nejaký muž a chodil všade kam išla. Potom jej začal niečo hovoriť, no nerozumela čo. Pochopila, že je to asi SBSkár a pýta sa, prečo nemá košík. Na jej prekvapenie, keď išla platiť, zistila, že daný pán je iba obyčajný zákazník. Zase jej niečo hovoril, tak sa na neho naštvala a začala mu nadávať po anglicky. Daný pán si asi pomyslel, že „Kua, nejaká, na jazyky nadaná Rómka!"

SkryťVypnúť reklamu

Musím priznať, že správy o tom, ako Rómovia v Rudňanoch ukradli všetko medené z tamojšej fabriky a zničili tak technológiu za vyše milión eur ma poriadne naštvali. Začal som na chvíľu pochybovať o svojej téze o potrebe bratskej (nie humanistickej) lásky. Veď to už prestáva byť vtipné! Nejde o zemiaky alebo psa, ale o stratu práce pre 50 ľudí, navyše v čase krízy a v takomto regióne. Ide o osobné tragédie a makroekonomický dopad. No trocha ma schladili diskusie pod článkom. Nemohol som vygoogliť niektoré spomínané fakty, ale vraj tá firma bola už v úpadku a dlhšie sa tam nepracovalo. Navyše majiteľ dlhoval úradom a kdekomu a bola na neho uvalená exekúcia. Touto krádežou je technológia síce bezcenná a nepredajná, ale vraj opraviteľná. Znova podotýkam, že toto boli informácie len diskutérov. Jeden sa odkazoval na TA3, no nevedel som to nájsť v archíve. Nie je to podstatné, lebo nejaký feťáci sa asi nad makroekonomickými dopadmi svojich činov nikdy zamýšľať nebudú. Minimálne ale zostáva rozum stáť pri informácii, že daná fabrika nebola dostatočne zabezpečená a nikto ju nešiel behom celého mesiaca v takejto lokalite skontrolovať.

Tento bizarný prípad nám však poskytuje priestor na trochu provokatívneho filozofovania bez toho, aby sme sa čo i len dotkli postmoderného relativizovania, tak príznačného pre tzv. kultúrne štúdia. Niekde som čítal takúto úvahu: Skutočne amorálny je filozof, ktorý spochybňuje vlastnícke práva a nie zlodej, ktorý kradne. Ten si váži vlastnícke práva, lenže svoje viac, ako niekoho druhého. Myslí si, že on sa o vec „vie lepšie postarať". Takže aj kriminalita je morálna. A ak učiníme hegeliansky obrat, tak nám vyjde, že morálka je kriminálna. Ak ale zoberieme dualizmus celku a partikulárneho, tak radikálny hegelianec by povedal, že „vlastníctvo je krádež". Asi urobíme najlepšie, ak tento abstraktný komunistický blábol rýchlo odhodíme. Ono je ale vtipné, že v postkomunistických krajinách práve tieto komunistické drísty akosi platia. Po revolúcii sa nomenklatúra, aj s jej štruktúrami à la ŠTB a KGB, všade zmocnila nemalého kapitálu a použila hrubokrkých mafiánov s reťazami na krku a Mercedesmi len ako zásterku a zábavku pre verejnosť. Takto to niekto opisoval v rozhovore na Sme. Ilustrujú to aj problémy, ktoré majú naši žraloci v súčasnosti napríklad pri zbrojnej zákazke v Poľsku. Dnes sa tomu hovorí Private Equity a je v tom veľa „hot jobov" pre bystrých absolventov. Netreba si to ale veľmi mýliť s PE ako Blackstone a podobne.

Podľa Fukuyamu netreba nikdy zabúdať na biológiu. Šimpanzy majú tiež svoju „politiku a organizovaný zločin" (Na Slovensku sa tieto pojmy dosť prekrývajú). V jednej holandskej zoo zosadil silný mladý šimpanz doterajšieho staršieho alfa samca. Ten ho aj s komplicom jednej noci úkladne zavraždil. Poučenie je, že nejde iba o silu, ale aj o väzby. V jednej africkej rezervácii boli zase pozorované gangy šimpanzov, ktorí napádali územia ovládané inými gangmi, zabíjali samcov, kradli ich potravu a samice. Keď počujeme hulákať našich krásnych sfetovaných, kvázi mafiánskych alfa chlapcov, tak zistíme, že ľudstvo ďaleko nepokročilo. Vzdelanie nám dáva istú malú šancu. Napríklad na Molone Street v Belfaste s jej obrovskými vilami môžu žiť protestanti a katolíci spolu. No v chudobných častiach by to bol veľký omyl. Lenže tak, ako sa v stredoveku viedli diskusie o tom, koľko anjelov sa zmestí na hrot ihly, tak sa dnes rieši ako dať triple A rating derivátom, ktoré sú podložené aktívami s kvalitou podobnou, a majiteľmi podobnými, tým našim „v osadách".

V skratke ľudstvo „hodne pokročilo" len Rómovia stále nechápu, že keď sa povie: „Ten psíček a poník je zlatučký až k sežrání", tak človek to väčšinou nemyslí doslovne.

Jakub Šimek

Jakub Šimek

Bloger 
  • Počet článkov:  157
  •  | 
  • Páči sa:  15x

Študoval som medzinárodné vzťahy na FMV EUBA a pracoval som 12 rokov ako projektový manažér zahraničných projektov rozvojovej spolupráce. V súčastnosti pracujem ako konzultant v oblastiach ako rozvojová spolupráca, sociálne inovácie a dopad, zodpovedné podnikanie, efektívny altruizmus a freelancujem ako finančný/projektový manažér, copywriter či prekladateľ. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu