Všetci si dobre pamätáme aká bola predvolebná rétorika tejto strany. Boj proti korupcii a transparentnosť boli jedným z najčastejšie sa opakujúcich posolstiev predsedu Siete Radoslava Procházku. Pred voľbami sa dokonca strana Sieť prihlásila k protikorupčným opatreniam iniciatívy Štrngám za zmenu. Toľko v kocke predvolebná teória v strane Sieť.
A aká je povolebná prax? Strana Sieť vďaka vstupu do vládnej koalície získala kontrolu nad ministerstvom dopravy. Dostala sa k moci a môže teraz aj v praxi ukázať ako to s čistotou verejného priestoru a transparentnosťou myslela skutočne. Príležitosť na to bola ešte pred veľkonočnými sviatkami, keď začala obsadzovať prvé miesta v rezorte dopravy. Ak si zalistujeme v predvolebných vyjadreniach predstaviteľov Siete, tak pri príležitosti prihlásenia sa tejto strany k iniciatíve Štrngám za zmenu, jej predseda Radoslav Procházka povedal: “Veríme v právo verejnosti na kontrolu moci a sme presvedčení, že verejná kontrola má aj silný preventívny účinok.” Čo však urobila Sieť, keď za svoje slová a sľuby mohla postaviť aj konkrétne skutky? Presný opak. Využila svoju moc a bez verejnej kontroly začala netransparentne obsadzovať miesta na ministerstve svojimi ľuďmi.
Netransparentným konaním v praxi strana Sieť hneď pri prvej príležitosti potvrdila, že to s transparentnosťou nikdy nemysela vážne
Ako pre portál omédiách.com potvrdila hovorkyňa strany Sieť Karolína Ducká, Sieť obsadzuje netransparentne hneď dve pozície platené z verejných zdrojov na ministerstve dopravy. Prvou je pozícia šéfa tlačového oddelenia, ktorým má byť bývalý novinár Michal Hlaváč, spoluzakladateľ blogu a združenia Vrtieť psom. Druhou pozíciou je pozícia hovorkyne ministerstva, ktorou má byť práve hovorkyňa Siete Karolína Ducká. Obaja v minulosti vypomáhali strane Sieť s jej kampaňou.
Medzi základné protikorupčné odporúčania Transparency International Slovensko pre inštitúcie a organizácie financované z našich daní, patrí v personálnej oblasti pravidlo, podľa ktorého sa pri obsadzovaní voľných miest používajú otvorené výberové konania. Čo však urobila Sieť? Na pozície dosadila ľudí, ktorí v minulosti robili pre stranu bez akéhokoľvek výberovho konania. To bolo pred voľbami rečí o službe verejnému záujmu. Ak by to tak bolo aj v skutočnosti, ministerstvo dopravy by zverejnilo kritériá ktoré majú uchádzači na tieto pozície spĺňať ako napríklad minimálna prax či potrebné vzdelanie. Následne by výberová komisia spomedzi uchádzačov vybrala tých najlepších. A ak sa pýtate prečo, odpoveď je jednoduchá. Pri obsadzovaní pozícií platených z našich daní má byť čo najvyššia pravdepodobnosť, že za dobre a odborne odvedenú prácu bude získavať plat osoba vybraná transparentne podľa vysokých odborných kritérií a nárokov. Ľudovo povedané, verejnosť by mala mať čo najvyššiu istotu, že platí človeka, ktorý bol na danú pozíciu skutočne najvhodnejší a najkvalifikovanejší.
Čerešničkou na torte tohto konkrétneho prípadu netransparentného konania strany Sieť je vyjadrenie Karolíny Duckej, podľa ktorého ona aj Michal Hlaváč “Zatiaľ budú mať na starosti aj komunikáciu za stranu, ale len dočasne, dodala.” Teraz si to preložme do reálneho jazyka. Z pohľadu transparentnosti tu totiž ide o poriadny konflikt záujmov. Predstavitelia strany Sieť totiž dosadili do funkcií ľudí, ktorí robili pre stranu a teda majú s nimi minimálne pracovný vzťah - sú to ich starí známi. A to určite nie je sľubovaná čistota verejnej správy, ktorej mal Radoslav Procházka so svojimi spolustraníkmi plné ústa. Naopak. Žiadna nová politická kultúra. Starého psa sa nepodarilo naučiť vrtieť po novom. Opakuje staré politické kúsky a do verejných funkcií aportuje svojich.
Tu sa ešte patrí dodať, že údajne jednou z výhod politických strán, ktoré sa dostanú k moci a obsadzujú posty vo verejnej správe, oproti tým politickým stranám, ktorým sa to nepodarilo je, že ušetria. Napríklad tým, že na posty na ministerstvách či inde vo verenej správe dosadia vlastných ľudí, ktorí už pre stranu pracovali. Tí potom potichu pre stranu pracujú aj ďalej. Len ich už za to neplatí strana, ale štát, teda my všetci. Jeden by povedal, taký ten čiastočný úväzok. A aká je pravdepodobnosť, že to bude aj prípad Karolíny Duckej a Michala Hlaváča? Veľa nám napovie, ak budeme sledovať, akými ľuďmi a či vôbec Sieť obsadí pozície v straníckom komunikačnom a strategickom tíme po nástupe Hlaváča a Duckej na ministertsvo dopravy.