Ako som na vojne (ne)zložil vodičák na náklaďák.

Za hlbokého socializmu, podobne ako dnes, stál kurz na získanie vodičského preukazu značnú čiastku. „Béčkový" vodičák na osobné auto stál približne pol priemerného mesačného platu a „céčkový" na nákladné auto dokonca niekoľko platov. A preto azda jedinou kladnou stránkou základnej vojenskej služby bolo, že si na nej tí vojaci, čo boli rozkazom zaradení ako vodiči, mohli vodičák spraviť zadarmo. Naviac na rozdiel od civilného kurzu pre vojakov rozkazom určených za vodičov platila známa vojenská zásada „Ať děláš, co děláš, řidičák uděláš" a ten vodičák za každých okolností dostali, stačilo sa zúčastniť testov a jázd. Môj nástupný inžiniersky plat pred vojnou bol 1500 korún mesačne čistého a tak som sa prirodzene napriek tomu, že zo mňa naša Československá ľudová armáda rozkazom spravila chemika a s jazdením som nemal mať nič spoločného, rozhodol pokúsiť armádny vodičák na nákladné autá počas základnej vojenskej služby zložiť tiež, nech z tej najčestnejšej občianskej povinnosti toho obdobia (povinnej základnej vojenskej služby) aspoň niečo mám.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Naše zabezpečovacie kasárne, ležiace v malebnom juhočeskom kraji neďaleko od veliteľstva západného vojenského okruhu v Tábore, ukrývali v sebe okrem iných útvarov i dva prápory vodičov štábnych nákladných áut vrátane ich vodičov. Každoročne hneď po mesačnom vojenskom prijímači a prísahe boli stovky čerstvých vojakov okamžite zaradené do Krátkodobého řidičského kurzu (KŘK), kde prenikali do tajomstiev jázd na vojenských vétrieskach a tatrovkách. Pretože ich materské prápory samozrejme nedisponovali takým množstvom učebných priestorov, kde by sa mohla príslušná teória vyučovať, bola časť adeptov dočasne počas denného zamestnania presunutá do priestorov nášho malého samostatného odlúčeného chemického útvarčeku, disponujúceho okrem šiestich vojakov z povolania, siedmich absolventov a štyroch spojárov so šiestimi vodičmi aj priestornou učebňou. A KŘK priamo v našom baráčiku sa zúčastňovali aj naši traja mladí budúci vodiči.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vojaci z práporov bývali pravidelne zaraďovaní do služieb na bráne, v autoparku, v kuchyni, kotolni.... A týkalo sa to aj našich troch mladých. Jednoducho sa preto nedalo pri tvorbe týždenného rozvrhu zamestnaní zariadiť, aby boli na kurzoch všetci účastníci KŘK prítomní. Navyše bolo jasné, že v deň skúšok sa ich nebudú môcť všetci adepti zúčastniť. A tak som predniesol nášmu náčelníkovi útvaru iniciatívny návrh, nech ma dá dopísať do zoznamu účastníkov za náš útvarček. Teoretických záverečných skúšok sa zúčastním za niektorého mladého pod iným menom a s cudzou vojenskou knižkou a jazdy zase odjazdí jeden mazák. Náčelník návrh nadšene privítal, vydal rozkaz, že sa mám dopísať do zoznamu účastníkov jedného práporu a za úspešné zloženie vodičáku za niektorého mladého dostanem opušťák.

SkryťVypnúť reklamu

Tejto šanci sa nedalo odolať a tak som sa dopísal na zoznamy účastníkov oboch práporov. Statočne som si dva krát odsedel prednášky, naučil sa zoznam všetkých 27 mazacích miest na vétrieske i 35 na tatrovke a tešil sa, ako si zadarmo na vojne spravím „céčkový" vodičák aj bez vedomia svojho náčelníka. Na skúškach prvého práporu som sa s náčelníkovým vedomím a tichým požehnaním zúčastnil s vojenskou knižkou jedného nášho práve chýbajúceho mladého vodiča, v maskáčoch, pevne utiahnutým opaskom a bez hodnostných označení, za chvíľku neskôr na skúškach druhého práporu v absolventskej pracovnej uniforme so zlatými gombíkmi, s vlastnou vojenskou knižkou, povoleným opaskom „na guliach" a s absolventskými pásikmi a dvomi desiatnickymi frčkami. Len moja plešatá hlava z fotky bola v oboch prípadoch rovnaká. Pre istotu som v oboch testoch spravil niekoľko drobných vzájomne odlišných chýb, aby som sa nejakou nešťastnou náhodou nestal najlepším absolventom teoretickej časti KŘK, nebol za to odmenený a nepritiahol tým nežiaducu pozornosť skúšobnej komisie. A pretože s mojou praxou v jazdení na náklaďáku to bolo slabšie a nechcel som pred skúšobnou komisiou riskovať neúspech, presvedčil som nášho najlepšieho mazáckeho šoféra fľaškou borovičky, aby tie jazdy odjazdil aj za mňa, ale s citom a bez akéhokoľvek zbytočného priťahovania pozornosti.

SkryťVypnúť reklamu

Bola to zásadná chyba. Ostatní mazáci sa bavili pozorovaním jázd neistých budúcich vodičov a náš borovičkou posilnený mazák, v civile automechanik, sa rozhodol sa pred nimi predviesť. A tak s tatrovkou a dvojnápravovým prívesom pri oboch jazdách plynule cúval, zatáčal a predvádzal ďalšie kúsky priam akrobatického šoférskeho umenia, na ktoré komisia s úžasom hľadela. Samozrejme že ho (vlastne mňa) navrhla za najlepšieho absolventa prvého aj druhého práporu KŘK a písomne to oznámila náčelníkovi nášho útvaru.

No a tak sa náčelník o mojom drobnom dvojjedinom podvode dozvedel, musel som si svoje absolventské pásiky s desiatnickými frčkami opäť pripnúť, vodičák na náklaďák pre seba som na rozdiel od mladého, za ktorého som zaskakoval, zrejme ako prvý absolvent KŘK v histórii ČSĽA nedostal, z opušťáku nič nebolo a celý týždeň som musel umývať záchody.

Ján Sýkora

Ján Sýkora

Bloger 
  • Počet článkov:  73
  •  | 
  • Páči sa:  18x

Bežný občan so zmyslom pre humor. Zoznam autorových rubrík:  VojenskéPolicajnéRuskéZo života

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu