Aký je rozdiel medzi vedou a filozofiou? (I)

Je paradoxom, že odpoveď na túto otázku spočíva na vašej filozofii. Ak ste pozitivistom, tak odpoviete, že veda je skúsenosťou overené poznanie a filozofia sú špekulácie postavené na vode. Otázky, či existuje Boh alebo či má človek slobodnú vôľu, sa nedajú zodpovedať v rámci prírodnej vedy, a preto sú to otázky nezmyselné. Dnes tento názor zastáva veľa ľudí. Dá sa formulovať rôzne: „Verím len tomu, čo sa dá overiť zmyslami (resp. meracími prístrojmi, čiže empiricky) alebo matematicky.” „Otázky, na ktoré prírodná veda nevie odpovedať, nie sú zmysluplnými otázkami – ide o pseudoproblémy.“ Cieľom tohoto článku je ukázať, že napriek tomu, že mnoho ľudí pozitivizmus vyznáva, ide o neudržateľný a vnútorne protirečivý názor.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (62)

Modernú verziu pozitivizmu sformulovali a zastávali napríklad myslitelia, ktorí patrili do Viedenského krúžku. Považovali za zmysluplné iba výroky prírodných vied. Podobne Wittgenstein napísal, že „celkom pravdivých tvrdení je celá prírodoveda (alebo súhrn prírodných vied). Filozofia nie je žiadnou z prírodných vied.“ (Tractatus 4.11, 4.111) Niekedy býva zaraďovaný medzi pozitivistov aj Karl Popper. Ide však o omyl. Práve Popper skritizoval pozitivizmus Wittgensteina a Viedenského krúžku (napr. v diele Otvorená spoločnosť a jej nepriatelia, pozn. 46 a 51 ku kapitole 11). Ukázal, že pozitivizmus je vnútorne rozporuplný.

Pozitivisti stotožnili hranicu medzi zmysluplnými a nezmyselnými výrokmi s hranicou medzi vedou a filozofiou (metafyzikou). Dopustili sa tak (tragi)komického omylu. Neuvedomili si, že ich tvrdenie o nezmyselnosti filozofie je samé o sebe filozofickým (empiricky a matematicky netestovateľným) tvrdením, a teda je nezmyselné. Odmietanie metafyzickej špekulácie je samé o sebe metafyzickou špekuláciou. Odmietanie filozofie je samé o sebe filozofiou. Wittgenstein vlastne vyvracia sám seba, pretože jeho tvrdenie o výlučnej zmysluplnosti alebo pravdivosti celku prírodovedných výrokov samo o sebe do tohoto celku nepatrí, a preto je nezmyselné. Wittgenstein niečo podobné vlastne na konci svojho slávneho Traktátu priznáva: „Moje vety objasňujú prostredníctvom toho, že ten, kto mi rozumie, ich na konci rozpozná ako nezmyselné“ (Tractatus 6.54).

Popper navrhol ako demarkačné (oddeľovacie) kritérium medzi vedou a metafyzikou falzifikovateľnosť (testovateľnosť vedeckými metódami). Netvrdil však, že metafyzické (t.j. prírodnú vedu presahujúce) tvrdenia sú nezmyselné. Práve naopak, výslovne napísal, že jeho demarkačné kritérium je kritériom vedeckosti, a nie zmyslu.

Okrem rizika pozitivistického poprenia filozofie existuje aj opačné riziko: ignorácia prírodných vied zo strany metafyzického špekulanta. To je vlastne metóda, ako odhaliť nebezpečného metafyzického šarlatána: treba zistiť, či uznáva prírodnú vedu. (Je to aj výborná metóda, ako odhaliť náboženského sektára.)

V druhom dieli mojej úvahy uvediem príklady, ako sa prírodné vedy a filozofia navzájom obohacujú.

Peter Jedlička

Peter Jedlička

Bloger 
  • Počet článkov:  32
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Venujem sa neurofyziológii, zaujímajú ma predovšetkým témy filozofické, vedecké a náboženské. Zoznam autorových rubrík:  VedaPolitikaFilozofiaNáboženstvo/civilizáciaMedicínaPsychológiaHumorSúkromnéNezaradenéArchiv

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

213 článkov
INESS

INESS

106 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,065 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

309 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu