Po pravde, príchod Cyrila a Metoda sa pripomínal na území dnešných Čiech už od čias kráľa Karola IV. Pre českých katolíkov to bol jeden z významnejších sviatkov, ktorý si každoročne pripomínali dňa 9. marca. Zopakujem – celé stáročia sa v Čechách pripomínal sviatok príchodu Cyrila a Metoda dňa 9. marca.
A potom prišlo tisícročné výročie príchodu Cyrila a Metoda, a niečo sa stalo.
Katolíci tvrdia nasledovné: ten sviatok bol pre nás čoraz významnejší, z dôvodu posilňovania slovanskej, čiže česko – moravsko – slovenskej vzájomnosti, a chceli sme mu dať vyššiu váhu. Ale čo už len naoslavujete 9. marca, keď tento deň spadá do pôstneho obdobia. A tak sme hľadali nejaký dátum, kam príchod Cyrila a Metoda vsunieme, a keďže 4. júla má v Čechách sviatok svätý Prokop, ktorý bol pokračovateľom učenia Cyrila a Metoda, dali sme to hneď po ňom, na deň 5. júla.
Nekatolíci tvrdia nasledovné: už celé stáročia si Česi pripomínali upálenie Jána Husa. A toto pripomenutie mávalo podobu státisícových pochodov, pri ktorých sa českí veriaci masovo hlásili k protestantizmu. Už v roku 1524 požadovali Česi mať sviatok upálenia Jána Husa ako sviatok oficiálny, neprešlo im to. A keď v 17. storočí videl pápežský nuncius v Čechách tie ohromné procesie, žiadal vymazať meno Jána Husa z kalendárov a oslavy zakázať. Celé stáročia upálenie Jána Husa desilo českých katolíkov, a vymýšľali, ako tento sviatok oslabiť. A tak na tisícročné výročie navrhol olomoucký arcibiskup Bedřich z Fürstenberka jednak oficiálny sviatok príchodu Cyrila a Metoda, a sviatok s odobrením pápeža Pia IX. presunul na 5.7.
Kde je pravda? Nože zvážme – v roku 1925 sa prezident Masaryk pričinil o to, že sviatok upálenia Jána Husa sa stal pamätným dňom. A na oslavách tohto sviatku zaviala na Pražskom hrade namiesto československej vlajky vlajka husitov. Keď toto videl pápežský nuncius Francesco Marmaggi, skoro ho od jedu trafil šľak, keď o tom informoval vatikánskych jastrabov, tí od zlosti skoro explodovali, českí katolíci boli od zlosti nepríčetní a slovenský protofašista Hlinka kydal a špinil na Masaryka a českých husitov, až prašťalo. Skrátka, predstava, že nejakí Česi budú mať tú drzosť oslavovať upálenie kacíra a heretika, a otvorene sa stavať voči jedinému správnemu výkladu božieho slova, a to výkladu katolíckemu, bola neprijateľná. A keď je človek vo švungu, prizná aj to, čo by nechcel – že sviatok Cyrila a Metoda je sviatok umelý, ničím nepodložený, a je doslova naschválom v boji voči českým protestantom.
Vlastne nielen českým. Historické zdroje dokladujú v tej dobe sprosté a brutálne útoky slovenských katolíkov voči slovenským evanjelikom a českým husitom. Tá nenávisť generovaná katolíckymi fanatikmi typu Hlinka šla tak ďaleko, že sa útočilo na slovenský preklad Králickej biblie, a dokonca sa zakazovali knihy Aloiza Jiráska. To už ale otvorene na Slovensku nastupoval fašizmus a ním pretláčaná nenávisť voči všetkému, čo nebolo katolícke. A chudáci Cyril a Metod sa stali smutnou súčasťou týchto útokov, viď článok Hlinku v Slovákovi: „...Ba viac tvrdím, že od Husa jeho oslavovatelia ďalej stoja, ako tí, proti ktorým ho za barana stavajú. Neoslavujú v Husovi ani národovca, ani muža výrečného, ani Čecha, – ale kacíra. A keby ho cirkev dnes rehabilitovala, neobzreli by sa oň... Vy v Husovi ctíte len nenávisť voči cirkvi a Rímu... Ľud slovenský neznal posiaľ Husa, preto ďaleko lepšie by ste boli vykonali, keby ste ho na pokoji boli nechali.... Nám Slovákom bol Hus cudzím v minulosti a ostane nám cudzím na večnosť. My máme našich apoštolov Cyrilla a Methoda. Týmto zapaľujeme ohne vďaky a úcty...“ A na margo toho, že z Čiech prichádzalo na Slovensko učenie Jána Husa, Hlinka poznamenal: „...tí Česi, ktorí prídu na Slovensko v mene kríža a práce pre ľud, budú vítaní s otvoreným náručím. Na Slovensku nebude súdený Rím, ale tí, ktorí tam zanášajú náboženské štvanice...“
V Čechách počas vojny boli Cyril a Metod symbolom boja proti Nemcom, na Slovensku si Hlinka a jemu podobní stavali z odkazu Cyrila a Metoda hrádzu proti evanjelizmu a C+M boli symbolom boja proti evanjelikom. A po vojne? Za komunistov? Ako tvrdí Pavel Hošek z Evangelické teologické fakulty UK, Cyril a Metod sa stali symbolom boja voči kultúrnemu a politickému tlaku zo západu, C+M tradícia mala spájať slovanský svet a vzdorovať germánskemu svetu. „...išlo o snahu ukázať, ako nás Cyril a Metod vedú k prítulnosti voči dubisku na východe a k veľkému ruskému bratovi. A to mňa do istej miery viedlo k nedôvere voči siláckym slovám a superlatívom, kedy sa C + M na základe divných a pochybných motívov stavajú na piedestál. A s každých ďalším takýmto nabubrelým superlatívom je to menej vierohodné...“
Najskôr Cyrila a Metoda zneužili českí katolíci v boji proti husitom.
Následne Cyrila a Metoda zneužili slovenskí katolíci na čele s Hlinkom a následne fašisti v boji proti evanjelikom.
Následne Cyrila a Metoda zneužili komunisti v boji proti západu, a za slovanskú súpatričnosť, hlavne s russákmi.
A dnes národný socialista fico ide zneužiť Cyrila a Metoda na budovanie hrádze proti liberalizmu, a za bratríčkovanie sa s masovými vrahmi a teroristami tam skadesi od Moskvy.
Bojím sa, že keby toto Cyril a Metod tušili, vyprdnú sa na celú misiu a ostanú doma.
Takže záverom – čo nám dal príchod Cyrila a Metoda? Asi toľko, koľko filmy so Šimonom a Matúšom. V podstate nič, len na tých filmoch sa dalo aspoň zasmiať. Čo skutočne ponúkol príbeh Cyrila a Metoda je tá možnosť zneužiť ich kdejakými šmejdami, a je fuk, či je týmto šmejdom protofašista Hlinka, fašista Tiso, komunista Husák alebo národný socialista a vlastizradca fico po boku svojich fašistických kamarátov. Šmejd ako šmejd.
Cyril a Metod nedali našej krajine v podstate nič. A dnes ich ide oslavovať nabubrelou parádou goebelsovského typu nímand z Topoľčian, ktorý je už pri moci 19 rokov, a tiež nedal tejto krajine nič. A tak, keď už topoľčanec nič nevytvoril, nič nedokázal, nič nevybudoval, tak to aspoň poriadne oslávi, a od svojich špinavostí aspoň na pár hodín odvráti pozornosť. Dobre si spomína, že keď vrahovi z Elektry dochádzala para, tak tento hlásal vo vlastnom programe slovenskej televízie ceny bravčového v jednotlivých okresoch Slovenska. Lebo vo verejnom priestore treba zostať za akúkoľvej cenu. Preto je dnes oslava za státisíce eúr, aby lúzer z Topoľčian mohol byť na očiach, preto bude o mesiac oslava za státisíce eúr k SNP, aby lúzer mohol ostať na očiach, ideálne aj so svojimi rusáckymi kamarátmi, a takto sa preoslavujeme až do volieb. Lebo keď nie sú výsledky, tak nech sú aspoň oslavy. A večne živé sprostosti o nejakej cyrilo-metodskej tradícii, čo je taký istý dríst, ako sociálny štát topoľčanca.
Smutné...