S majetkom mesta sa nakladá veľmi nehospodárne. Dôvodom je, že väčšina voličov nepozná takmer žiadneho svojho komunálneho poslanca a tým neexistuje priama osobná zodpovednosť.. Keďže zastupiteľstvo je kolektívny orgán, neexistuje ani žiadna trestnoprávna zodpovednosť poslaneckého zboru ako celku. Celej situácii nepomáha ani zloženie zastupiteľstva, kde väčšinou sedia politickí stroskotanci a prospechári. Nenahraditeľnú úlohu v tomto procese má samozrejme aj starosta.
Ako kúpiť celok po častiach za menej ako tretinu
Technopol Servis* spolu s úradom pána Bajana našiel geniálny spôsob, ako predať pozemky okolo Technopolu za menej ako tretinu a ešte tak, aby kupujúci nepotreboval všetky peniaze naraz. Na tomto obrázku môžete vidieť stav vlastníkov pozemkov pred realizáciou predaja (pozemky Technopolu Servis* - hnedá farba, pozemky mesta - zelená farba).

Ak by Technopol Servis* kúpil všetky pozemky naraz, musel by zaplatiť znaleckú cenu, ktorá by bola určite vyššia ako 150 eur/m2. Preto šikovné hlavy našli spôsob ako to kúpiť po častiach a dokonca ešte lacnejšie. Rozhodli sa kúpiť iba chodníky a parkovisko, ktoré sú vyznačené na druhom obrázku (šedá farba).

Pozemky pod chodníkmi pre atypický tvar a výmeru ohodnotili znalci na 50 eur/m2. Následne mal Technopol Servis* na základe dohody odkúpiť aj zvyšné pozemky, koré ostali tak ako je vidieť na treťom obrázku.

Samozrejme, vďaka prvému predaju tieto pozemky výrazne stratili na cene. Časť z nich je doslova odrezaných a zvyšné majú taký tvar a rozmery, že sú prakticky nepredajné, čo opätovne spôsobuje ich výrazne nižšiu cenu.
Podivný výber znalcov
Technopol Servis* si na ohodnotenie pozemkov vybral znalca Oldřicha Jarabicu (tu je jeho posudok). Poslankyňa Elena Pätoprstá požiadala starostu, aby dal urobiť nový znalecký posudok, lebo cena bola podľa nej podozrivo nízka. A tak Mestská časť vybrala Ivana Izakoviča, švagra Oldřicha Jarabicu (tu je jeho posudok). Pravdepodobnosť, že z takmer 1000 znalcov v tomto obore vyberiete práve túto rodinnú dvojicu je 1:500 000. Preto som sa pokúšal zistiť, ako Mestská časť postupovala pri výbere Ivana Izakoviča. Dostal som odpoveď, že odborná komisia zložená zo zamestnancov magistrátu vybrala náhodným výberom zo všetkých znalcov. Keď som opakovane vyžiadal menný zoznam členov komisie, dátumy zasadania a spôsob losovania, tak som už žiadnu odpoveď nedostal. Žiadnu mi zaslať nemohli, lebo od zamestnancov úradu som vedel, že žiadny výber nebol. V skutočnosti prednosta úradu Miroslav Štefánik vybral znalca a zadal vyhotoviť objednávku.
Taktizovanie pri zaradení
Tento predaj bol do programu zastupiteľstva zaraďovaný opakovane (11.11.2011, 13.12.2011, 21.02.2012), keďže ale starosta “nezohnal“ dostatočný počet poslancov, tak ho vždy z programu stiahol. Prvý-krát o ňom petržalské zastupiteľstvo hlasovalo 17.04.2012. Vtedy ho podporila väčšina (18) poslancov, ale keďže sa jednalo o režim osobitného zreteľa, boli potrebné tri pätiny všetkých, čiže 21 poslancov (tu je prvé hlasovanie). Nakoniec sa Bajanovi podarilo nájsť až 23 poslancov a pozemok sa tak 18.12.2012 predal (tu je druhé hlasovanie). Zostrih z týchto dvoch zastupiteľstiev nájdete na konci článku. Niektorí poslanci zmenili na tento predaj názor, čomu sa budem venovať v samostatnom článku.
Ďalšie nezrovnalosti
Pozemky neboli ponúknúté do súťaže iným záujemcom, ale priamo Technopolu Servis*. Tento režim sa nazýva osobitný zreteľ a musí byť zdôvodnený. Na konci dôvodovej správy (tu) je napísané, že “Žiadateľ sa celoročne stará o parkovú zeleň a vynakladá nemalé finančné prostriedky na údržbu komunikačného systému okolo celého areálu Technopolu.“ V správe ale zabudli napísať, že údržbu zelene a komunikácii vykonáva Technopol Servis* v zmysle zmluvy o prevádzkovaní majetku, kde sa v písmene k) zaväzuje: “zabezpečiť starostlivosť o najbližsie okolie UPB najmä o zeleň, poriadok, čistotu odpratávanie snehu a chemicke ošetrovanie pristupových chodníkov k UPB v zimnom období, ...“ a za tieto a iné služby dostáva mesačne paušálnu odmenu cca 5 000 eur. Tak-isto strecha budovy, ktorá je spoločná a ktorú Technopol Servis* za veľmi lukratívnych podmienok prenajíma, je bezodplatne v rámci zmluvy o prevádzkovaní majektu daná k dispozícii Technopolu Servis*. Keď si pozriete faktúry, zistíte, že Technopol Servis* fakturoval v rokoch 2011 až 2013 Mestskej časti od 200 000 eur do 300 000 eur ročne. Presnú sumu nezistíte, lebo niektoré faktúry zjavne chýbajú.
Transparentný Milan
Pozemky by ale zastupiteľstvo nemohlo predávať bez súhlasného stanoviska primátora. Napriek tomu, že som “najtransparentnejšieho“ primátora Milan Ftáčnika verejne upozornil na rodinné prepojenie znalcov, napriek tomu, že vedel o neadekvátnej cene 50 eur/m2, napriek tomu, že vedel o priemernej cene predávaných pozemkov za posledných 5 rokov (157 eur/m2), aj tak dal opakovane súhlas na takýto predaj. Mimochodom, mestské zastupiteľstvo nepredalo Technopolu Servis* iný susedný pozemok za znaleckú cenu 56 eur/m2, aj keď to primátor tlačil. Možno sa takto snažil Technopolu Servis* splácať nejaké svoje “záväzky“ zo starostovania v Petržalke.
Rozhodne súd
V zmysle Zákona č. 138/1991 Zb. o majetku obcí orgány obce sú povinné hospodáriť s majetkom obce v prospech rozvoja obce a jej občanov. Pri predajoch alebo prenájmoch sú povinné sa riadiť všeobecnou zásadou hospodárneho a efektívneho nakladania s majetkom obce. Z tohto dôvodu som sa obrátil na súd, lebo za určitých podmienok sa môže každá fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt, domáhať neplatnosti právneho úkonu alebo určenia vlastníctva obce k majetku (tu je o tom napísané viac). Nerobím si však ilúzie, lebo Slovensko nie je právy štát a ľudia si opakovane volia za svojich zástupcov neschopných a ľahko skorumpovateľných či inak manipulovateľných ľudí.
-----------------------------------------------------------------
* Pôvodne bol v celom článku nesprávne uvedený názov Technopol namiesto Technopol Servis. Holdingová spoločnosť Technopol sa podľa dostupných údajov v roku 2011 rozdelila na dve skupiny, ktoré dnes nemajú nič spoločné vrátane vlastníka (akcionárov). Dôvodom rozdelenia bol odlišný prístup k napredovaniu spoločnosti a etickému kódexu. Za nesprávne uvedenie názvu spoločnosti sa veľmi ospravedlňujem. O týchto skutočnostiach som nevedel a nepresné označenie spoločnosti bolo spôsobené mojou nedôslednosťou.
-----------------------------------------------------------------
Politici sa najviac boja verejnej kontroly a publicity. Ak chcete pomôcť, šírte prosím tento článok a podporte ho na Vybrali SME (po kliknutí sem) ako aj cez označenie Dobrý článok pod textom. Prispieva to k čítanosti a tým aj informovanosti širokej verejnosti. Ďakujem.