Ten šťuchanec nepadol z neba, ale bol reakciou na katastrofálne hospodárenie v Dopravnom podniku Bratislava a snahou, aby sa o tomto hospodárení začalo diskutovať. Aby sa bratislavská verejnosť dozvedela, kam miznú v Dopravnom podniku Bratislava milióny eur.
O čo vlastne ide? Podľa údajov FinStatu, kým v roku 2020 dosiahol Dopravný podnik zisk 4 642 323 €, za rok 2021 bola výsledkom hospodárenia strata 1 533 984 €. O výsledkoch hospodárenia Dopravného podniku za rok 2022 sa z FinStatu nič nedozvieme. Z návrhu Záverečného účtu hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy za rok 2022, ktorý predložil primátor Bratislavy Matúš Vallo na štvrtkové mestské zastupiteľstvo, však vyplývajú veľmi nelichotivé čísla. Výsledkom hospodárenia Dopravného podniku za rok 2022 bola opäť strata, ktorá sa však navýšila oproti roku 2021 takmer o pol milióna eur na 1 972 160 €.
Pritom primátor Matúš Vallo ešte v januári 2021 zriadil nový Útvar správy mestských podnikov, ktorý mal zlepšiť hospodárenie mestských podnikov, okrem iných aj Dopravného podniku Bratislava. Vo februári 2021 šéf nového útvaru Ivan Peschl tvrdil v rozhovore pre Denník N, že v mestských podnikoch chce ročne zvýšiť ziskovosť o viac ako 10 miliónov ročne. Z toho by sa až 80 % malo získať úsporou nákladov. Výsledok je presne opačný. Dopravný podnik padá z roka na rok stále do väčšej a väčšej straty. A usporené náklady akosi nevidno.
Tieto nelichotivé čísla sa pán primátor snaží zvrátiť zvyšovaním cestovného od 1. júla až o 20 percent. Oznámil to ešte v máji s odôvodnením, že pre výpadky v príjmoch mesta ide o nevyhnutný krok pre zachovanie súčasného rozsahu a kvality dopravných služieb. Bratislavčanom tým vlastne povedal, že napriek tomu, že cestujúci budú platiť v MHD až o pätinu viac ako doteraz, zvýšenie kvality dopravných služieb bude nulové. Pritom v rozpočte mesta Bratislavy na rok 2023 je schválená rekordne vysoká dotácia na MHD vo výške 118 033 505 €, čo je o 28 miliónov eur viac ako bolo v roku 2022. Kam tie milióny vlastne miznú?
Zaujímavé je aj porovnanie príjmov z cestovného za jednotlivé roky. Podľa FinStatu boli tržby Dopravného podniku Bratislava v rokoch 2017 – 2019, teda pred covidom, vo výške takmer 46 miliónov eur ročne. V roku 2020 klesli na 30,5 milióna eur a v roku 2021 na 26,83 milióna eur. Logické. Bol covid, ľudia necestovali. Z materiálu na rokovanie mestského zastupiteľstva pod názvom „Návrh výkonnostných ukazovateľov KPI pre obchodné spoločnosti mesta na rok 2023“ vyplýva, že tržby za MHD za rok 2023 sa plánujú vo výške 40 miliónov eur. Čo to znamená? Znamená to, že napriek radikálnemu zvýšeniu cestovného magistrát predpokladá v tomto roku podstatne nižšie tržby ako v rokoch 2017 – 2019. Ako to? Je možné iba jediné vysvetlenie. Cestujúcich v MHD v tomto roku ubudne. Kam asi zmiznú?
„Kvalitnejšia, atraktívnejšia a cenovo dostupná MHD je potrebná nielen pre odbremenenie priestorovo obmedzených ciest od množstva áut, čo vytvára priestor pre obyvateľov, ktorí sa potrebujú prepravovať autom, ale je tiež úsporná z hľadiska dopadu na životné prostredie v meste,“ to je citát z volebného programu strany Matúša Valla Team Bratislava.
Žiaľ pán primátor sa uberá úplne opačnou cestou, ako Bratislavčanom minulý rok pred voľbami sľuboval. Namiesto sľubovanej kvalitnejšej, atraktívnejšej a cenovo dostupnej MHD vyháňa Bratislavčanov zvyšovaním cestovného z autobusov a električiek do osobných áut. Namiesto zlepšenia životného prostredia v Bratislave nás preto čaká viac preplnených ciest a viac smogu v uliciach. Vitajte v Bratislave.