Fakt, že náklady na softvér v novej sedmičkovej rade BMW prevýšili náklady na hardvér, napovedá, že vstupujeme do novej doby. Technológia je ako voda. Sama nemá tvar, je poddajná, ale jej záplava presiakne do všetkého. „Ak nie ste na facebooku, neexistujete", tak znel titulok na SME. Pápež je na facebooku. McCain ako prvý poskytol rozhovor výlučne na twitteri. Mladý študent so „smartphonom" je viac cool ako vyholený „sedlák" s Mercedesom. Najpotupnejšie pre Gašparovičovu prezidentskú kampaň bolo zistenie, že nevie na čo slúži Google. Čo na tom, že bol pri moci „v najtemnejších časoch" Slovenska („šak mafijáni sú v pohode, ne?"), ale „to čo je za chobota, že nevi nač slúži Google?"
Tento posun vo vnímaní technológie v našich životoch naznačuje aj samotný názov „smartphone". Dôležité je slovo smart, phone je iba komodita. „Smart" je nositeľom hodnoty. Spojenie a prístup k technológii je všetko. Doslova živá voda. Kristus by dnes bez svojho BlackBerry veľa vody nenamútil. Ako by dnes Boh zničil Sodomu a Gomoru? Jedonducho by ich odpojil od internetu. Ťažšie si predstaviť horšiu katastrofu. „To se nedělá. To je proti pravidlům"
Boj proti „technical divide" bude možno čoskoro predstavovať podobný politický kapitál ako boj proti buržoáznemu kapitalizmu v minulom storočí. Technical divide bude hlavným faktorom pretrvávajúcej nerovnosti na svete. IT džoby sú vraj imúnne voči kríze. Aspoň to tvrdia IT guruovia. Samozrejme pokiaľ ich niekto neoutsourcuje indickým guruom. Obama sa radšej počas predvolebnej kampane vzdal svojho dlhoročného členstva v cirkvi kontroverzného reverenda Jeremiah Wrighta. No svojho obľúbeného BlackBerry sa ako prvý prezident USA po nástupe do funkcie nevzdal. NSA mu ho trošku vytunovala a následne odsúhlasila. Nedávno sa nejaký predstaviteľ GE sťažoval na WSJ.com, že výrobca BlackBerry - RIM sídli v Kanade a tam putujú aj všetky dáta a je to ohrozenie národnej bezpečnosti. Navrhoval používať „NSA-approved" smartphone, samozrejme od GE. Je to síce škaredá šunka, ale aspoň je americká. V diskusií pod článkom mal jeden diskutér trefnú poznámku: „Je jedno ako zakryptované tie telefóny sú, keď s nimi senátori telefonujú počas čakania v rade v Starbucks alebo v McDonalde, je im to na dve veci." Aj tak najlepší bol senátor, ktorý zatwittoval, že ide na tajnú návštevu Iraku. Hold, ľudská hlúposť je asi nebezpečnejšia než zneužitá umelá inteligencia.
Byť počítačovo gramotný je dnes základ úspechu. Len tak si nájdete kamarátov ako napríklad Ivetu Radičovú. Inak po polroku si ma nakoniec pridal aj Fukuyama. Ten pocit priateľstva ešte stále hreje na srdci. Facebook a Twitter dali slovám „priateľ" a „nasledovník" novú plytkosť. To ale nevadí. Dôležité je, že je niekto, kto vie moje záujmy, pocity a potreby a snaží sa ich napĺňať. Pocit, že vás niekto dokonale pozná je krásny. Asi preto mi facebook stále vnucuje reklamu na peňaženku s nápisom „Bad Mother Fucker." Takto nejako si predstavujem Boha. Vie, kde som, čo robím, čo potrebujem. Boh je opisovaný ako rodič, kráľ, trojjediná bytosť, láska, príroda a iné triviálne veci. Wittgenstein by povedal, že na to, aby sme Boha spoznali potrebujeme mať v mysli nejakú existujúcu formu, do ktorej tento pojem zapadne. Facebook je perfektná forma na spoznanie „starozákonného Boha". Všetko vidí, všetko vie a trestá hriechy. Síce sa môžeš odtagovať, ale fotka zostáva. Ak nie na profile, tak na serveri. Facebook ti dá autentickú skúsenosť s Bohom, ktorý všetko vidí. Každú párty. Preto je legitímna otázka, či bol skôr on alebo facebook. Aspoň pre mnoho ľudí. Pre Boha si jedinečný a nie iba ďalší človek. Vždy ťa spozná. Je niečo ako „face recognition technology". Vie či si úprimný.
V The Economist písali o rôznych využitiach technológie rozpoznania tváre. Jedno je na monitorovanie predavačiek a toho, či sa dostatočne usmievajú na zákazníkov. Problém je v tom, že tento softvér vie rozpoznať oveľa lepšie ako človek sám, či ste úprimný. Úprimný úsmev sa buduje postupne a postupne vytráca a falošný príde a odíde rýchlejšie a strhanejšie. A kamera to vidí. Preto predavačka, ako jedna s najhoršie platených pozícii, kde máte v náplni práce iba pozdraviť a posúvať tovar, bude potrebovať Ježiša. Náboženstvo ako Marxovo „ópium ľudstva" je to pravé natural high, ktoré ti dovolí neustále sa nefalšovane usmievať na zákazníkov a byť milá. Pojem „Supermarket Jesus" z pesničky IAMXa „This Will Make You Love Again" tu dostáva prorocký význam a kázne by vlastne mali byť sponzorované supermarketmi ako školenia predavačiek z HR budgetu.
No v súčasnosti orwelovský pojem Big Brother asi najlepšie vystihuje Google. Jeho Latitude spolu s iPhonmi, ktoré dávajú geotag ako metainformáciu o každej odfotenej fotke a softvérom od Apple - Faces and Places predstavujú sľubnú budúcnosť paranoje.
Google sa nedávno podujal zastaviť odlev mozgov z firmy a išiel na to jemu typickým spôsobom - algoritmom. Na základe analýzy rozsiahlych dát o svojich 20 000 zamestnancoch sa snažil vytipovať zamestnancov, ktorí sú náchylní v budúcnosti odísť a v predstihu tomu zabrániť. Doslova sa „chce dostať do hláv zamestnancov skorej, než začnú uvažovať o odchode". Neponáša sa to na film Minority report? Hlavnou výčitkou zamestnancov, ktorí odchádzajú je, že prístup Googlu k zamestnancom je príliš neosobný. A Google na to odpovie algoritmom.
Technológia totiž nemá pocity. Softvér ma síce spozná, ale nevyvolá to v ňom pocit. Wittgenstein hovorí o procese rozpoznania niekoho tváre a o následných pocitoch. Akt rozpoznania nenastáva cez porovnanie videného s obrazom tváre v našej mysli. Je zvláštne ako podoba istých čŕt tváre niekoho s vašou dávnou láskou dokáže priniesť znovu silnú emóciu šťastia. Počítaču neprinesie nič.
Starozákonný Boh je teda ako facebook alebo vo všeobecnosti technológia - všetko vidí, všetko vie a trestá prečiny proti tabu. Novozákonný Boh je vraj láska. Láska nám na svete akosi chýba a preto sa dá konštatovať, že Boh nie je. No možno práve Boh je práve to čo tu nie je. Popperova čierna labuť. Kierkegaardova nenaplnená láska. Mŕtvy Izák. Boh nie je iba láska. Boh je nenaplnená láska. Možnosť, ktorá sa neuskutočnila. Sila nevypovedaného. Možnosť naplnenia, ktorá nenastala. Krása, ktorú sme nezažili. Neprítomný pokoj v srdci. Puto medzi ľuďmi, ktoré nie je, ale mohlo by byť. Hĺbka povrchu. Iracionálne číslo. Nevyrieknuté slovo lásky. Neposkytnutá podpora a pomoc. Objatie prázdnoty. Intimita života. Vyhasnuté čaro života. Slzy na balkóne počas nočnej letnej búrky.
Freud hovorí, že základnou podvedomou motiváciou ľudí je sex. Slavoj Žižek súhlasí, ale k tomu pridáva, že sex sám o sebe nestačí. Dôležitý je kontext. To všetko „čarovné" okolo. Uvádza ako príklad Wittgensteina, ktorý pri masturbácii v zákopoch v Prvej svetovej vojne myslel na matematiku. Možno Boh je to „čarovné okolo". No to „čarovné" dnes akosi absentuje. Pekne to vidieť napríklad na reality šou Dirty Sanchez Get High na MTV, kde si v jednom diele natáčanom v Kambodži jeden z dvojice hlavných hrdinov - priblblých Britov snaží zapaľovačom odstrániť pijavicu zo svojho vtáka, ktorú si tam sám dal v snahe objaviť „ultimate natural high." Pred záberom bolo varovanie, že potečie veľa krvi. Ale možno práve to chceme všetci vidieť, aby sme sa sami uistili, že ešte žijeme.
Z výbornej knihy kultového spisovateľa, Chucka Palahniuka Program pro preživší (Survivor) ma zaujala spomienka hlavnej postavy, Tendera Bransona na slová jeho brata: „Ľudia vo vonkajšom svete používajú technológiu. Mobilný telefón majú aby sa s nikým nemuseli stretávať a zároveň nemali pocit samoty. Kanalizáciu majú na to, aby sa o ich sračky postaral niekto iný."
Na záver treba povedať, že nám neostáva nič iné, iba čakať na umelú inteligenciu plnú hrejivej lásky, aby za nás vyriešila všetky naše sračky.