Vojnové príbehy III – Nezvyčajný súdruh

Dňa 22. júna 1941 začal súboj najväčších armád sveta. Na jednej strane stála nacistická armáda - sebavedomá, skúsená a moderná, na druhej strane stála armáda Sovietov - neskúsená, ľudsky zdecimovaná a technologicky zastaralá. Prevaha Nemcov bola od prvých dní ohromná, a to vo všetkých možných oblastiach. Azda najvýraznejší rozdiel bolo vidieť v prípade letectva. Na strane Nemcov boli moderné stroje, ale predovšetkým skúsení letci, pripisujúce si na svoje kontá zostrely po desiatkach. Medzi Nemcami bojovali piloti z prvej svetovej vojny, z občianskej vojny v Španielsku, ostrieľaní v súbojoch na západnom fronte. Boli medzi nimi grófi, baróni... Sovieti ale mali onakvejšie eso v rukáve. Eso, ktoré bolo definitívou pre mnoho nemeckých letcov. Súdruh Sultán Chán...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Sultán Amet-Chán sa narodil 25.10.1920 v dedinke Alupka na Kryme. Jeho otec pochádzal z Dagestanu, matka bola Tatárka, a syn sa odmala hlásil k hrdému národu krymských Tatárov. Ako mladý robil pomocníka kuriča v lokomotíve, no zároveň sa učil lietať v miestnom leteckom klube a ako 19 ročný sa zapísal do armády. Tu pokračoval v leteckom výcviku a na začiatku vojny bol pridelený k 4 IAP (stíhacej jednotke) v Odesse.

Prvú leteckú misiu absolvoval ako podporučík na staručkom dvojplošníku Polikarpov I-153 už v prvý deň vojny. Do konca roka 1941 absolvoval na tomto stroji celkovo 130 misií, hlavne v rámci pozemných náletov. Začiatkom roka 1942 sa jednotka prezbrojila na britské stíhačky Hurricane a práve na tomto stroji Sultán zaznamenal svoje prvé víťazstvo. Dňa 31.5.1942 zaútočil neďaleko Jaroslavli na nemecký bombardér Ju-88D. Nemecký pilot bol skúsený a veľmi dobre manévroval, Sultán však videl na súperovom stroji poškodenú guľometnú veži, a keď bez akéhokoľvek výsledku minul svoje náboje, vrazil krídlom svojho lietadla do trupu Junkersa. Lietadlá zakliesnené do seba chvíľu padali spolu, našťastie sa po chvíli Sultán uvoľnil a pristál na padáku. Nemecká posádka toľko šťastia nemala.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V lete 1942 sa Sultánovi podarilo viacero súbojov - v júli 1942 napr. zaznamenal v troch dňoch tri zostrely - Ju-88 a 2 stíhačky Me Bf-109. Koncom júla presedlala jednotka z britských stíhačiek na lietadlá Jak-1 a víťazstvá pokračovali. Avšak nielen víťazstvá. V septembri pri eskorte sovietskych bombardérov Pe-2 bol prekvapený nemeckou Me Bf-109 a po značných problémoch sa mu napokon podarilo dostať sa k vlastným delostreleckým batériám na východnom brehu Volgy. To už začínala bitka o Stalingrad, a tak keď v októbri 1942 mal na svojom konte 9 víťazstiev, bol so svojimi kolegami Borisovom a V.D. Lavrinenkom prevelený do novej jednotky - 9 GIAP (gardovej stíhacej jednotky) zloženej z letcov s 5 a viac zostrelmi.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Obr. 1 - Esá 9. stíhacej letky - Sultán Amet-Chán, Georgij Kuzmin, Ivan Borisov

9 GIAP velil veterán zo Španielska Lev Šesťakov, ktorý mal pod sebou také esá ako M.D. Baranova (24 zostrelov), V.D. Lavrinenka (35 + 11 zostrelov), A.V Aleljuchina (40 + 17 zostrelov) či P.J. Golovačeva (26 zostrelov). Sultán sa dostal do velenia III/9 GIAP, kde bol najskôr zástupcom veliteľa Korolieva a neskôr veliteľom letky žltonosých, kde lietal na lietadlách JAK-1 a Jak-7B a nad Stalingradom absolvoval 110 misií. Samotný Lev Šesťakov o ňom povedal : „...ako letec, dokonale ovládajúci svoj Jak-1, Amet-Chán nemá sebe rovných. Ako veliteľ je náročný k sebe i podriadeným...".

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Obr. 2 - Kapitán Sultán Amet-Chán

V júli 1943 Sultán už ako kapitán v 286 IAD (stíhacej divízii) lietajúc na americkej stíhačke P-39 Airacobra zostrelil v oblasti Donbassu dve nepriateľské stíhačky neďaleko rieky Mius. Viedol 9 stíhačiek P-39 proti 18 lietadlám Junkers Ju-87 Stuka, ktoré chceli bombardovať postupujúce ruské vojská. Ruskí stíhači zostrelili 5 nepriateľských lietadiel bez vlastných strát a zmarili nemeckú misiu. Štyri dni po tejto akcii bol Amet-Chán ocenený svojou prvou Zlatou hviezdou Hrdinu ZSSR.

Obrázok blogu

Obr. 3 - Lietadlo Sultána Amet-Chána - P-39 Airacobra

8. februára v oblasti Borislav zostrelil svoj siedmy He-111, čím sa stal rekordérom v zostreloch tohto typu lietadla - bombardéra veľmi dobre vyzbrojeného, so štyrmi streleckými vežami. Počas apríla a mája 1944 sa podieľal na ťažkých bojoch pri Sevastopole, kde zostrelil svoje prvé dva Focke-Wulf 190, patriace k SG 2 (Schlachtgeschwader).

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Obr. 4 - Sovietske esá V. Lavrenikov, I. Borisov, A. Aleljuchin, A. Morozov, Sultán Amet-Chán a P. Golovačev pózujú pred kobrou

V novembri 1944 bola jeho jednotka prezbrojená na Lavočky La-7 a zaradená do 303 IAD pôsobiacej v Litve v rámci 3. bieloruského frontu. Na konci vojny bol Sultán Amet-Chán povýšený do hodnosti majora, s 603 misiami, 150 leteckými súbojmi, 30 vlastnými zostrelmi a 19 spoluúčasťami na ďalších zostreloch.

Obrázok blogu

Obr. 5 - Lietadlo Sultána Amet-Chána Lavočkin La-7 v hangári v roku 1945

Bojoval v oblasti Brianska, Stalingradu, na juhozápade a juhu Ruska, v rámci 4 ukrajinského a 3 bieloruského frontu nad Baltikom, vo východnom Prusku, Poľsku a Nemecku. Dňa 25. apríla 1945 nad Berlínom dosiahol svoje posledné víťazstvo nad FW-190 a 29. júna 1945 bol dekorovaný druhou Zlatou hviezdou Hrdinu ZSSR.

Obrázok blogu

Obr. 6 - Major Sultán Amet-Chán pred svojim lietadlom s kapitánom I. Borisovom (vľavo), 1945

Slávu hrdinu si však Sultán neužil. Nakoľko si Stalin zmyslel, že krymskí Tatári sa počas vojny správali k nemeckým okupantom priateľsky, rozhodol sa tento národ potrestať - presťahovaním na iné miesto ZSSR a gulagmi pre tisícky ľudí. Dve hviezdy Hrdinu ZSSR pomohli Sultánovi zachrániť časť svojej rodiny pred vysťahovaním, ale bratovi už nedokázal pomôcť - ten zahynul v jednom z gulagov. Spomienky z vojny, myšlienky na stratených priateľov a tragédia jeho rodiny i národa dopadla naň ťažko. Prestal byť hrdý na vyznamenania, tu a tam svoj žiaľ tíšil alkoholom. Po vojne uviedol vo svojich pamätiach : „...nič zaujímavé. Zahmlená myseľ a neprestávajúca streľba. Dobré počasie, zlé počasie. Dážď, slnko, dážď, slnko. Dážď - stál som pripravený v bunkri. Slnko - ...ďalší dvaja / traja kamaráti sa nevrátili..."

Obrázok blogu

Obr. 7 - Animácia La-7 Sultána Amet-Chána

Po vojne mal učiť na škole, ale odmietol to. Stal sa testovacím pilotom vo Vedecko výskumnom inštitúte leteckých síl v Moskve. Napriek svojim úspechom a bojovým skúsenostiam bol ešte v roku 1957 iba plukovníkom, pričom jeho bojoví kolegovia už boli generálmi. V roku 1949 na lietadle Tu-2 úspešne vyskúšal prvé automatické dopĺňanie paliva za letu. Ako testovací pilot sa podieľal sa vývoji viac ako 100 typov lietadiel a nalietal 4.237 hodín. V roku 1952, 4. januára pilotoval prototyp novej ruskej riadenej strely KS-1 Kometa. Zahynul 1. februára 1971 počas skúšobného letu lietadla Tupolev Tu-16 pri skúškach nového motora i so svojou posádkou.

Obrázok blogu

Obr. 8 - Posledné lietadlo Sultána Amet-Chána - Tupolev Tu-16

Sultán Amet-Chán je pochovaný na Novodevičovom cintoríne v Moskve. Jeho menom pomenovali vrch v Dagestane, ulice v Alupke, Volgograde, Žukovskom i Machačkale, ako i školy v Machačkale a Kaspijskom.

Obrázok blogu

Obr. 9 - Jeden z pamätníkov Sultána Amet-Chána

Sultán bol dušou kolektívu, bol spoločenský a duchaplný. Amet-Chána, či Ametku, ako ho nazývali priatelia, dobre poznali v mnohých jednotkách, jeho meno sa stalo legendou. Keď prechádzal z jedného typu lietadla na iný, zvykol vravievať : „...prestupujeme zo somára na žrebca...". Jeho spolubojovníci vravievali : „...pluk bez Ameta-Chána je ako svadba bez hudby...". Bol nevysokého rastu, trochu prihrbený, územčistý. Rád hral šachy, dámu či domino. Pred každým letom bol nervózny ako pes. Fľakatý v tvári, napätý, čakajúc na signálnu svetlicu. Keď však sadol do stíhačky, bol presný. Presný, nekompromisný, rozhodný. Letecké eso, ktoré ostalo v pamäti ako čestný, správny chlap a dobrý kamarát. Sultán Amet-Chán.

Zdroje : Internet, publikácie Osprey Publishing

Juraj Kumičák

Juraj Kumičák

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  95
  •  | 
  • Páči sa:  6 212x

Názorovo som väčšinou na strane menšiny. Názor väčšiny väčšinou nemám rád. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradenéVojnové príbehy

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

300 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

152 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

108 článkov
Tupou Ceruzou

Tupou Ceruzou

325 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu