
Začalo sa to dozvedaním sa informácií (priveľa čítam?) o tom, že coca-cola (aj pepsi) nie je pre naše zdravie vždy najprospešnejším nápojom. Vysoký obsah cukru v nápoji smäd nezaženie, skôr naopak. Po cole som vždy mával pocit, že som viac smädnejší. V cole je kofeín (15 mg na 100 ml) a najmä kyselina fosforečná (2 % obsahu nápoja). Anglický homeopat Peter Chappell tvrdí, že kyselina fosforečná je homeopatický liek (Phosphoricum acidum), ktorého hlavnými príznakmi sú ľahostajnosť a apatia. Mechcem byť ani ľahostajný, ani apatický. Okrem toho kyselina fosforečná nepriaznivo pôsobí na vápnik v našom tele, čo priamo vplýva na rednutie kostí (osteoporóza) a v konečnom dôsledku škodí aj zubom. Hmm, na zuby som háklivý... Medzi moje najväčšie fóbie patrí návšteva u zubára.
Potom tam bola (a je) súvislosť medzi častým pitím colových nápojov a obezitou. V marci 2004 sa spoločnosť Coca-Cola rozhodla založiť inštitút na podporu zdravej výživy a vývoj zdravých nápojov. Pod silným tlakom kritikov, ktorí tvrdia, že vďaka Coca-Cole sa detská obezita v USA v rozpätí rokov 1980 a 1994 zdvojnásobila.
Priznávam však, že k môjmu ráznemu rozhodnutiu prestať piť colu a pepsi ma „dokopala“ skutočnosť, že pomaly už okrem horeuvedených značiek u nás nedostať kúpiť nič iné (ešteže máme kofolu a vineu) a najmä agresívna, roztancovaná a rozospievane vtieravá reklama oboch koncernov, ktorá viedla k postupnému zániku menších výrobcov nealko nápojov. V polovičke deväťdesiatych rokov bežal v telke reklamný šot: mladík v horúčave takmer umiera smädom. Tento stav zvýrazňuje detail na odlepujúcu sa podrážku na jeho topánke a vedľa ležiaceho apatického psa. A potom - ako ináč? -, mu ktosi podá vychladenú (!!!) colu a huráááá, mládenec sa z nej statočne napije a hneď je plný chute do života (odlepenú podrážku už neukázali). Čože??? Ktorýkoľvek lekár vám povie, že v horúčave je pre ľudské telo rizikom piť studené nápoje. Človeku to viac ublíži ako pomôže. Nie nadarmo Berberi na slnkom rozhorúčenej Sahare pijú teplý čaj... Tento reklamný klip bol podľa mňa zdravie ohrozujúci a protirečil tak Zákonu o reklame (http://jaspi.justice.gov.sk/jaspiw1/jaspiw_maxi_fr0.htm), kde sa okrem iného hovorí, že „Reklama nesmie byť klamlivá.“
Už osem (alebo deväť?) rokov všetkým naokolo tvrdím, že tým, že nekupujem a nepijem colu a pepsi, bojujem proti nadnárodným monopolom (pre istotu som do tohto boja pridal aj bojkot výrobkov McDonald). Keď máme domácu párty kúpim radšej ríbezlový džús. „Tak to je pre nich veľká strata! Kedy zbankrotujú?“ zasmejú sa kamaráti nad mojou taktikou. Viem, že aj bez mojej podpory je coca-cola najpredávanejším nápojom na svete. Ale mám dobrý pocit zo seba, že ich v tom nepodporujem. Aj za cenu toho, že som prestal piť predtým obľúbený kokteil Cuba libre (rum s colou). Ten rum aj tak nebol pravý, kubánsky...