Jozef Bodnár
Gibsonov film a obraz turínskeho plátna
V piatok večer vysielal asi rekordný počet televíznych staníc naraz ten istý film. Dielo, ktoré sa snaží o čo najrealistickejšie zachytenie (hoci len posledných hodín) života Ježiša Krista si to aj zaslúži. V porovnaní s predchádzajúcimi filmovými pokusmi o zachytenie Ježišovho života - ktoré unudia aj najhorlivejších veriacich - je Gibsonove Umučenie Krista jednoznačne nemalým krokom k lepšiemu. Počas jeho sledovania zívalo zaiste menej ľudí než napríklad pri pašiách spievaných v kostoloch v ten istý deň a predchádzajúcu nedeľu. Na druhej strane ignorovanie výpovede turínskeho plátna a naopak lipnutie na tradičných predstavách, ktoré sú často v protiklade aj s názormi odborníkov, v nás môže vyvolávať minimálne zmiešané pocity. Napríklad nesenie kríža bolo asi autentickejšie zachytené v Majstrovi zázrakov - vysielanom ráno pre deti - než v tomto preslávenom Gibsonovom diele.