Ako podstata problému znižovania invalidných dôchodkov sa v médiách najčastejšie prezentuje to, že v minulosti sa invalidné dôchodky priznávali aj pri zdravotných postihnutiach, ktorým priznaná miera invalidity neprislúchala. Maximálne sa občas spomenie to, že podmienky posudzovania poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť sa dôchodkovou reformou sprísnili.Skutočnosť je však taká, že aj keď sa zdravotný stav, resp. posúdenie poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť (aj na základe sprísnených podmienok) vôbec nezlepšia, dôchodok môže klesnúť hneď v dôsledku niekoľkých ustanovení Zákona o sociálnom poistení.1. V pôvodnom dôchodkovom systéme bola výška invalidného dôchodku v podstate na úrovni starobného dôchodku. Podľa nového je invalidný dôchodok len časťou starobného dôchodku, pričom miera tejto časti odpovedá percentu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť. Napríklad, - ak pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť sa zmení z pôvodných 60 % na 55 % (čo bol prípad, s ktorým som sa stretol), tak dôchodok klesne zo 100 %-ej úrovne starobného dôchodku (vypočítaného podľa starého zákona) na 55 %-ú úroveň „starobného dôchodku“ počítaného podľa nového zákona (vysvetlenie úvodzoviek neskôr). - Ak sa zdravotný stav, ani 60 %-ný pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť nezmení, dôchodok klesá zo 100 % na 60 %. - Ak sa zhorší zdravotný stav a aj 60 %-ný pokles schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o 5 percentuálnych bodov, dôchodok klesne zo 100 % na 65 %.2. Starobný dôchodok, z ktorého sa počíta nová výška invalidného dôchodku po preskúmaní invalidity sa počíta už podľa nového zákona. Teoreticky ide o výpočet podľa princípu celoživotnej zásluhovosti, prakticky sú v tomto výpočte zahrnuté aj princípu zásluhovosti protirečiace princípy, zvýhodňujúce určité skupiny - spravidla ľudí s vyšším príjmom (napr. započítanie doby SŠ a VŠ štúdia na mzdovej úrovni posledných x rokov).Už správnosť zavedenia samotného princípu zásluhovosti do výpočtu invalidného dôchodku je pritom otázna, keďže invalidný dôchodok je založený na princípe solidarity zdravých k chorým. (Prečo by mal niekto, kto do systému invalidného poistenia odviedol o niekoľko desaťtisíc korún viac, dostať za to zo systému solidárneho prispievania zdravých o niekoľko miliónov viac?)Uplatnenie postupu uvedeného na začiatku znamená, že u ľudí s nízkymi príjmami – u ktorých sa výška starobného dôchodku podľa nového zákona znižuje o desiatky percent oproti pôvodnému systému – sa zníženie výšky starobného dôchodku premietne v plnej (percentuálnej) miere aj do zníženia invalidného dôchodku.3. Výpočet výšky „starobného dôchodku“ - t.j. starobného dôchodku podľa nového zákona vypočítavaného práve za účelom stanovenia výšky invalidného dôchodku v situáciách po preskúmaní invalidity priznanej pred rokom 2004 - má svoje špecifiká, ktoré ešte viac zhoršujú situáciu najmä ľudí s nízkymi príjmami.Po schválení Zákona o sociálnom poistení sa do 30.6.2005 pri výpočte starobného dôchodku vychádzalo zo mzdovej úrovne za posledných cca 10 rokov (s výnimkou prípadov, keď jeho hodnota vychádzala pod 0,6). Pre ľudí s nízkym príjmom sú to s najväčšou pravdepodobnosťou tie najhoršie roky (čo sa mzdového bodu týka, t.j. relatívnej príjmovej úrovne vyjadrenej vo vzťahu k priemernej mzde), pretože v tomto čase bola podstatne väčšia diferenciácia miezd ako v zostávajúcom období. Ľudia s nízkymi príjmami teda boli za cca 30 rokov zamestnania znevýhodnení. Z dôvodu vylepšenia situácie bola od 1.7.2005 schválená zmena v tom, že sa priemerný osobný mzdový bod vypočítava od roku 1984, resp. minimálne za posledných 22 rokov. Ľudia s nízkymi príjmami sú tak znevýhodnení „len“ za cca 20 rokov zamestnania. To však neplatí pri výpočte starobného dôchodku za účelom stanovenia výšky invalidného dôchodku po preskúmaní invalidity priznanej pred rokom 2004, nakoľko v týchto prípadoch sa priemerný osobný mzdový bod počíta stále len z posledných piatich rokov (§ 79)! Pritom posledné roky zamestnania invalidných dôchodcov sú ešte nepriaznivejšie ako u ostatných ľudí, nakoľko u invalidných dôchodcov je obrovský predpoklad vysokej práceneschopnosti v týchto rokoch, čo je takmer vždy spojené s nižším odmeňovaním a výrazným znížením mzdových bodov.Napríklad, v hore uvedenom konkrétnom prípade sa v dôsledku použitia nového výpočtu starobného dôchodku (započítanie mzdovej úrovne za posledných 22 rokov) jeho výška oproti systému spred roku 2004 znižuje o 9 %. Avšak pri započítaní mzdovej úrovne len za posledných 5 rokov je toto zníženie už 19 %-né.4. Invalidní dôchodcovia sú v porovnaní so starobnými dôchodcami vo výrazne horšej situácii aj v systéme dávok v hmotnej núdzi. Je síce pravda, že tento systém rieši aj u starobných dôchodcov len tie najextrémnejšie prípady. Napríklad ak jeden z manželov dostáva minimálnu mzdu, druhému nemôže vzniknúť nárok na dávku ani keď je jeho dôchodok výrazne pod 3 000 Sk/mes. Ak však napr. dôchodok jedného je 5 000 Sk/mes. (odpovedá mzdovej úrovni 1/2 celoštátneho priemeru a 35 odpracovaným rokom) a druhého 6 800, potom aspoň na 2 roky môžu dostať dávku v hmotnej núdzi cca 1 000 Sk/mes. Ak je zase dôchodok oboch v súhrne cca 8 300 Sk, potom dávku 1 000 Sk budú dostávať aj po uplynutí dvoch rokov a dovtedy – za obdobie prvých dvoch rokov – dostanú dávku nad 3 000 Sk/mes.Invalidné dôchodky by však museli byť v súhrnne o cca 4 400 Sk nižšie (než 5 000 + 6 800) na to, aby vznikol nárok na dávku 1 000 Sk/mes., resp. o viac než 3 000 nižšie (ako 8 300) na to, aby vznikol nárok na dávku čosi nad 3 000 Sk/mes za prvé dva roky a potom 1 000 Sk/mes.V konkrétnom prípade, ktorý som spomínal na začiatku, došlo k zníženiu invalidného dôchodku z cca 7 300 na 3 100, t.j. o cca 58 %. Z toho sa na 5 percentuálnych bodoch podieľalo zníženie poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť zo 60 % na 55 % (t.j. relatívne zlepšenie zdravotného stavu – vzhľadom k sprísneným pravidlám). Zníženie o 38 percentuálnych bodov bolo spôsobené „koeficientovaním“ invalidného dôchodku k starobnému dôchodku (bod 1). Zníženie o ďalších 6 percentuálnych bodov bolo spôsobené použitím nového vzorca na výpočet starobného dôchodku (bod 2) a zníženie o ďalších 7 percentuálnych bodov spôsobilo zohľadnenie mzdovej úrovne len posledných 5 rokov (namiesto 22 rokov) do priemerného osobného mzdového bodu. Dôvodom zníženia o zostávajúce 2 percentuálne body bolo neaktualizovanie dôchodkového veku, čo však mohol byť aj omyl, lebo v zákone som o tom nič nenašiel (alebo sa niekomu v Sociálnej poisťovni zdalo znižovanie invalidných dôchodkov nedostatočné a tak pridal časi aj nad rámec zákona).Príznačné pre situáciu invalidných dôchodcov je pritom aj to, že ani súčasne prerokovávaná novela Zákona o sociálnom poistení (i Zákona o pomoci v hmotnej núdzi) - s viac než dvojmiliardovým negatívnym ročným dopadom na verejné financie - nevylepšuje ani jednu z uvedených ustanovení enormne znižujúcich invalidné dôchodky (snáď na údajné vrátenie sa k miernejším podmienkam posudzovania miery poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť – čo by v danom prípade mohlo vrátiť 5 p.b.). SDKÚ totiž usúdila, že je potrebnejšie zvyšovať nadpriemerné starodôchodky, než 3 000-vé invalidné dôchodky zdravotne vážne postihnutých občanov. A nič nenasvedčuje tomu, že by ostatní s tým nesúhlasili – vrátane najúhlavnejšej opozície, či tých čo sa vehementne pasujú za ochrancov chudobných.Na rozdiel od nedostatku pozornosti zo strany tých, čo sa snažia o vylepšenie dôchodkovej reformy, invalidní dôchodcovia sa „nemôžu sťažovať“ na nedostatok doslova až cinických spochybnení ich nešťatia.Napr. 19.2.2006 sa poslanec Stanislav Janiš vyjadril približne takto: „... je však potrebné povedať jednu vec; dôchodková reforma neznížila dôchodok nikomu ani o korunu ...“, po čom nasledovala rečnícka pauza s dôkladne navodeným pohľadom človeka, ktorý sa cíti byť dotknutý tým, že mu niekto niečo neoprávnene vytýka, pri absolútne nepochopiteľnom mlčaní moderátora a dokonca aj opozičného poslanca zo Smeru SD, dokonca aj po zopakovaní tých najzavádzajúcejších slov.Podobne, poslankyňa K. Sárközy, 26.10.2005 (11:45-12:00) v NR SR:„... ja by som bola nerada, keby z tejto snemovne vyšli také veci, ktoré sú nepravdivé.1. a to treba zdôrazňovať nikomu sa ani o jeden halier nezníži dôchodok zavedením novej reformy sociálneho poistenia. To je najdôležitejšie. „Ako Šalamúnova múdrosť sa popri týchto výrokoch (ale len popri nich) javí vyjadrenie Jána Slotu o tom, že jeho strana nepotrebuje žiadneho maskota, pretože oveľa viac než akýkoľvek maskot jej preferncie zvyšuje konanie a vystupovanie členov koalície.
Invalidní dôchodcovia a dôchodková reforma
V týchto dňoch sa mi dostal do rúk nový výmer invalidného dôchodku po preskúmaní zdravotného stavu. Napriek tomu, že je mi dobre známy dopad dôchodkovej reformy na starobné dôchodky ľudí s nízkymi príjmami (zníženie priznávaných dôchodkov o desiatky percent) zníženie invalidného dôchodku o takmer 60 % – v situácii, keď prakticky nedošlo k zlepšeniu zdravotného stavu – bolo niečím, čo som nečakal.