Som späť. Cestu som si vždy našiel alebo urobil. Zoznam autorových rubrík: Projektový manažment, Politika verejných financií, Spoločnosť, Poézia, Glosy, Jokes, Nezaradené
Spoločnosť

Jozef Zigo
17. november a jeho sloboda
Stále platí slobod je veľa. Avšak sloboda je len jedna. Už len treba zodpovedať otázku, či sme skutočne slobodní. Od 17. 11. 1989 ubehlo už pomaly 20 rokov. V tomto roku sa po celej strednej Európe diali spomienky na rok 1989, ktorý znamenal zmenu riadenia štátov v strednej Europe z komunizmu na kapitalizmus. Či išlo o dobrú zmenu? Táto otázka navodzuje ďalšiu otázku o podstate tej predošlej otázky. (Ako sa vedia pytať vo francúzštine, alebo malé deti: Čo je to, čo je to?) Teda čo je to, čo je to dobrá zmena? Ťažko povedať, avšak jednu vec si treba určite uvedomiť, rok 1989, ako zmena štátneho zriadenia bol nevyhnutný. Bola to nutnosť v ľuďoch, ich vrcholná potreba vyjadriť odpor neefektívnemu štátnemu zriadeniu. Komunizmus v tej podobe, v ktorej bol - jednoducho už ďalej nemohol žiť efektívne - a to nielen v Československu, ale v celom stredovýchodnom bloku Európy. Bola to nevyhnutnosť, ktorá sa v roku 1989 stala realitou. Avšak je už určite čas si vyjadriť i hodnotenie tohto zriadenia a najma tzv. slobody, ktorá sa žije. Totižto všetky tie problémy, ktoré pociťoval človek pred rokom 1989, pociťuje i dnes. Hádam len na jediný. Máme slobodu. Slobodu trhu, ponuky a dopytu. A

Jozef Zigo
„Caritas in Veritate“
Prichádza nutne očakávaná encyklika pápeža Benetikta XVI s názvom "Caritas in Veritate". Ide o výnimočnú udalosť, nielen z dovodu, že presne povedané svet si nevie rady a svoje problémy nevie riešiť, ale i z dovodu, že ide o sociálno-ekonomicko-politickú encykliku. Takýto typ encykliky nevydáva Vatikán často. Naposledy to bolo pred storočím, keď pápež Lev XIII vydal encykliku Rerum Novarum. (I keď i pápež Pavol VI napísal sociálnu encykliku Populorum progresio, predsa len vychádza z encykliky Leva XIII - Rerum Novarum.) Lev XIII v uvedenej encyklike rozoberal klady a zápory dvoch vtedy vzikajúcich systémov - kaspitalizmu a komunizmu. Jeho uzáver z enykliky by som zhrnul do vety: Kapitalizmus nie je najlepší systém, ale je lepší ako komunizmus. To je výstup viac ako 100 ročnej encykliky Múdreho Leva XIII. Aktuálnosť stavu sveta a potreba znova zadefinovať sociálno-ekonomicko-politické princípy si vyžiadala potreba encykliky pápeža Benetikta XVI s názvom "Caritas in Veritate". Táto encyklika má zaujímavú štruktúru, vzhľadom na oblasti, o ktorých pojednáva. Čo je dosť zaujímavé. Pred sto rokmi boli dva politické systémy: kapitalizmus a komunizmus...

Jozef Zigo
Čo tvorí spoločenskú úroveň?
Spoločenskú úroveň, či lepšie chabosť. Čo ju tvorí? Keď človeka, ktorý nejde na potrat považujú za neznalého, keď človeka ktorý s nikým nespáva považujú za čudáka, keď človeka, čo nič neukradol považujú za blázna. Čo je to za vyspelú kultúru. Čo to je za demokraciu? Čo je to za slobodu? To kvoli tomuto ste štrngali na námestiach? Za legitimizovanie klamstva, legitimizovanie nespravodlivosti, legitimizovanie ničenia životov. Prečo sa napríklad poukazuje na slečnu Tutkovú v spoločnosti, že je chorá, keď bráni život. Kto chce hovoriť, že je nečestné brániť život? Že je správne byť nespravodlivý? Že je správne nebrániť, tých pre ktorých hlasy sa politici nebijú. Ateisti? Tí ateisti, ktorí doviedli ku krachu komunizmus? Tí, ateisti, ktorí doviedli ku krachu kapitalizmus? Prečo by mali udávať kvalitu názorov v spoločnosti politické zdochliny, medialne pornohviezdy, hlásatelské papagáje, ženské prostitútky, dosadení úradníci... Je nás veľa ako slečna Tutková, ktorí hovoríme dosť už takejto bezduchej spoločnosti. Dosť už ateizmu!!! Ateizmus skončil. Ateizmus úplne vyhorel. A s ním nech skončí kresťanstvo naoko, kresťanstvo bez obrany života. Kresťanstvo umelé.

Jozef Zigo
Lepšie je
Lepšie je nemať zamestnanie, ako mať zlé zamestnanie. Lepšie je nenávidieť, ako milovať falošne a pre prospech. Lepšie je byť slobodný, ako žiť v neslobode. Lepšie je vobec nežiť, ako žiť zle.